Pagina 1 van 1

Heb toch mijn twijfels...dorpels en naden duetto - spider v.

Geplaatst: za jun 28, 2008 09:27
door 5871
Tekst is van de site van het Spider register. Heb ook een foto weten te scoren die het verhaal lijken te bevestigen, maar ik kan niet zo direct andere betrouwbare bronnen vinden die dit verhaal bevestigen. Veel foto's en tekeningen lijken echter het tegendeel te beweren.
Kortom, kenners onder U, wie weet het juiste verhaal te vertellen en te onderbouwen?

Dorpels

Dorpels zijn het visitekaartje van een Spider. De dorpels van een Spider bestaan uit drie lagen. Helaas kun je alleen de buitenste zien. Heel belangrijk zijn de twee verticale naadjes. De dorpel volgt de bolling van de deur volledig naar beneden.



Afbeelding[/i

RE: Heb toch mijn twijfels...dorpels en naden duetto - spide

Geplaatst: za jun 28, 2008 09:43
door edwinvanpoeijer
Daar horen origineel idd 2 naden recht naar beneden te lopen.
Wanneer de buitendorpels vervangen worden wil men daar wel eens een complete plaat gebruiken of de lasnaden dichtsmeren zodat
ze niet meer zichtbaar zijn. Wanneer je deze naden dus niet ziet kun je er vanuit gaan dat er gelast is aan de dorpels of dat de auto overgespoten is.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de auto niet goed is ofzo maar het is niet origineel.

RE: Heb toch mijn twijfels...dorpels en naden duetto - spide

Geplaatst: zo jun 29, 2008 07:30
door 5871
Ik zou graag onderbouwing zien dat het zo hoort te zijn, wie kan het overtuigende bewijs leveren?
Als de naden zo horen te lopen, dan is het wel een kwetsbare constructie.

Re: RE: Heb toch mijn twijfels...dorpels en naden duetto - s

Geplaatst: zo jun 29, 2008 08:43
door bralfa
Als de naden zo horen te lopen, dan is het wel een kwetsbare constructie.

Onderbouw uw statement aub? :roll:

Re: RE: Heb toch mijn twijfels...dorpels en naden duetto - s

Geplaatst: zo jun 29, 2008 09:18
door 5871
Als de naden zo horen te lopen, dan is het wel een kwetsbare constructie.

Onderbouw uw statement aub? :roll:
Je hebt gelijk (" hij die zonder zonde is werpe de eerste steen" - 't `Is Zondag)
:lol: :roll: :lol:

het grote probleem met dorpels is altijd: vocht - werkend metaal - antiroest - vuil - onderhoud - moeilijk bereikbaar ........in de loop der tijd - groter risico op roestvorming - etc
verder, zou je kunnen zeggen : zwakkere constructie dan een doorgelast geheel.

Convinced?

RE: Heb toch mijn twijfels...dorpels en naden duetto - spide

Geplaatst: zo jun 29, 2008 09:38
door vV
de originele constructie is inderdaad zeer roestgevoelig. Maar dat ligt aan andere factoren dan die 2 naadjes (zoals: slechte kwalitiet lassen, minimaal tot helemaal geen bescherming tegen roest, staal kwaliteit, lakkwaliteit). Zoals op de foto boven is goed. Als een auto goed gerestaureerd is, is het ook geen zwakke plek meer , want dan wel goed geconserveerd. Ook bij bertones is dit zo.

Overigens over doorgelast:

Een straatauto heeft nu eenmaal een zekere mate van flexibiliteit, omdat anders het comfort inboet. En als je dan voor de stevigheid wilt doorlassen, is dit wel de laatste plek die enige invloed heeft. Dan zou ik toch echt bij de binnenkant beginnen, dus langs tunnel en binnenzijde binnendorpels, naar de wielophangingspunten toe. Buitendorpels en zeker die naadjes voegt niets tot zeer weinig toe.

RE: Heb toch mijn twijfels...dorpels en naden duetto - spide

Geplaatst: zo jun 29, 2008 22:44
door berlinista
vV heeft 100% gelijk. De dorpel loopt overigens wel gewoon door onder zowel voor als achterscherm. Deze hangen OVER de dorpel. Nog gekker: die zijn niet eens gelast daar.
Onder de schermen loopt de dorpel dus door en vormt daar een sterke constructie. Bij beunpraktijken zit de dorpel vast aan het scherm en loopt eronder NIET door. 9 van de 10x. (heb er dozijnen wel correct gelast...) En DAT is dus bagger. Als er GEEN naad zit, ga er maar van uit dat de buiten en middendorpel GEEN deel meer uitmaken van de dragende constructie. Zoek maar ergens de tekeningen, dan snap je het vanzelf.