Pagina 1 van 1

Koppakking 1.4 Boxer (145 1994)

Geplaatst: wo jun 25, 2008 23:47
door Leo Veloce
Wegens lichte vervuiling van het expansievat en positieve test (nauwelijks verkleuring, maar toch) met een snuffelaar er boven, besloten de koppakking(en) van de Boxer te vervangen.

14 jaar oud en met 160.000 km: de eerste keer voor deze 145 en een van de weinige keren dat ik dat aan een Boxer eerder heb mogen verzorgen. Daarom de volgende vraag aan diegene die met Boxers veel ervaring hebben:

1) is het noodzakelijk het nokkenashuis te splitsen van de kop om olielekkage te voorkomen? M.a.w. wie heeft de ervaring dat die plastic film ertussen vervangen moet worden, zodra de kopbouten los zijn geweest?

2) wat is nu het aanhaalmoment, zonder speciaal gereedschap en dus zonder rekening te houden met de lengte van de momentsleutel, van de kopbouten? Motercode is 33501.

3) is natrekken nog van toepassing? Na warmdraaien + afkoelen of na 1.000km?

Groet :wink: , Leo

RE: Koppakking 1.4 Boxer (145 1994)

Geplaatst: vr jun 27, 2008 21:46
door Michiel145
Leo,

Bij mijn vorige motorblokje (1.4) heb ik ook zelf de koppakking vervangen. Bij het vervangen heb ik wel direct alle pakkingen vervangen, dus ook dat dunne nokkenashuis dingetje.
Verder wordt er in het werkplaatshandboek niet gesproken over nadraaien dacht ik, maar ik heb het toch voor de zekerheid ff gedaan toen, je weet maar nooit :roll:

Zie hier een linkje naar de 145 werkplaats handboeken, hier staat ook een stuk over de 1400 boxer :o

http://www.alfa145.com/gallery.asp?URL= ... 20Overhaul

Succes :D

RE: Koppakking 1.4 Boxer (145 1994)

Geplaatst: za jun 28, 2008 22:09
door Leo Veloce
@ Michiel :thumbs:

De juiste aanhaalmomenten heb ik met jouw antwoord gevonden, merci.

Ik heb in het WPH geen opmerking over natrekken gevonden, dus ga ik er vanuit dat dat niet nodig is.

De nokkenashuizen heb ik zekerheidshalve gesplitst, gezien ik geen ervaringen heb gehoord van laten zitten. Valt trouwens niet mee zonder morsen of vallende stoters weer in elkaar te zetten als je verder niets schoon wilt maken.

Overigens dacht ik deze klus "even" te klaren, maar het is behoorlijk meer werk dan ik dacht van te voren. Ondertussen pak ik de waterpomp (1e montage nog) uit voorzorg mee, de kosten zijn dat niet.

Als de klus gedaan is, zal ik een paar foto's plaatsen. Het is niet voor niets gebleken, ze waren beide doorgeslagen.

Groet, Leo

P.s. leuke conversie heb je zelf gedaan 1.4 > 1.7. Zal wel een slok schelen in cuore sportivo :driving: