Pagina 1 van 3
Stel hier uw smeermiddelenvraag
Geplaatst: zo jun 22, 2008 17:21
door Andretti Molletti
Topic tijdelijk sticky gemaakt
Mvg uw Mod...
RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag
Geplaatst: zo jun 22, 2008 20:06
door Neelis
Ben wel benieuwd naar de oe's en aah's van vol-synthetische olie in moderne en youngtimer auto's.
En misschien kun je wat vragen over de olietoevoegingen zoals TSL en spullen van Wynn's. Ben benieuwd wat ze daar over te zeggen hebben.
RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag
Geplaatst: zo jun 22, 2008 21:03
door Maxtor
Misschien een domme vraag (ook al bestaan die niet) maar in hoeverre kan een blok met een te laag olieniveau rijden. Dus onder minimum, maar niet dat de oliedruk daalt? Immers zitten op alle draaiende delen een oliefilmpje, en de oliepomp zal blijven pompen. Alleen in bochten zal dit kunnen resulteren in een knipperend oliedruklampje. Helaas praat ik nu uit ervaring (gladweg vergeten te peilen voor een lange tijd), maar moderne olie's (gebruik alleen goede Castrol olie) beweren altijd een continue beschermlaag achter te laten blabla. In hoeverre anticipeert een olie hierop? Overigens heb ik geen problemen gehad, geen rare tikken of ratels, loopt nog altijd prachtig en oliedruklampje gaat direct uit bij starten.
Re: RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag
Geplaatst: zo jun 22, 2008 21:37
door WhizzMan
Misschien een domme vraag (ook al bestaan die niet) maar in hoeverre kan een blok met een te laag olieniveau rijden. Dus onder minimum, maar niet dat de oliedruk daalt? Immers zitten op alle draaiende delen een oliefilmpje, en de oliepomp zal blijven pompen. Alleen in bochten zal dit kunnen resulteren in een knipperend oliedruklampje. Helaas praat ik nu uit ervaring (gladweg vergeten te peilen voor een lange tijd), maar moderne olie's (gebruik alleen goede Castrol olie) beweren altijd een continue beschermlaag achter te laten blabla. In hoeverre anticipeert een olie hierop? Overigens heb ik geen problemen gehad, geen rare tikken of ratels, loopt nog altijd prachtig en oliedruklampje gaat direct uit bij starten.
Je distributieketting (als je em hebt) kan droog lopen. Je spatsmering van je cylinderwanden kan drooglopen en je blok kan veel warmer worden doordat de olie de warmte op bepaalde punten niet wegwerkt. Je olie kan doordat het minder tijd krijgt om te koelen ook te warm worden, dan desintegreert ie.
Edit: die warmte zal niet veel uitmaken, druk blijft hetzelfde en oppervlak oliekoeler/warmtewisselaar ook. Hooguit het oppervlak van je blok wat helpt de olie te koelen wat wat groter zal zijn.
RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag
Geplaatst: zo jun 22, 2008 21:39
door WhizzMan
Interessante vraag, moderne dopes voor moderne (turbo) dieselmotoren, gaat dat goed in benzinemotoren? Volgens mij wel namelijk, maar misschien dat die meneer/mevrouw dat kan bevestigen of uitleggen waarom dat niet goed zou gaan?
RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag
Geplaatst: zo jun 22, 2008 22:59
door Alfa-Corazon
Ik heb wel een aantal vraagjes...
Ik wil wel weten of de volsynthetische 10 W 60 (race) olie wel zo goed voor je motor is als men denkt.
Volgens mij namelijk niet. De hogere viscositeit (60) zorg volgens mij voor hogere weerstand (ook extra warmte) en daarom slijtage bij normaal gebruik.
Alleen goed bruikbaar tijdens extreme omstandigheden, zoals racen en motoren met verregaande slijtage.
Dan die 10 voor de W, staat dat voor de extra stroperigheid als de motorolie nog niet op bedrijfstemperatuur is. Dus 10 + 60 = 70 in koude toestand, 60 in warme toestand.
Zo ook: is een volsynthetische motorolie 0W40 even dik (of dun) bij de koude start als op bedrijfstemperatuur.
Zegt het cijfer achter de W (in dit geval de 60 of 40) alleen iets over de stroperigheid en niet over de sterkte van de oliefilm.
Is de sterkte van de oliefilm bij laag viscositeit olie per definitie minder dan bij hogere viscositeit (weer W40 in vergelijking met W60)
Kun je semisynthetische motorolie in uiterste nood mengen met volsynthetische motorolie.
Wat gebeurt er als je minerale olie bijvult?
RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag
Geplaatst: zo jun 22, 2008 23:27
door @lfa@lgra
Waarom met Castrol RS Racing TWS ( 10w60 en speciaal ontwikkeld voor relatief veel olie verbruikende BMW's) een 2 keer hoger olieverbruik dan met Castrol RS Edge 10 w 60 ????? Zowel bij de Juul als de JTS???
Super olie trouwens die Edge variant....

RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag
Geplaatst: ma jun 23, 2008 00:44
door Zaagauto
Spoelen... wel zin of geen zin?
Edit
Zal iets verder specificeren: Gaat mij vooral om oudere motoren met onbekende onderhoudshistorie.
B.V. het Bertje dat je uit Italie haalt en waar ipv verse olie een onbekende zwarte prut aan de peilstok hangt... daar een spoelmiddel in mikken of een aantal keren goed verversen?
Andere alternatieven?
Nog eentje: De oudere Nordjes hebben de neiging om behoorlijk te zweten op de diverse "dunne" pakkingen zoals die van het carter, benzinepomp etc. Vervangen van de pakkingen is natuurlijk DE oplossing maar niet zo maar binnen bereik van iederen... Zijn er olieën die deze symptomen effectief bestrijden?
RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag
Geplaatst: ma jun 23, 2008 07:49
door WhizzMan
Raceolie (echte) zitten geen dopes in die je olie houdbaar maken, nooit in je je straatauto gooien of elke week nieuwe er in gieten dus, anders heb je zure prut die het metaal in je blok aantast...
De 10W60 is als basisolie 10W, heeft dus dezelfde viscositeit (heeft niets met glijweerstand te maken) als 10W40 bij kamertemperatuur. Het verschil zit in de dikte van de olie op bedrijfstemperatuur, de olie wordt dan namelijk minder snel dun en je oliedruk zal dus hoger worden en de smeerfilm is ietsje dikker. de glijweerstand van 10W40 en 10W60 zal gelijk zijn want het is dezelfde 10W olie die de smerende eigenschappen heeft, de dopes en de multigrade toevoeging hebben geen smerende eigenschappen, dus je motor zal net zo soepel lopen. Voordeel van de 10W60 ten opzichte van de 10W40 is dat je smeerfilm langer blijft hangen op je cylinderwanden en dergelijke want het is stroperiger bij arbeidstemperatuur. Daardoor zal je motor minder slijten en ook minder warmte produceren. Nadeel van de 10W60 is de hogere prijs en de snellere degradatie van de olie tot een mindere multi-grade gradatie.
RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag
Geplaatst: ma jun 23, 2008 07:57
door WhizzMan
Nog even over de verschillen tussen 0W, 10W, 15W etc.
het getal *voor* de W is de dikte van de basisolie. Deze dikte is waar je op kamertemperatuur (of buiten, al dan niet in de vrieskou) mee te maken hebt. Hoe lager dat getal, hoe dunner de olie. Voor de multigrade-tijd was het gewoon om 40W tot wel 70W in een motorblok te gieten en in de kou wilde het ding niet rond omdat je kaarsvet in je carterpan had zitten. Het getal *na* de W is hoe de olie zich gedraagt op bedrijfstemperatuur (Tussen de 70 en 100 graden celcius meestal), in het geval van 10W40 zou de olie zich op bedrijfstemperatuur gedragen als een mono-grade olie van 40W. In het geval van 0W40 dus ook. de 10W60 is op bedrijfstemperatuur dus net zo dik als 60W mono-grade olie. De manier waarop dit gedaan wordt is een toevoeging aan de olie die bestaat uit hele kleine vezeltjes (kunststof) die zch als het koud is oprollen en als ze warm worden uitrekken. Doordat ze in uitgerekte vorm extreem lang worden blijft de olie er achter haken waardoor het geheel veel stroperiger wordt, opgerold houden ze nauwelijks olie tegen waardoor ie weer dun wordt. Deze vezeltjes kunnen helaas niet tegen oververhitting of vermalen worden tussen tandwielen en kettingen, dus je zal na een poosje je olie moeten verversen omdat ie te dun wordt op bedrijfstemperatuur. Bij oververhitte motor ben je ook aan de beurt, 10W zonder multigrade in een modern blok zal heeeeel hard slijten en je loopt zelf het risico dat je oliedruk zo laag wordt dat je lagers echt kapot lopen.
RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag
Geplaatst: ma jun 23, 2008 08:48
door Zaagauto
LOL!
*Zaagmans heeft sterk de indruk dat iemand de strekking van het topic niet begrepen heeft... maar tsja... wat weet Zaagmans nou?*

Re: RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag
Geplaatst: ma jun 23, 2008 09:10
door Andretti Molletti
LOL!
Eigenlijk niet zo leuk... overzicht weg...
GELIEVE NIET TE ANTWOORDEN OP DE VRAGEN!!
RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag
Geplaatst: ma jun 23, 2008 10:06
door Performa
Als een motorconstructeur een motor ontwikkeld in welke fase zal hij dan beslissen voor welke olie deze motor gesckikt is en waarop baseerd hij zich dan?
RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag
Geplaatst: ma jun 23, 2008 13:09
door GiuliaCorse
Olie verversen, zin of onzin?
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 ... ig___.html
Had het ook al vaker gehoord.
RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag
Geplaatst: ma jun 23, 2008 17:34
door Andretti Molletti