Pagina 1 van 2

smeren motor van oldtimer?

Geplaatst: zo jun 22, 2008 16:14
door balfa
Om mijn oldtimer te smeren kan ik olie met een dunne en een dikke viscositeit gebruiken. Mijn theorie is: aangezien een oude motor nog weleens wat wil lekken kan ik beter geen dunne olie gebruiken. Maar wat voor 'warmte' waarde is belangrijk. Zijn er olien die specifiek geschikt voor oldtimers?

Ook wat betreft de benzine kan ik smeren. Als je gewone euro 95 tankt zou hier dan ook loodvervanger bij moeten? hoeveelste deel is dat dan?

Graag zou ik willen weten wat jullie ervaringen hiermee zijn.


Groet,
balfa

RE: smeren motor van oldtimer?

Geplaatst: zo jun 22, 2008 16:19
door Zaagauto
Denk dat het zou helpen als U zou kunnen definieeren wat uw "Oldtimer" precies is...

Voor sommigen is dat een voiture van voor de 2e wereldoorlog... voor anderen is dat een 33je... en het maakt nogal wat verschil...

:wink:

RE: smeren motor van oldtimer?

Geplaatst: zo jun 22, 2008 16:57
door balfa
Voor de duidelijkheid inderdaad, het gaat om een alfetta GTV 1977 ...

RE: smeren motor van oldtimer?

Geplaatst: zo jun 22, 2008 17:14
door Alfa-Corazon
Kijk hier eens naar:
http://www.castrol.com/castrol/castrolh ... oryId=3200

en dan vooral:
Linksonder: Het juiste product voor uw voertuig.
Kies een vergelijkbare Alfa Romeo: bijv 75 2.5 V6.
->
Castrol GTX High Mileage 15W-40 A3/B3

(Ik ben niet zo weg van de W60 olie, te dik voor dagelijks gebruik en door verhoogde vioscositeit ook verhoogde wrijving, dus slijtage)

RE: smeren motor van oldtimer?

Geplaatst: zo jun 22, 2008 17:23
door Andretti Molletti
Dichten doe je met bepaalde dopes, minder met de oliedikte.
Smeren icm benzine is heel wat anders en je hebt bij Alfa nooit loodvervangers nodig (oke bij een echte 158 ;) )

een W60 lijkt mij dan weer wel aardig ;)

Re: RE: smeren motor van oldtimer?

Geplaatst: zo jun 22, 2008 17:34
door Zaagauto
Kies een vergelijkbare Alfa Romeo: bijv 75 2.5 V6.
Uh... de V6 was er nog niet in 1977 dus niet echt vergelijkbaar met een 4-cyinder Nordje... (hoewel ik me afvraag hoeveel verschil het maakt op dit gebied...) zou dan eerder kiezen voor de 75 2.0... dat is min of meer dezelfde motor als er in de GTV ligt.

Daar geven ze deze voor op:
Motor Smeermiddel inhoud 5,6 liter

Gebruik: Normaal
Service intervallen:
Ververs 10000 Km / 6 maanden

Castrol GTX High Mileage 15W-40 A3/B3
Ennuh... ik geloof dat Andretti die W60 bedoelde voor een 158... niet voor de GTV... maar ik KAN me uiteraard vergissen...

Check & double check... Castrol geeft voor de 4-cyl & V6 dezelfde olie op...
Nu noemen ze die "high mileage" dus ik neem aan dat ie al bepaalde extra dopes heeft voor oudere motoren.

RE: smeren motor van oldtimer?

Geplaatst: zo jun 22, 2008 19:37
door balfa
Dopes? wat zijn dat?

Heeft die Castrol GTX High Mileage 15W-40 A3/B3 dat ook? Wat kost dat spul zoal?

Ik ben bij classic oldtimer advies ook -Castrol Classic oil SAE 30 5 liter blik- tegen gekomen, dit is een minerale olie.

Is een minerale- nu beter of slechter dan een synthetische oile? Hier zijn de meningen zo over verdeeld... :shock:

Wat betreft die loodvervanger, die is dus niet nodig?

Re: RE: smeren motor van oldtimer?

Geplaatst: zo jun 22, 2008 19:52
door Zaagauto
Dopes? wat zijn dat?

Heeft die Castrol GTX High Mileage 15W-40 A3/B3 dat ook? Wat kost dat spul zoal?

Ik ben bij classic oldtimer advies ook -Castrol Classic oil SAE 30 5 liter blik- tegen gekomen, dit is een minerale olie.

Is een minerale- nu beter of slechter dan een synthetische oile? Hier zijn de meningen zo over verdeeld... :shock:

Wat betreft die loodvervanger, die is dus niet nodig?
Dopes zijn toevoegingen aan de olie. Elke olie heeft ze maar elke olie weer andere of in andere mate.

Die GTX H.M heeft ze dus ook en zal behalve de viscositeit een aantal dopes hebben die een oudere motor ten goede komen (Andretti verwees al naar "dichtende" dopes).

Ken niet genoeg van de details om te kunnen zeggen welke het zijn.

Kosten? Informeren bij de plaatselijke olieboer denk ik...

Min. vs. synth is niet zo zeer een kwestie van beter of slechter als wel van "anders". Bij mijn weten (maar dat is zoals altijd erg beperkt) is een synth. olie in een oudere motor GEEN goed idee omdat een synth vrij agressieve reinigende dopes heeft die weer niet prettig functioneren in een ouder blok.

Ik zou het bij een GTV uit 1977 mooi bij een minerale houden (maar, wederom, da's slechts mijn mening).

Loodvervanger idd niet nodig.

RE: smeren motor van oldtimer?

Geplaatst: ma jun 23, 2008 08:36
door balfa
Bedankt voor jullie tips en zaagauto voor zijn uitleg!!

Ik denk dat die castrol mileage wel goed voor de 2.0 gtv is.

Verder ga ik er gewoon mee tanken zonder loodvervanger.


Bedankt! E Qiao!

balfa

RE: smeren motor van oldtimer?

Geplaatst: ma jun 23, 2008 12:49
door Cucci 11
Mijn ervaring is: geen vol synthetische, lost pakkingen in oude blok op en ook geen hyper de hyp turbo de luxe olie erin; gewoon minerale 15W40 voldoet prima bij normaal dagelijks gebruik.

Bedenk wel dat in de tijd van onze oude GTVeetjes...de olie ook nog niet zo geperfectioneerd was als vandaag de dag.

Ik doe er dus wel altijd loodvervanger in ( 1 op 1000) en dat bevalt prima.

Dit is mijn eigen ervaring.... :wink:

RE: smeren motor van oldtimer?

Geplaatst: ma jun 23, 2008 13:57
door Alfa-Corazon
Hier nog een van BP:
http://www.bp.com/sectiongenericarticle ... Id=6500630
Linksonder je wagen invoeren.

RE: smeren motor van oldtimer?

Geplaatst: ma jun 23, 2008 14:46
door bert
Het heeft meer zin eens carburateurreiniger te spuiten in de vulopening van de tank zodat dit mengsel het complete circuit reinigt. De loodvrije benzine is minder lang houdbaar en de kans op vergumming van de benzine en neerslag op bijvoorbeeld carb's is vele, vele malen groter dan een vroegtidig gesneuvelde klepzetel.

RE: smeren motor van oldtimer?

Geplaatst: ma jun 23, 2008 16:44
door balfa
goeie tips!!

Heb mijn motor al geflushed, kan de carbs idd ook wel doen. Kan er niet slechter van worden, de auto heeft lang stil gestaan...

RE: smeren motor van oldtimer?

Geplaatst: ma jun 23, 2008 17:35
door Andretti Molletti
Ik zal je vraag ook hier meenemen: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=32499

RE: smeren motor van oldtimer?

Geplaatst: di jun 24, 2008 11:08
door balfa
Bedankt andretti moletti!!

Ik ben benieuwd of er uitsluitsel komt of dat het altijd persoonlijke ervaring en gebruiken blijven. Ik heb inmiddels wel castrol high mileage besteld, dat kan in ieder geval geen kwaad (denk ik....)

Dan blijft voor mij nog de vraag of ik loodvervanger moet gebruiken, en zo ja hoeveel op hoeveel kms/tank.

Multi gratie e ciao!