Dopes? wat zijn dat?
Heeft die Castrol GTX High Mileage 15W-40 A3/B3 dat ook? Wat kost dat spul zoal?
Ik ben bij classic oldtimer advies ook -Castrol Classic oil SAE 30 5 liter blik- tegen gekomen, dit is een minerale olie.
Is een minerale- nu beter of slechter dan een synthetische oile? Hier zijn de meningen zo over verdeeld...
Wat betreft die loodvervanger, die is dus niet nodig?
Dopes zijn toevoegingen aan de olie. Elke olie heeft ze maar elke olie weer andere of in andere mate.
Die GTX H.M heeft ze dus ook en zal behalve de viscositeit een aantal dopes hebben die een oudere motor ten goede komen (Andretti verwees al naar "dichtende" dopes).
Ken niet genoeg van de details om te kunnen zeggen welke het zijn.
Kosten? Informeren bij de plaatselijke olieboer denk ik...
Min. vs. synth is niet zo zeer een kwestie van beter of slechter als wel van "anders". Bij mijn weten (maar dat is zoals altijd erg beperkt) is een synth. olie in een oudere motor GEEN goed idee omdat een synth vrij agressieve reinigende dopes heeft die weer niet prettig functioneren in een ouder blok.
Ik zou het bij een GTV uit 1977 mooi bij een minerale houden (maar, wederom, da's slechts mijn mening).
Loodvervanger idd niet nodig.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...