Pagina 1 van 2
Koelfan van een Berlina
Geplaatst: di jun 17, 2008 13:02
door Zaagauto
Klopt het dat de koel fan een slipmechanisme heeft of zit die van mij gewoon los?
Ik kan de fan met de hand draaien zonder dat de poelie meedraait (is dus geen slip van de v-snaar).
Een soort centrifugaalkoppeling of zo?
RE: Koelfan van een Berlina
Geplaatst: di jun 17, 2008 14:53
door edwinvanpoeijer
Volgens mij zit de koelfan van een 105 toch met minstens 4 bouten aan de poelie?
Lijkt mij dat die van jou los zit?
Tenminste zo is het bij mijn Spider.
RE: Koelfan van een Berlina
Geplaatst: di jun 17, 2008 23:46
door berlinista
moet vast zitten!!!!
RE: Koelfan van een Berlina
Geplaatst: di jun 17, 2008 23:50
door Zaagauto
Dan DENK ik dat ik redelijk geluk gehad heb tijdens mijn ritje naar Le Mans want ik kan hem echt met de hand draaien dus...
KARMA!

RE: Koelfan van een Berlina
Geplaatst: di jun 17, 2008 23:54
door pieter van baalen
ja de fan of de poelie?
poelie is een kwestie van de riem ff opspannen. de fan zelf (zou niet weten hoe je dat voor elkaar krijgt) maar dan is je fan wel dood denk ik...
RE: Koelfan van een Berlina
Geplaatst: di jun 17, 2008 23:58
door Zaagauto
Het is een mechanisch aangedreven fan die op de waterpomp poelie zit.
Ik kan de fan dus draaien (met de hand en niet al te veel kracht voor nodig...) zonder dat de waterpomp poelie meedraait.
Ik kan er slecht bij maar mij staat ook bij dat ie gewoon met 4 boutjes aan de poelie vast hoort te zitten.
Geluk is met de dommen dat ie er onderweg dus niet afgevlogen is en zich een weg door de radiateur geboord heeft...
Weet iemand de maat (draad & lengte) van die boutjes?
RE: Koelfan van een Berlina
Geplaatst: wo jun 18, 2008 00:01
door pieter van baalen
zit met 5 boutjes vast.
maar als je gewoon je riem spant bij de dynamo is er niks meer aan de hand
je hebt gewoon wat speling op je V-riem
RE: Koelfan van een Berlina
Geplaatst: wo jun 18, 2008 13:02
door Zaagauto
Misschien verstandig om de wagen meteen te voorzien van een electrische fan a la Kenlowe?
De koelvloeistoftemperatuur blijft ook te laag... een behoorlijk stuk onder de 80 graden... (metertje is niet kapot, hij beweegt zich ook wel ens hoger wat weer niks zegt over de nauwkeurigheid natuurlijk).
Wat zijn de (verstandige) opties voor een andere thermostaat?
En t.a.v. zo'n Kenlowe... het eeuwige dilemma... push or pull?
Gaarne verneem ik de commentaren, opmerkingen & ervaringen.
BVD!
RE: Koelfan van een Berlina
Geplaatst: wo jun 18, 2008 13:05
door pieter van baalen
wat voor termostaat heb je nu? een schroeftermostaat of een los termostaat?
en hoe is je sensor?
RE: Koelfan van een Berlina
Geplaatst: wo jun 18, 2008 13:40
door thomfr
Hoi,
ben ook aan het denken over een electrische ventilator voor mijn super met 1750 blok. Hoewel het wat betreft temperatuur niet echt nodig is (staat standaard op 81 graden en gaat in zelfs een italiaanse file met 40 graden buitentemperatuur max naar 85 graden) maar ja het leverd toch weer een paar pk op en ik vindt het geluid van de vaste vin bij gasgeven irritant.
Vanwege de vrije doorlaat lijkt mij een vin achter de radiator (blokkant en een zuigende ventilator dus) de beste oplossing. Echter het moet wel een erg plat vinnetje zijn wil deze niet tegen de poelies van de waterpomp (zonder vin erop) of de dynamo aan te komen.. Wie heeft hier een (betaalbare) oplossing voor gevonden?
Thom
ps: als je op gas rijdt is het normaal dat de motor wat "koud" loopt, heeft te maken met de warmte die de verdamper ontrekt aan de koelvloeistof.
Re: RE: Koelfan van een Berlina
Geplaatst: wo jun 18, 2008 17:13
door pieter van baalen
Hoi,
ben ook aan het denken over een electrische ventilator voor mijn super met 1750 blok. Hoewel het wat betreft temperatuur niet echt nodig is (staat standaard op 81 graden en gaat in zelfs een italiaanse file met 40 graden buitentemperatuur max naar 85 graden) maar ja het leverd toch weer een paar pk op en ik vindt het geluid van de vaste vin bij gasgeven irritant.
Vanwege de vrije doorlaat lijkt mij een vin achter de radiator (blokkant en een zuigende ventilator dus) de beste oplossing. Echter het moet wel een erg plat vinnetje zijn wil deze niet tegen de poelies van de waterpomp (zonder vin erop) of de dynamo aan te komen.. Wie heeft hier een (betaalbare) oplossing voor gevonden?
Thom
ps: als je op gas rijdt is het normaal dat de motor wat "koud" loopt, heeft te maken met de warmte die de verdamper ontrekt aan de koelvloeistof.
dat van het gas klopt.
en voor een vin moet je eens ff bij biesheuvel op de site kijken

RE: Koelfan van een Berlina
Geplaatst: wo jun 18, 2008 18:03
door Andretti Molletti
dat van dat gas klopt helemaal NIET!
je hebt een thermostaat ... kan hooguit langer duren voordat de motor op temperatuur komt.
en je fan hoort vast te zitten idd met 5 of 6 M6 boutjes en een stalen ring die in één keer achter alle boutjes valt!
zuigen of blazen? ik zou de fan achter de rad houden en laten zuigen... maar het maakt geen wezenlijk verschil.
Re: RE: Koelfan van een Berlina
Geplaatst: wo jun 18, 2008 18:27
door pieter van baalen
dat van dat gas klopt helemaal NIET!
je hebt een thermostaat ... kan hooguit langer duren voordat de motor op temperatuur komt.
en je fan hoort vast te zitten idd met 5 of 6 M6 boutjes en een stalen ring die in één keer achter alle boutjes valt!
zuigen of blazen? ik zou de fan achter de rad houden en laten zuigen... maar het maakt geen wezenlijk verschil.
bij mijn juul gaat deze eerst van de waterpomp door de klok dus koelt gelijk enorm af OOK met nw termostaat heb geen lucht bellen of iets nw koppaking en een goede sensor loopt nauwlijks tegen de 80 graden aan op het dash.... gaat hier om een 1300 super uit 71 met schroef termostaat. vond het ook vreemd en heb alles vervangen... klok ervan tussen gehaald en keurig 80 graden....
RE: Koelfan van een Berlina
Geplaatst: za jun 21, 2008 22:36
door Zaagauto
RE: Koelfan van een Berlina
Geplaatst: za jun 21, 2008 23:08
door Andretti Molletti
Met jouw salaris zou ik er eentje van de sloop halen

Waarom moet i nieuw zijn??