Pagina 1 van 2
reinigen LMM met hittedraad>update!
Geplaatst: di jun 10, 2008 17:29
door frankalfa
Kan dit straffeloos? En zo ja hoe en met welke produkten?
Ben op de 156 aan mn 3e LMM toe in krap een half jaar...Ja, ik weet t >eigen schuld (was al gewaarschuwd door Stephan van Squadra )Gebruik van een open filter brengt vaak een hogere slijtage van je LMM met zich mee, maar 2 stuks op 6 maanden...?
Dus wellicht is er een foefje om t kreng weer wat te upgraden zeg maar.
Hoor t graag van jullie, grtz,fRank
RE: reinigen LMM met hittedraad
Geplaatst: di jun 10, 2008 17:53
door Andretti Molletti
remmenreiniger
RE: reinigen LMM met hittedraad
Geplaatst: di jun 10, 2008 18:21
door WhizzMan
Open filter (met olie er in/op) geeft oliedamp op je gloedraad/plaatje. Dat brand in, daar valt niet veel meer aan te reinigen. Met remmenreiniger kan je de niet-ingebrande olie natuurlijk wel wegkrijgen, maar je krijgt de oxide en ingebrande troep er niet van af. Dat je er maar een paar maanden mee doet kan best, die dingen kunnen er nou eenmaal niet tegen. Overigens is in de praktijk bewezen dat de BMC-CDA en BMC-DIA en inlegfilters van K&N bijna nooit dit soort problemen opleveren, dus als je een "sportief" filter wilt op je auto zijn er wel oplossingen.
RE: reinigen LMM met hittedraad
Geplaatst: di jun 10, 2008 18:37
door frankalfa
Vreemd dan dat mijn originele K&N kelk wel deze problemen geeft? Ik ga er vanuit dat deze uit t zelfde filtermateriaal opgebouwd zijn als de inlegmatten?
Zal m eens schoonmaken met remmenreiniger, kijken of t nog wat uitmaakt.
Bedankt voor de antwoorden, grtz,fRank
Re: RE: reinigen LMM met hittedraad
Geplaatst: di jun 10, 2008 20:08
door WhizzMan
Vreemd dan dat mijn originele K&N kelk wel deze problemen geeft? Ik ga er vanuit dat deze uit t zelfde filtermateriaal opgebouwd zijn als de inlegmatten?
Zal m eens schoonmaken met remmenreiniger, kijken of t nog wat uitmaakt.
Bedankt voor de antwoorden, grtz,fRank
Het gaat om de afstand en constructie van het filter zelf ook. De BMC filters zitten langere stukken buis aan en en de inlegfilters behouden de orginele filterbak etc. Verder zal het ook per model en motortype uitmaken, bij de modellen met 16V twinspark zijn de dingen die ik genoemd heb door meerdere mensen met succes gebruikt. De kans dat de miniscule oliedruppeltjes uit je luchtfilter nog niet zijn neergeslagen is bij een filter heel dicht bij de meter natuurlijk veel groter dan als je er al wat afstand tussen hebt.
Re: RE: reinigen LMM met hittedraad
Geplaatst: di jun 10, 2008 20:14
door yuri 75 V6
Open filter (met olie er in/op) geeft oliedamp op je gloedraad/plaatje. Dat brand in, daar valt niet veel meer aan te reinigen. Met remmenreiniger kan je de niet-ingebrande olie natuurlijk wel wegkrijgen, maar je krijgt de oxide en ingebrande troep er niet van af. Dat je er maar een paar maanden mee doet kan best, die dingen kunnen er nou eenmaal niet tegen. Overigens is in de praktijk bewezen dat de BMC-CDA en BMC-DIA en inlegfilters van K&N bijna nooit dit soort problemen opleveren, dus als je een "sportief" filter wilt op je auto zijn er wel oplossingen.
nog 1 keertje dan... Destijds heb ik bij K&N doelbewust geprobeerd om een LMM (diverse LMM's) te slopen door hem met olie te beschieten, op alle mogelijke manieren (warm, koud, droog, vochtig, veel olie, weinig olie, oliedamp, oliedruppels, you name it). Het is me nooit gelukt... en de andere lab-ratten ook niet. En nou kunnen 1000 mensen roepen 'reclame, bij mij is de LMM wél door olie overleden' maar dan zou ik daar graag eens bewijs van zien (het feit dat er een in olie gedrenkt filter gebruikt is toen de storing optrad is uiteraard GEEN bewijs. LMM's overlijden bij bosjes!). Geloof het of niet: K&N (en iedere andere filterboer die een oliebadfilter gebruikt) zou deze storing dolgraag kunnen repliceren, want dan zou je een oplossing kunnen bedenken.
Re: RE: reinigen LMM met hittedraad
Geplaatst: di jun 10, 2008 20:47
door WhizzMan
nog 1 keertje dan... Destijds heb ik bij K&N doelbewust geprobeerd om een LMM (diverse LMM's) te slopen door hem met olie te beschieten, op alle mogelijke manieren (warm, koud, droog, vochtig, veel olie, weinig olie, oliedamp, oliedruppels, you name it). Het is me nooit gelukt... en de andere lab-ratten ook niet. En nou kunnen 1000 mensen roepen 'reclame, bij mij is de LMM wél door olie overleden' maar dan zou ik daar graag eens bewijs van zien (het feit dat er een in olie gedrenkt filter gebruikt is toen de storing optrad is uiteraard GEEN bewijs. LMM's overlijden bij bosjes!). Geloof het of niet: K&N (en iedere andere filterboer die een oliebadfilter gebruikt) zou deze storing dolgraag kunnen repliceren, want dan zou je een oplossing kunnen bedenken.
Aha, dat verandert het verhaal natuurlijk wel. Zou het kunnen zijn dat mensen verkeerde olie gebruiken? Hebben jullie dat ook getest? Kennelijk zoeken mensen een reden dat hun LMM stuk is gegaan en is dit de meest voor de hand liggende, het verhaal moet ergens de wereld in zijn gekomen?
Als je de stukke LMMs bekijkt zie je wel duidelijk de "aanslag" en corrosie etc. op het oppervlak, dus er moet iets aan de hand zijn waardoor die dingen "rotten"? Extern vuil? Coating die niet goed is? Gewoon slecht metaal genomen?
RE: reinigen LMM met hittedraad
Geplaatst: di jun 10, 2008 20:50
door gtv 105.21
Ik heb van Stevan van Scuadra tuning gehoord toen ik in mijn 147 nieuwe softwear heb laten zetten dat het probleem met k&n en soort gelijke filters is dat die toch fijne deeltjes door laten en dat door de deeltjes de hitte draad langzaam gastraalt word en die daar door slechter gaat werken en op den duur kapot gaat.
Hij kon dat met het uitlezen van de waarden zien hoe de staat van de hitte draad is.
Dat is wat Mij verteld is.

RE: reinigen LMM met hittedraad
Geplaatst: di jun 10, 2008 20:59
door yuri 75 V6
Tja, (sorry voor de semi-offtopic), meten is nog altijd weten. Uiteraard hebben we ook allerlei soorten zand, stof en weet ik veel wat met de olie mee proberen te schieten, maar zonder resultaat. Er ging heus wel eens een LMM stuk, maar niet vaker dan bij de controlemetingen met papierfilter of de filterloze metingen.
Het verhaal komt natuurlijk in de wereld op het moment dat autobezitter X een after-market filter in zijn auto Y plaatst terwijl de auto nog in de garantieperiode zit. Nu gaat de LMM stuk, de dealer/importeur zegt simpelweg: 'ja, dan moet je maar originele onderdelen gebruiken' en daarmee is de garantieclaim (terecht) afgewezen en het idee geschapen dat het filter de boosdoener is.
Destijds is er een erg kwetsbare serie Bosch-LMM's geweest, ondertussen zou daar een revisie (of meer) op geweest (moeten) zijn. Bij het koeriersbedrijf waar ik werkte gingen die dingen dan ook bij bosjes (VW LT TDI). Daar hebben we toen uit balorigheid ook mee geëxperimenteerd, en wat bleek? Bij afdekking van ongeveer 50% van het filteroppervlak gingen de LMM's stuk... Dat was te reproduceren, maar voor K&N in zekere zin niet relevant (ivm de veel grotere flow t.o.v. papier). Bij de LT's was de oplossing een imitatie-LMM van Pierburg... die was de helft goedkoper en niet te slopen.
RE: reinigen LMM met hittedraad
Geplaatst: di jun 10, 2008 21:51
door Reinders
Je kunt de LMM reinigen met carburateur en choke cleaner van Bardahl.
Haal alle aangekoekte aanslag weg.
Robbie
RE: reinigen LMM met hittedraad>update
Geplaatst: za aug 16, 2008 16:06
door frankalfa
Nah uiteindelijk mezelf toch genoeg ge-ergerd

om wat aan het inhouden/bokken te doen.Auto begon ook stil te vallen bij stoplichten ed.
Via Ed cmva weer een 2ehandsje geregeld en die wilde ik gisteren gaan monteren toen ik me opeens dit topic herinnerde.
Dus de allereerste lmm (die ik dus vervangen heb na het chippen vanwege inhouden en stotteren voor de lmm die er dus gisteren afging) het ijzeren plaatje schoongemaakt met remmenreiniger en een fijn penseeltje.
Laten drogen en gemonteerd in de buis (dus alleen het element vervangen) na eerst de accuklem eraf gehaald te hebben. Klemmen ff tegen elkaar en terug op de accu. Starten,draait lekker.Geen lampjes op t dash die branden dus even de straat op om te proberen...
Tegen alle verwachting in is het gebok en inhouden er helemaal uit!!

Waar ik dus enkele maanden terug deze lmm afgeschreven had voldoet ie nu weer volledig!
Gisteravond door de koelere avondlucht naar t werk en vanochtend om 0600 weer terug in de ochtendnevel>geen probleem.
Heeeeele lichte aarzeling nog bij koude motor tussen pakweg 2-en 3000 toeren maar daar valt mee te leven...
Dus daareven overmoedig de gisteren verwijderde unit schoongemaakt en terug gemonteerd bwv test. Díe is dus mi wel lurp want a) bleef het inspuitlampje branden en b) hing ie niet goed aan het gas>inhouden terugvallen in toeren, beetje ploffen enzo,niet goed dus.
Andere lmm terug erop en weer ok.
Voorlopig rijden we weer, dat 2ehandsie gaat nog ff terug naar Ed.
Grtz,fRank
RE: reinigen LMM met hittedraad>update!
Geplaatst: zo okt 26, 2008 19:29
door frankalfa
Aanvulling;
Rijdt nog steeds tot volle tevredenheid met de 'gereviseerde'

lmm.
1 dingetje; afgelopen week na een nachtdienst in de zeiknatte mist naar huis gereden; toen wel vanaf de start tot thuis voor de deur bokken en inhouden tot pakweg 3500 a 4k rpm, beetje backfiren ook af en toe.
Smiddags na het slaapje doen nog geprobeerd>niks meer aan de hand (luchtvochtigheid verminderd tov s nachts)
Blijf ik met de volgende vraag zitten; waarom bij mistig weer wél problemen, en bij (serieuze) regen niet?Mi trekt ie bij regen toch ook genoeg 'spray' van je voorligger mee naar binnen?
Iemand?
Grtz,fRank
RE: reinigen LMM met hittedraad>update!
Geplaatst: zo okt 26, 2008 20:03
door DJ
FF vraag, je hebt het over plaatje schoonmaken en daarvoor over hittedraad. Dat zijn toch 2 verschillende types LMM? Waarbij de versie met plaatje (hittefilm) de opvolger is van de draad?
Niet echt antwoord op je jouw vraag natuurlijk
Gr
DJ
RE: reinigen LMM met hittedraad>update!
Geplaatst: zo okt 26, 2008 22:19
door berlinista
ik heb natuurlijk de ballen verstand van LMM's, maar vraagje: moeie motor met olieverbruik? Onderdruk? Want dat zal heus wel...
Goed, de vraag is dan hoe zit het met de aansliting van de carterontluchting? Waar in het traject zit die? Cq, daar zit wss ook nog een actief koolstoffilter tussen. Wat is daar de staat van?
Of klets ik uit mijn nek?
Re: RE: reinigen LMM met hittedraad>update!
Geplaatst: zo okt 26, 2008 22:46
door frankalfa
ik heb natuurlijk de ballen verstand van LMM's, maar vraagje: moeie motor met olieverbruik? Onderdruk? Want dat zal heus wel...
Goed, de vraag is dan hoe zit het met de aansliting van de carterontluchting? Waar in het traject zit die? Cq, daar zit wss ook nog een actief koolstoffilter tussen. Wat is daar de staat van?
Of klets ik uit mijn nek?
Sorry Rik, complete horse enzo...
Motor is 90k oud, heeft '0' olieverbruik ,althans niks waarneembaars over de 10k die ik er nu mee gereden heb.Carterontluchting zit btw veel verder in het inlaatraject dan de lmm.
Grtz,fRank