Pagina 1 van 2

Help! Clublid met startproblemen 33 16V in Italië!

Geplaatst: ma jun 09, 2008 19:40
door gt1300jr
medeAlfaforumer Sudsprint heeft startproblemen in Italië, wie kan er helpen!? de 33 16v heeft de volgende symptomen:
Auto start niet bij warme motor, startmotor gaat niet rond en de benzinepomp is ook niet hoorbaar... radio, lampen en ramen werken wel.
pas na twee uren stilstaan start de auto zonder problemen. Auto heeft alarm met startonderbreker(Gemini) maar deze lijkt verder goed te werken( centrale vergrendeling en knipper doen het prima)
wie heeft een idee wat het kan zijn!

RE: Help! Clublid met startproblemen 33 16V in Italië!

Geplaatst: ma jun 09, 2008 20:02
door Neelis
Ik zou even wat aansluitingen van het Gemini alarm bekijken om te zie of ze wel goed zitten.
Heb echt precies hetzelfde probleem gehad, klinkt als een probleem met het alarm. Startonderbreker staat soms aan, soms uit. Als hij een slot van het alarm in het dashboardkastje heeft zitten, even kijken naar de stekkers die daar achter zitten.

RE: Help! Clublid met startproblemen 33 16V in Italië!

Geplaatst: ma jun 09, 2008 20:31
door Huib
Ik heb ook hetzelfde probleem gehad met m'n 33 16v, als hij echt goed warm was startte hij niet.

Oorzaak zeer waarschijnlijk hetzelfde als bij menig 75: weerstand over het contactslot waardoor je te weinig spanning krijgt op de startmotor. Even proberen met een draadje direct op de startmotor (schuifstekkertje, niet het moertje met de dikke plus kabel) en dan op de + van de accu. Hoeft geen dikke draad te zijn, je bedient er alleen het startrelais mee. Een schroevendraaier wil ook wel lukken, als je hiermee contact kunt maken tussen de dikke plus (die met die moer dus) en de aansluiting voor dat stekkertje.

RE: Help! Clublid met startproblemen 33 16V in Italië!

Geplaatst: ma jun 09, 2008 20:57
door Gerrelt
Bij VW kevers heb je dat ook wel eens. Wat dan helpt is: 1 iemand "start" met de contactsleutel, en iemand anders geeft een tik tegen de startmotor aan (met een hamer ofzo). Dan springt de startmotor vaak wel aan. Dit ligt aan een startsolenoid die een beetje vast zit als ie warm is ofzo. Met het tikje komt ie los.

RE: Help! Clublid met startproblemen 33 16V in Italië!

Geplaatst: wo sep 17, 2008 21:02
door sudsprint
Vervolg,

Het betreft dus mijn 33. Denk dat het probleem in de startmotor zit.
Ik "up" het nu weer omdat ik weer last heb. In Italie kon ik na 2 uur weer verder rijden(niet echt fijn maar ok). Nu heb ik na een half uurtje al problemen.
Als ik nu weer wil starten draai ik met de sleutel en dan gebeurt er niets, draai ik nog maals met de sleutel en houd hem in de stand om 'm te starten dan duurt het steeds langer maar ze springt dan wel aan.

Ligt het nu aan de startmotor(bendix) of aan de relais'?

RE: Help! Clublid met startproblemen 33 16V in Italië!

Geplaatst: wo sep 17, 2008 21:47
door Robkg
Hoor je wel een klik? Hoor je de brandstof motor?

Dat zijn twee belangrijke zaken om te bekijken, daarmee kunnen veel dingen uitgesloten worden.

Re: RE: Help! Clublid met startproblemen 33 16V in Italië!

Geplaatst: wo sep 17, 2008 21:51
door sudsprint
Hoor je wel een klik? Hoor je de brandstof motor?

Dat zijn twee belangrijke zaken om te bekijken, daarmee kunnen veel dingen uitgesloten worden.
Bedankt voor je reaktie maar heeeeeeeeeeeeelemaal boven staat te lezen dat je helemaal niets kan horen. Dus voor de duidelijkheid, geen klik en geen draaiende startmotor bij het "op contact zetten".

RE: Help! Clublid met startproblemen 33 16V in Italië!

Geplaatst: wo sep 17, 2008 22:35
door @lfa@lgra
Zie antwoord Huib. :!:

Re: RE: Help! Clublid met startproblemen 33 16V in Italië!

Geplaatst: wo sep 17, 2008 22:44
door sudsprint
Zie antwoord Huib. :!:
Ok, maar nu graag in kleine mensentaal.

Kortom,

Wat nu te doen?

RE: Help! Clublid met startproblemen 33 16V in Italië!

Geplaatst: wo sep 17, 2008 22:53
door @lfa@lgra
OF: Met een schroevendraaier een verbinding maken tussen de dikke plus aansluiting op je startmoter en de stekkerverbinding op het startrelais om te starten,
OF: Direkt vanaf de plus van je accu een hulpdraadje leggen tegen de stekkerverbinding op je startrelais om te starten.

Start ie meteen op bovengenoemde wijze dan is dus NIET de startmotor de oorzaak

In beide gevallen omzeil je het kontaktslot, wat vrijwel zeker de oorzaak is van de problemen. :wink:

De oplossing ligt vrijwel zeker in het vervangen van je kontaktslot en dus niet in het vervangen van je startmotor.

Re: RE: Help! Clublid met startproblemen 33 16V in Italië!

Geplaatst: wo sep 17, 2008 22:58
door sudsprint
OF: Met een schroevendraaier een verbinding maken tussen de dikke plus aansluiting op je startmoter en de stekkerverbinding op het startrelais om te starten,
OF: Direkt vanaf de plus van je accu een hulpdraadje leggen tegen de stekkerverbinding op je startrelais om te starten.

In beide gevallen omzeil je het kontaktslot, wat vrijwel zeker de oorzaak is van de problemen. :wink:
En als ik het contactslot(door een goed exemplaar) vervang ben ik dus van alle ellenden verlost?

Sorry hoor maar electra is echt niet mijn ding,

nogmaals als ik na een stukje rijden wil starten dan moet ik de sleutel 10 seconden in de startpositie houden en dan pas slaat ie aan in die tussentijd geen draaiende benzinepomp

RE: Help! Clublid met startproblemen 33 16V in Italië!

Geplaatst: wo sep 17, 2008 23:00
door @lfa@lgra
NEE :wink: :

EERST even proberen of ie op bovenomschreven wijze wel goed start.

(Vooraf zaken vervangen is niet handig. Het is zaak eerst een sluitende diagnose te stellen. Dit bespaart vaak een hoop onnodig werk en bespaart ook redelijk wat geld. :wink: )

RE: Help! Clublid met startproblemen 33 16V in Italië!

Geplaatst: do sep 18, 2008 17:05
door sprint88
Sytse proberen met doorlussen op de startmotor zoals beschreven

draait de startmototor dan contactslot vervangen wat mij het meest logisch lijkt aangezien de pomp ook niet loopt

grt rogeralfa :driving:

RE: Help! Clublid met startproblemen 33 16V in Italië!

Geplaatst: do sep 18, 2008 18:49
door Robkg
Misschien een rare vraag, maar zet je de verlichting wel eens uit of juist aan, of een ander instrument op je auto?

Bij sommige auto's zit een verborgen start onderbreker (bijv in de verlichting), dan draait de brandstofpomp gewoon niet, of krijgt het start relais geen stroom.

RE: Help! Clublid met startproblemen 33 16V in Italië!

Geplaatst: wo jan 14, 2009 23:44
door sudsprint
Update,

Laatst weer het zelfde probleem. Ik draai de sleutel om en er gebeurt dus weer helemaal niets.
Heb even met de stuurverstelling gespeeld en bij het omhoog en naar beneden doen ging ie van en op het contact.
Zal dus ergens een draadbreuk zijn denk ik, is dit ook temperatuur afhankelijk?

Doe er eerst even niets aan omdat het nu werkt en geen zin heb om in de kou en donker te klussen.

Dus, later meer.................