Pagina 1 van 1

LPG afsluiters vraagje - Elektriek! - Case Closed

Geplaatst: zo jun 08, 2008 18:19
door Zaagauto
La Grande Dame (een 1750 Berlina met 2000 blok) rijdt op LPG. Ouderwets houtje-touwtje systeem dus no frills, no spills.

Afgezien van afstelling weinig probs met het LPG systeem.

Heeft nu ongeveer 1,5 jaar stil gestaan en het lopen op LPG is nu een probleem.

Eerst wilde de benzine afsluiter zijn werk niet goed doen (bleef open staan in alle standen van de schakelaar) maar dat is nu verholpen. Ik neem aan dat de aflsuiter niet goed meer gangbaar was. Vaak schakelen en de contactjes schoonmaken en het lijkt weer goed te werken.

Echter... op LPG lopen is er nog niet bij.

Het systeem zoals gemonteerd geeft bij contact inschakelen in de LPG stand ongeveer 3 seconden lang een "stoot" gas in het systeem als starthulp.

Dus in LPG, contact inschakelen... hoor je afsluiter opengaan en 3 seconden later een "klik" dat de starthulp dicht gaat. Dit werkt zoals het altijd gedaan heeft (iig qua audio... het klinkt dus hetzelfde). Heb gevoeld aan de afsluiter en je voelt beweging.

Maar nu komt wat ik denk dat het probleem is...

Vanaf het dashboard komen er 3 draden. 2 x zwart, 1 x blauw. Blauw gaat naar de benzineafsluiter. Staat de schakelaar op benzine met contact aan en trek ik die blauwe draad van de afsluiter, gaat ie dicht. Ruststand is dus "dicht".

De twee zwarte draden gaan naar een relais op de verdamper. Van dat relais gaat er 1 draad door naar een ander relais en vanaf dat 2e relais weer door naar de lpg afsluiter.

Volgens mij is de ruststand van de LPG afsluiter ook "dicht".

Echter... trek ik met contact aan en schakelaar op LPG de draad van de LPG afsluiter af, gebeurt er niks... idem met diezelfde draad op het tweede relais.

Volgens mij zou die afsluiter ook dicht moeten gaan op het moment dat ik de draad er af trek.

Klopt?

De enige manier om enige reactie van de LPG afsluiter te krijgen is om de zwarte draad (een plus draad neem ik aan) die op het eerste relais naar pool 15(+) gaat eraf te trekken en weer op te doen, dan herhaalt de procedure met de starthulp zich. Die draad lostrekken geeft dus ook GEEN reactie van de afsluiter, alleen het weer aansluiten geeft een reactie.

Ik heb op het eerste relais de volgende nummers kunnen vinden:

89 6357 000
FA6 GF30

Er zitten 5 polen op:

I
V
V
31(-)
15(+)

Wat is hier aan de hand? Relais gewoon kapot? Zit er op een dergelijk systeem uit 1996 een inertia schakelaar die vast kan zitten (is dat het tweede relais?)? Hoe kan ik verder uitvissen wat er aan de hand is?

Wederom bij voorbaat mijn dank voor alle info!

Zaagmans

RE: LPG afsluiters vraagje - Elektriek!

Geplaatst: zo jun 08, 2008 19:48
door Zaagauto
Net een proefrit gemaakt en het volgende vastgesteld:

De benzine afsluiter werkt inderdaad naar behoren.

Overschakelen op LPG blijft een probleem...

Eerst naar de middenstand van de schakelaar om de vlotterkamers leeg te rijden en als die leeg zijn door naar LPG schakelen.

De motor krijgt heel even LPG (hij "pakt" zeg maar) en daarna valt ie dood....

Even terug naar middenstand en meteen weer naar LPG geeft weer even een impuls en daarna weer dood....

Mijn redenering: Het systeem geeft wel degelijk LPG door aan de motor maar alleen de hoeveelheid die vrij komt bij de "starthulp". De normale flow vindt niet plaats; klopt wel met het feit dat de afsluiter niet reageert op het wegnemen van de plus draad. Hij gaat alleen open voor de starthulp.

Heb onderweg nog het tweede relais afgekoppeld dus rechtstreeks van eerste relais naar afsluiter wel laten zitten maar dan doet ie helemaal niks op LPG, ook niet de starthulp dus.

Is toch dat eerste relais kapot?

Wat is de functie van het tweede relais?

RE: LPG afsluiters vraagje - Elektriek!

Geplaatst: zo jun 08, 2008 19:58
door bralfa
Ik denk dat je "starthulp relais" geen impuls van je bobine krijgt... Hierdoor gooit ie de zaak weer dicht.
Dit relais is een veiligheidsrelais wat voorkomt dat je gastank leegloopt als de auto op contact staat met de motor uit...

RE: LPG afsluiters vraagje - Elektriek!

Geplaatst: zo jun 08, 2008 20:21
door Zaagauto
Ah!

Kan dat die draad zijn die om de bobinekabel gewikkeld zit?

Waar hoort die naartoe te gaan?

RE: LPG afsluiters vraagje - Elektriek!

Geplaatst: zo jun 08, 2008 20:30
door GiuliaReis
Wat voor mek verdamper? Draad om bobine kan het idd zijn daar het door inductie 'merkt' dat de ontsteking werkt.

Re: RE: LPG afsluiters vraagje - Elektriek!

Geplaatst: zo jun 08, 2008 21:06
door Zaagauto
Ik denk dat je "starthulp relais" geen impuls van je bobine krijgt... Hierdoor gooit ie de zaak weer dicht.
Dit relais is een veiligheidsrelais wat voorkomt dat je gastank leegloopt als de auto op contact staat met de motor uit...
Welk een haarscherpe analyse!

Die draad was verwijderd toen we verdelers hebben lopen switchen met de rode Zaag en tot mijn schaamte was die dus niet terug geplaatst..

Heb er even eentje gefabriekt en... The Grand Lady rides op LPG again!

Mijn dank is groot!

Case closed! 8)

RE: LPG afsluiters vraagje - Elektriek!

Geplaatst: zo jun 08, 2008 21:07
door WhizzMan
Precies! die is het, gewoon terug er om wikkelen, werkt op inductie.