Pagina 1 van 1

Achterveren 75 Twinspark demonteren... Wattstang vast

Geplaatst: za jun 07, 2008 17:08
door Egbertone
Moet ik ergens speciaal rekening mee houden als ik de achterveren van m'n 75 wil demonteren?

Met andere woorden.... moet er ergens iets losgeschroefd worden om de as ver genoeg te kunnen laten zakken om de veren er tussenuit te nemen of gaat dat vanzelf als ik de dempers gedemonteerd heb? Er zitten nu namelijk nog de originele Boge dempers onder maar, een setje Bilstein ligt klaar voor montage :D

Mijn idee van werkwijze: de achterzijde van de auto zo hoog mogelijk op steunen zetten, welke niet onder de as staan. Dan met de garagekrik de as iets liften en de dempers er onderuit halen. Daarna kan ik de as ver genoeg laten zakken om de veren er tussenuit te halen (en van een nieuw laklaagje te voorzien).

Klopt dit of moet er nog meer gedemonteerd worden???

RE: Achterveren 75 Twinspark demonteren...

Geplaatst: za jun 07, 2008 17:15
door DJ
Hangt beetje af van hoe stug en kort de veren zijn maar ga er van uit dat de achter stabi los moet. Misschien dat het mee valt omdat je beide acherwielen los van de grond hebt. Staat me ook iets bij dat aan een kant de wattstang los moet (rechts?) omdat die in de weg zit om de veer er tussen vandaan te halen. Maar een heidens karwei is het niet. Voor de zekerheid alvast wat een spuitbus kruipolie te keer gaan kan nooit kwaad natuurlijk maar dat je vast zelf al verzonnen.

Gr,
DJ

RE: Achterveren 75 Twinspark demonteren...

Geplaatst: za jun 07, 2008 20:48
door Alessandro
Stabi moet idd ook los en ik zou ook de wattstangen loshalen, als je andere veren gaat monteren. Want deze moeten vastgezet worden met de wielen ondersteund i.v.m. voorkomen voorspanning in de bussen ;)

Re: RE: Achterveren 75 Twinspark demonteren...

Geplaatst: za jun 07, 2008 20:50
door DJ
Stabi moet idd ook los en ik zou ook de wattstangen loshalen, als je andere veren gaat monteren. Want deze moeten vastgezet worden met de wielen ondersteund i.v.m. voorkomen voorspanning in de bussen ;)
Absoluut. Word vaak vergeten bij verlagen. Maar volgens mij wil Egbert alleen z'n dempers wisselen voor billsteins.


Gr,
DJ

RE: Achterveren 75 Twinspark demonteren...

Geplaatst: za jun 07, 2008 20:53
door Alessandro
Ja, maar dan hoeven de veren er ook niet uit! En ook de stabi niet los. :!:

RE: Achterveren 75 Twinspark demonteren...

Geplaatst: za jun 07, 2008 20:58
door AlfettaOwner
Heb de wattstangen nog nooit losgehaald voor het demonteren van de veren achter.

Wel idd ff de stabi lossen zodat je iets meer ruimte hebt om de veren eruit te halen. :wink:

Re: RE: Achterveren 75 Twinspark demonteren...

Geplaatst: za jun 07, 2008 21:03
door DJ
Ja, maar dan hoeven de veren er ook niet uit! En ook de stabi niet los. :!:
Hij wil ze eruit halen om een likje verf te geven.

Gr,
DJ

Re: RE: Achterveren 75 Twinspark demonteren...

Geplaatst: za jun 07, 2008 22:20
door Egbertone
Ja, maar dan hoeven de veren er ook niet uit! En ook de stabi niet los. :!:
Hij wil ze eruit halen om een likje verf te geven.

Gr,
DJ
Exactemundo!!

RE: Achterveren 75 Twinspark demonteren... Wattstang vast

Geplaatst: ma jun 09, 2008 09:00
door Egbertone
... het is gelukt, maar het ging niet echt van een "leien dakje".

De veren zijn standaard (en dat blijven ze ook...) dus ik moest de as zo ver mogelijk laten zakken. Het loshalen van alleen de stabi bleek niet genoeg dus, de linker Watt stang ook los. Maar ja, standaard veren dus... nog niet genoeg ruimte. De rechter Watt stang dus ook maar loshalen. Dat ging dus helaas niet!!

Ik kreeg de bout met geen mogelijkeid er uit geschoven... gewoon een kwestie van vastgerot zitten, of doe ik iets verkeerd? Is er een speciale methode om de watt stangen los te krijgen??


Heb de veren er overigens wel tussenuit gekregen...

RE: Achterveren 75 Twinspark demonteren... Wattstang vast

Geplaatst: ma jun 09, 2008 09:10
door giuliettaevo
bout moet je er inderdaad zo uit kunnen schuiven als je de moer eraf hebt gehaald. kan wel enige spanning op staan doordat er aan de watt stang getrokken wordt maar dan nog zou de bout er zo uit moeten kunnen. waarschijnlijk zit echter de bout vastgerot aan de binnenste stalen bus van het rubber in de Watt-stang. meestal draait de hele bout dan niet meer rond, of het rubber/de stalen bus draait mee. :(

Met de luchtsleutel/ elektrische sleutel flink proberen rond te draaien wil dan wel eens helpen. Anders beide kanten van de bout afslijpen, de steun iets uit elkaar buigen en de stang verwijderen. Hierna de rest van de bout eruit slaan.

Bij montage voorzien van een laagje vet oid om de volgende keer niet te hoeven schelden... :wink:

Re: RE: Achterveren 75 Twinspark demonteren... Wattstang vas

Geplaatst: ma jun 09, 2008 09:51
door Egbertone
Bij montage voorzien van een laagje vet oid om de volgende keer niet te hoeven schelden... :wink:
Ja... de andere is er met een laagje kopervet ingegaan :wink:


Ik denk dat het afslijpen van de bout en het vervangen van de busjes (dan gelijk alle vier natuurlijk) dan nog de enige optie is. Moet ik wel weer een nieuwe bout hebben... is die van de stabilisator hetzelfde??

RE: Achterveren 75 Twinspark demonteren... Wattstang vast

Geplaatst: ma jun 09, 2008 12:50
door DJ
Egbert kijk ff of de wattstang bouten toevallig geen 10.9 ipv 8.8 zijn. Dit zou kunnen (weet het niet meer zeker) En zet er in geen anonieme gamma bouten in. Als je de wattstangrubbers vervangt (originele nieuwe zijn ook prima en een enorm verschil tov oude zooi) draait de bouten van de wattstangen dan pas vast als de auto op rijhoogte staat.
Zou trouwens ook gelijk nieuwe rubber in de wyber zetten tussen de wattstangen in.
Tip voor uithalen oude rubbers: eruit branden met hobbybrander. Stinks als een bunzing en brandblusser of emmer water st-by houden maar is de snelste manier. Vervolgens restant stalen busjes beetje inzagen en weg tikken mbv doorslag/beitel.

Mzzl,
DJ