Pagina 1 van 1
Scheve 75
Geplaatst: vr jun 06, 2008 12:44
door Riccardo Romeo
M'n 75 is aan het inzakken. LV is ie duidelijk lager dan RA. Het verschil gemeten vanaf onderkant spatbordrand bedraagt zo'n 2,5 cm tussen links en rechtsvoor. Tis duidelijk te zien dat-ie naar LV helt, want RA is de ruimte in de wielkas ook groter dan LA. Bandenspanning is OK...
Inveren doet-ie LV minder dan RV als ik erop leun, tijdens het rijden is er niets te merken. Auto spoort goed en hobbelt niet. Maar nu ik er op let zou het kunnen zijn dat-ie toch wat minder comfortabel reageert op oneffenheden als spoorwegovergangen ed. Mijn 75 is niet verlaagd en was dus nog best comfortabel.
Ik heb niet een stoeprand geraakt oid. Het is niet van de een op de andere dag gebeurd overigens, ik had al langer het idee dat-ie scheef begon te hangen maar tis nu wel heel duidelijk.
Dus ik denk aan een gare schokbreker. Kan het zijn dat die zomaar ineens in beginnen te zakken? Of moet ik het elders zoeken? Er is sprake van roestvorming op de chassisbalk bij de onderste bevestiging van de draagarmen maar alles lijkt nog goed vast te zitten. Ik zal er straks eens onderduiken om te kijken of ik iets onguurs kan vinden, maar mijn eerste vermoeden is de schokbreker...
Wat moet daarvoor allemaal los om die te verwisselen? Dan zou dat wellicht een goede aanleiding kunnen zijn om de gehele voorwielophanging maar eens op te waarderen...
RE: Scheve 75
Geplaatst: vr jun 06, 2008 13:09
door Stef33
Een schokdemper dempt alleen, heeft geen invloed op de (statische) wagenhoogte. Gasgevulde dempers geven wel iets druk, maar bij mijn 156 was dat verschil niet eens merkbaar.
Ik zou het eerder in de veer zoeken. Een ingezakte veer zal iets minder inveren, maar bij een torsiestaaf lijkt me dat niet echt logisch. Waarschijnlijk komt het mindere inveren doordat je stabilisatorstang het ongelijk inveren probeert tegen te gaan. De ingezakte kant zal dus moeilijker gaan en de niet ingezakte kant juist makkelijker.
RE: Scheve 75
Geplaatst: vr jun 06, 2008 13:17
door yuri 75 V6
Demper zal inderdaad zeer weinig tot geen invloed hebben op de wagenhoogte. Een torsieveer is een niet-gewokkelde schroefveer (feitelijk is een schroefveer een gewokkelde torsieveer) dus die kan net zo goed inzakken als een schroefveer. Voor onderstelupgrade pb me maar, heb nog wel wat liggen. Misschien ook nog wel een torsieveer maar ik weet niet zeker of ik die zo los heb liggen.
RE: Scheve 75
Geplaatst: vr jun 06, 2008 13:38
door Alessandro
En toch kan een schokdemper wèl invloed op de wagenhoogte hebben. Ik heb het eens meegemaakt, dat een schokdemper dusdanog geroest was, dat deze niet verder dan een bepaalde stand wilde uitveren. De auto in kwestie stond toen ook scheef, met de veer was niks mis.
Ik zou willen zeggen, haal beide dempers eens los van de onderste draagarm en probeer ze op en neer te bewegen. misschien dat je dan verschil merkt? En kijk dan gelijk of de auto met de dempers los wel recht staat. Indien geen verschil, dan is er iets raars met een torsie aan de hand. Het komt niet heel vaak voor, maar er zjn zelfs gevallen bekend van gebroken torsie(s).

RE: Scheve 75
Geplaatst: vr jun 06, 2008 13:48
door Stef33
Ja hé, met vastgeroeste dempers wil het wel lukken ja.
Maar dat moet dan toch wel in het weggedrag merkbaar geweest zijn? Dan moet je hem ook steeds voelen/horen bonken bij uitveren?
@Yuri: Inzakken van torsie moet kunnen idd. Alleen leek een wijziging van veerconstante mij dan niet logisch. Maar zoals je zegt, het is allemaal verenstaal, dus waarom zou het idd anders reageren op doorzakken.

RE: Scheve 75
Geplaatst: vr jun 06, 2008 14:14
door Maurizio
Doorzakken van veren is een vermoeiing verschijnsel. Dus geen verandering van de veerconstante maar een plastische vervorming.
RE: Scheve 75
Geplaatst: vr jun 06, 2008 14:33
door Stef33
OK. Maar heeft deze vervorming geheel geen invloed op de veerconstante?
In dat geval is het geobserveerde verschil in invering dus geheel te wijten aan de stabilisator.

RE: Scheve 75
Geplaatst: vr jun 06, 2008 14:46
door Maurizio
Daar snij je een leuke aan. Als een steun van de stabi aan een zijde los zit /eruit gescheurd is (of rubbers versleten) . Krijg je ook een verschil in in-veren en stijfheid.
RE: Scheve 75
Geplaatst: vr jun 06, 2008 16:22
door DENNIS
Gooi de benzine-tank 's vol... Dat scheelt weer een beetje

RE: Scheve 75
Geplaatst: vr jun 06, 2008 16:24
door Riccardo Romeo
Dank voor alle reacties jongens.
Ik zal dus eerst maar eens kijken of alles nog goed vast zit alvorens de schokbreker meteen maar als schuldige aan te wijzen...
@Yuri, ik bel je nog even voor die onderstel upgrade. Ik gebruik mijn 75 nu ook dagelijks en ik merk al dat de aftakeling nu in versneld tempo plaats vindt...
Re: RE: Scheve 75
Geplaatst: vr jun 06, 2008 16:24
door Riccardo Romeo
Gooi de benzine-tank 's vol... Dat scheelt weer een beetje

Jaha...die lekt dus liever niet!
RE: Scheve 75
Geplaatst: vr jun 06, 2008 17:48
door ravado
Yuri heeft er nog 1 liggen.... zo te lezen heb jij em harder nodig dan ik..
Re: RE: Scheve 75
Geplaatst: vr jun 06, 2008 17:56
door yuri 75 V6
Yuri heeft er nog 1 liggen.... zo te lezen heb jij em harder nodig dan ik..
Ja als jij hem dan liever 'doneert' aan Richard, dan kan het natuurlijk.
RE: Scheve 75
Geplaatst: vr jun 06, 2008 19:09
door ravado
bij mij komt ie op de plank te liggen, bij ricardo onder de 75....
maar goed als ricardo em niet wil dan kom ik em gewoon halen hoor...