Pagina 1 van 1
klepveren monteren 75 T-spark
Geplaatst: do jun 05, 2008 22:10
door Ruben
Ik heb net de kop van mijn 75 T-spark terug van het revisiebedrijf (kleppen en zittingen gefreesd en andere geleiders)
Nu is mijn vraag welke kant van de klepveren is onder en boven:
Volgens het revisie bedrijf moet de kant waar de windingen dicht op elkaar zitten onder.
Maar toe ik de kop uit elkaar haalde zaten de binnenste kleine veren andersom: dus met de windingen dicht op elkaar naar boven.
De grote buitenste veren zaten wel met de windingen dicht op elkaar naar onder
Weet iemand wat het beste is en wat precies het verschil is? Heeft het te maken met het onafgeveerde gewicht?
Groet,
Ruben
RE: klepveren monteren 75 T-spark
Geplaatst: vr jun 06, 2008 13:42
door Rob75
Volgens alle handleidingen worden ze inderdaad gemonteerd zoals het revisiebedrijf dat aangeeft. Dus met de windingen het dichste op elkaar naar de kop toe.
Succes,
Rob
RE: klepveren monteren 75 T-spark
Geplaatst: vr jun 06, 2008 14:08
door frankalfa
Idd, de normale wijze is met de windingen die t dichtst op elkaar zitten naar de kop toe. Schuur je wel ff je kleppen in?
Grtz,fRank
RE: klepveren monteren 75 T-spark
Geplaatst: zo jun 08, 2008 12:01
door Ruben
Ok mooi, ik heb de kleppen en veren al op die manier gemonteerd.
Volgens het revisie bedrijf hoefde ik de kleppen niet in te slijpen omdat de zittingen en de kleppen opnieuw gefreesd zijn.
RE: klepveren monteren 75 T-spark
Geplaatst: zo jun 08, 2008 18:39
door DJ
Mm ik zou toch altijd even een klein beetje schuren. Al is het alleen maar om te controleren of de klep en zitting inderdaad goed gefreesd zijn.
Gr,
DJ
RE: klepveren monteren 75 T-spark
Geplaatst: zo jun 08, 2008 23:28
door Bertoontje
Ik weet niet of het waar is maar.... heb me laten vertellen dat de klep langzaam rond gaat draaien door het verschil in windingen waardoor de warmteoverdracht naar de klepzitting beter is.
RE: klepveren monteren 75 T-spark
Geplaatst: zo jun 08, 2008 23:45
door Lemans
Het ronddraaien van de klep is absoluut nodig omdat de warmteoverdracht rond de klep niet gelijk verloopt.
Zoals een kip aan het spit ook ronddraait om nergens te verbranden .....
Dat van die wikkelingen heeft ook een logische verklaring.
De zijde waar de wikkelingen het korst bij elkaar zitten is ook de zwaarste zijde. Het is dus beter deze zijde zo weinig mogelijk te laten
ossileren om zo het totaalgewicht van het bewegend klepmechanisme naar beneden te halen.
Johan
Re: RE: klepveren monteren 75 T-spark
Geplaatst: zo jun 08, 2008 23:58
door Bertoontje
Dat van die wikkelingen heeft ook een logische verklaring.
De zijde waar de wikkelingen het korst bij elkaar zitten is ook de zwaarste zijde. Het is dus beter deze zijde zo weinig mogelijk te laten
ossileren om zo het totaalgewicht van het bewegend klepmechanisme naar beneden te halen.
klinkt heel logisch!
dus....het verschil in windingen daardoor gaat de klep draaien (nodig voor goede warmte overdracht) en de zijde met de meeste windingen naar beneden om zo min mogelijk gewichtsverschil te hebben tijdens beweging... vat ik hem dan goed samen?
RE: klepveren monteren 75 T-spark
Geplaatst: ma jun 09, 2008 00:16
door Andretti Molletti
Waarom gebruiken een aantal fabrikanten dan klep-rotators?
Dat de Alfa kleppen gaan draaien is nieuw voor mij, ze zullen niet stilstaan en altijd wel wat draaien, maar dat is niet significant te noemen m.i.
RE: klepveren monteren 75 T-spark
Geplaatst: ma jun 09, 2008 00:17
door Lemans
dichtbij....mijn fout...
Alle soorten veren doen de klep draaien.
Het verschil in windingen dient om resonantie tegen te gaan. Een veer in resonantie is geen veer meer.....
voor Nuts, wat bedoel je met kleprotators? De licht afgeschuinde nokprofielen?
RE: klepveren monteren 75 T-spark
Geplaatst: ma jun 09, 2008 00:24
door Bertoontje
oke...maar niet elke fabrikant gebruikt veren met verdichte windingen op een kant...toch?

Welk voordeel levert minder resonantie dan op? Betere veerdruk waardoor de kleppen sneller reageren, minder krachtsverlies oid?
RE: klepveren monteren 75 T-spark
Geplaatst: ma jun 09, 2008 00:36
door Lemans
_________________
Resonantie komt voor bij één bepaald toerental. Tik tegen een lineaire veer en je zal een toonhoogte horen. Dit is de resonantiefrequentie.
Tik tegen een progresieve veer en je hoort niks.
Als er geen gevaar bestaat dat een veer in resonantie zou gaan bij het volledig toerentalbereik kan men evengoed lineaire (en goedkopere) veren gebruiken.
Een andere oplossing is het monteren van dubbele veren die dan opnieuw buiten de gevaarzone werken.
Het is dus niet zo dat het ene beter is dan het andere, de veer mag gewoon NIET in resonantie gaan.
RE: klepveren monteren 75 T-spark
Geplaatst: ma jun 09, 2008 00:39
door Bertoontje

'tis helemaal duidelijk

Heb ik weer wat geleerd!! Altijd leuk om te weten dit soort dingen!!