Luidruchtige achteras 105 serie
Geplaatst: wo jun 04, 2008 15:08
Hallo medeforummers.
Betreffende een luidruchtige Giulia achteras van een kennis heb ik de volgende vraag.
Na een luidruchtige achteras gedemonteerd te hebben kwam ik toch tot een opinie dat het kroonwiel en pignon gebruikssporen hebben maar toch wel goed in elkaar draaien gezien de glimmende raakvlakken. Nadere inspectie van alle 4 de lagers gaf toch wel een duidelijk beeld van slijtage, donkere loopvlakken op de conussen, een reden van lawaai en gekreun?
De lagers, buiten dat ze peperduur zijn, zijn van een zodanige kwaliteit dat ze eigenlijk nooit stuk kunnen gaan, mits gesmeerd, maar wel luid beginnen te worden, eigenlijk wel logisch na gemiddeld 35 jaar trouwe dienst.
Ik heb de nodige info voor het vervangen van lagers en het afstellen van het geheel met speciaal gereedschap, nu dit laatste hebben we dus niet en komt dan hier eigenlijk de hamvraag.
Theoretisch hebben alle lagers precies dezelfde afmetingen, dus volgens mijn simpele logica moet het dan toch mogelijk zijn de lagers te vervangen, het geheel weer in elkaar zetten en klaar is kees?
Toleranties blijven dan toch hetzelfde?
Diverse oude rotten in het vak gepolst en de meningen zijn verdeeld.
PS het handelt hier over een as zonder sper, is eigenlijk geen verschil.
Ik hoor graag reacties van techneuten die al eens eerder dit bij de hand gehad hebben en wat hun ervaringen zijn.
Mvg. Richard www.berlina.nl
Betreffende een luidruchtige Giulia achteras van een kennis heb ik de volgende vraag.
Na een luidruchtige achteras gedemonteerd te hebben kwam ik toch tot een opinie dat het kroonwiel en pignon gebruikssporen hebben maar toch wel goed in elkaar draaien gezien de glimmende raakvlakken. Nadere inspectie van alle 4 de lagers gaf toch wel een duidelijk beeld van slijtage, donkere loopvlakken op de conussen, een reden van lawaai en gekreun?
De lagers, buiten dat ze peperduur zijn, zijn van een zodanige kwaliteit dat ze eigenlijk nooit stuk kunnen gaan, mits gesmeerd, maar wel luid beginnen te worden, eigenlijk wel logisch na gemiddeld 35 jaar trouwe dienst.
Ik heb de nodige info voor het vervangen van lagers en het afstellen van het geheel met speciaal gereedschap, nu dit laatste hebben we dus niet en komt dan hier eigenlijk de hamvraag.
Theoretisch hebben alle lagers precies dezelfde afmetingen, dus volgens mijn simpele logica moet het dan toch mogelijk zijn de lagers te vervangen, het geheel weer in elkaar zetten en klaar is kees?
Toleranties blijven dan toch hetzelfde?
Diverse oude rotten in het vak gepolst en de meningen zijn verdeeld.
PS het handelt hier over een as zonder sper, is eigenlijk geen verschil.
Ik hoor graag reacties van techneuten die al eens eerder dit bij de hand gehad hebben en wat hun ervaringen zijn.
Mvg. Richard www.berlina.nl