Pagina 1 van 1

Motorolie, wat kan wel, wat kan niet?!

Geplaatst: ma jun 02, 2008 20:40
door Neelis
Inmiddels ben ik bekent met de termen minerale olie, half-synthetische olie en vol-synthetische olie, maar wat nou de voordelen zijn van elk is me niet duidelijk. En welke soorten olie kun je wel en niet bij elkaar gooien? Van minerale naar vol-synthetische schijnt niet goed te gaan. Bij oudere motoren schijnt vol-synthetisch ook niet goed te gaan, omdat het een aanslag is op de pakkingen/keerringen. Wie kan me vertellen hoe dit in elkaar steekt?

Dan over de motorolie in mijn Alfa 155 2.0 16v. Wat kan ik daar het beste in doen? Er zit nu half-synth in 10w40.
Kan ik na een engine-flush hier vol-synth in gooien, of raden jullie me dat af? Er staat 209.000 op de klok.

RE: Motorolie, wat kan wel, wat kan niet?!

Geplaatst: ma jun 02, 2008 23:14
door WhizzMan
in je 16V sowieso geen mineraal gooien, dat is troep. Op zich zijn moderne half-syntheten net zo goed als vol-syntheten als het gaat om motor schoon houden, dus je kan er gewoon vol synth in gooien. Of je er veel voordeel van zou hebben is te betwijfelen, moderne halfsyntheten zijn zo goed dat ze ook in turbodiesels kunnen en zo, dus het is zonde van je poen naar mijn mening. Aanrader voor de 16V is toch Agip sint2000 10W40 of 10W60. Anders is shell Helix of kroon 10W40 (kroon koopt bij shell in) bijvoorbeeld ook goed. Ik koop zelf regelmatig "huismerk" van de plaatselijke automaterialenhandel maar dan wel met dezelfde certificeringen als voor moderne volkswagens etc. maar dat is wat meer vertrouwen in je leverancier hebben dan bij Agip en dergelijke.

RE: Motorolie, wat kan wel, wat kan niet?!

Geplaatst: di jun 03, 2008 10:03
door bert

RE: Motorolie, wat kan wel, wat kan niet?!

Geplaatst: di jun 03, 2008 11:51
door Hylke
Top tip!