Pagina 1 van 3

werking "torque w... probleem met ' Met foto's

Geplaatst: vr mei 30, 2008 18:28
door Max__623
hallo.
ik wou net beginnen aan alles in de motor op kilo's te zetten.
vooralleer eerst enkele vraagjes.

1 : voor de krukaskappen en drijfstanglagerkappen vast te zetten en op kilo's te zetten, heb ik dan lock-tite nodig?
2 : Op mijn 'torque wrench' staat het volgende :

Code: Selecteer alles

FOOT | POUNDS 150 140 130 120 110 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 (M. KPS.) M. | KGS. 20.7 19.4 18.0 16.6 15.2 13.8 12.4 11.1 9.7 8.3 6.9 5.5 4.2 2.8 1.4
de voorschriften voor de krukaskappen : 20 NM +115°
2.04Kgm+115° ( <= hoe kan ik die waarden op mijn kilosleutel instellen? ik kan er niet zo goed aan uit :s) (locktite op deze bouten/moeren? )

de voorschriten voor de drijftstanglagerkap : 49 +54NM
5 +5.5Kgm (<= hetzelfde voor deze waarden) ( Locktite op deze schroeven/moeren ? )

Hopelijk kunnen jullie me hier mee verder helpen?


thx

grtz max[/b]

RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

Geplaatst: vr mei 30, 2008 20:18
door yuri 75 V6
De 'officïële' eenheid voor moment is Nm, Newton meter, Newton maal meter. Een kracht maal een arm dus. Een kgm is een kilogram maal een meter, een footpound is een pond maal een voet. Ofwel: verschillende eenheden voor dezelfde grootheid. Tussen deze eenheden kunje omrekenen.

Eén kilo is 9,81 Newton. Een kgm is dus gelijk aan 9,81Nm. Vergeet de voetponden maar even want die heb je niet nodig op je Alfa. Jouw momentsleutel heeft kennelijk een schaal in kgm en je hebt de aanhaalmomenten voor je lagerkappen al in kgm gevonden. Stel de sleutel dus achtereenvolgens in op de genoemde waarden.

Voor lagerkappen gebruik ik zelf geen Loctite.

RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

Geplaatst: vr mei 30, 2008 20:25
door Andretti Molletti
Geen Loctite gebruiken tenzij het wordt voorgeschreven (vliegwielbouten)!!
Loctite zorgt ervoor dat je moment niet gehaald wordt door uitharding oiv temp (druk op de schroefdraad).
Drijfstangen kunnen met contramoeren geborgd worden of gewoon niet, ze lopen echt niet los.

RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

Geplaatst: vr mei 30, 2008 20:57
door Max__623
en voor de kappen van de krukas??? die moeren waren nl gelost?

ik had het vandaag even geprobeerd, en dan wou ik de motor laten ronddraaien, maar dat ging nietmeer, dus nu maar alle moeren trug losser gedraaid.

morgen nog eens proberen, met een frisse kop dan, vandaag pas begrafenis gehad van een goede vriend.


marc

RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

Geplaatst: vr mei 30, 2008 21:02
door flash

Re: RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

Geplaatst: za mei 31, 2008 13:38
door Max__623
De 'officïële' eenheid voor moment is Nm, Newton meter, Newton maal meter. Een kracht maal een arm dus. Een kgm is een kilogram maal een meter, een footpound is een pond maal een voet. Ofwel: verschillende eenheden voor dezelfde grootheid. Tussen deze eenheden kunje omrekenen.

Eén kilo is 9,81 Newton. Een kgm is dus gelijk aan 9,81Nm. Vergeet de voetponden maar even want die heb je niet nodig op je Alfa. Jouw momentsleutel heeft kennelijk een schaal in kgm en je hebt de aanhaalmomenten voor je lagerkappen al in kgm gevonden. Stel de sleutel dus achtereenvolgens in op de genoemde waarden.

Voor lagerkappen gebruik ik zelf geen Loctite.
hallo ik heb de krukas vastgezet op 2.04kgm maar als ik dan de motor tracht te laten ronddraaien met de starmotor, dan kan hij niet rond?
ik kan er niemeer aan uit

RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

Geplaatst: za mei 31, 2008 13:42
door yuri 75 V6
Dat kan niet aan het aanhaalmoment liggen, want 2,04kgm is echt niet veel. Kun je de krukas wel met de hand tornen (dop op de krukaspoelie)? Klinkt als een vastloper eerlijk gezegd... :cry:

Re: RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

Geplaatst: za mei 31, 2008 13:52
door Max__623
Dat kan niet aan het aanhaalmoment liggen, want 2,04kgm is echt niet veel. Kun je de krukas wel met de hand tornen (dop op de krukaspoelie)? Klinkt als een vastloper eerlijk gezegd... :cry:
helaas heb ik geen dop voor op de krukaspolie,
vast? ik heb hem nog binnengereden en stilgelegd paar weken trug, voor drijfstanglagers te vervangen...

dan tijdje geen tijd gehad, en nu wou ik alles trug vastzetten en mss vanavond eens rijden...

ik heb wel de aanhaalmomenten van een andere motorcode
mijn motorcode is ar67-105
als de krukas trug een beetje losser is dan draait ie weer wel :s

marc

RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

Geplaatst: za mei 31, 2008 13:55
door yuri 75 V6
Hmm dat is vreemd, heb je wel absoluut de juiste lagers?

Re: RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

Geplaatst: za mei 31, 2008 13:58
door Max__623
Hmm dat is vreemd, heb je wel absoluut de juiste lagers?
jepjep

ik heb enkel de drijfstanglagers vervangen... en dat waren de juiste.

RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

Geplaatst: za mei 31, 2008 14:01
door yuri 75 V6
En je hebt ook alle lagerkappen weer op hun originele posities teruggezet?

RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

Geplaatst: za mei 31, 2008 14:04
door Andretti Molletti
kun je de motor wel rond krijgen door in de versnelling voorzichtig te duwen (desnoods de bougies eruit)??

RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

Geplaatst: za mei 31, 2008 14:43
door WhizzMan
Ben je er al achter waar al dat metaal vandaan kwam wat in je carterpan lag? Heb je de lagers wel ruim in de olie gezet voor je ze plaatste?

Re: RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

Geplaatst: za mei 31, 2008 14:50
door Max__623
En je hebt ook alle lagerkappen weer op hun originele posities teruggezet?
ik heb nu alle lagerkappen afgedaan, en de krukaslagers (met oliekanalen) zijn nog goed.
Er was 1 krukaslagerkap losgekomen ( vraag me niet hoe, ik zag de moer in de carter liggen :s )
Die lager (van de kap die los was gekom.) die is veel dunner dan de andere, en daar hangen ook zo enkele schilfertjes aan...
Die lagerkap is lichtjes beschadigd (zo waar dat tapje van de lagerschaal zich zou moeten invastpakken)
Volgens mij is dan bij de krukasvast te zetten, die ene lagerschaal stond beetje scheef in de kap en daardoor dat de motor niet rond ging?

Dan maandag maar nieuwe krukaslagers (bearrings) gaan bestellen...


@ Andretti Molletti : ja dat lukt wel , als de krukas een beetje losser was terug...

Grtz
Marc

Re: RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

Geplaatst: za mei 31, 2008 14:52
door Max__623
Ben je er al achter waar al dat metaal vandaan kwam wat in je carterpan lag? Heb je de lagers wel ruim in de olie gezet voor je ze plaatste?
hoi wizzMan Jepjep, die stukjes metaal waren van de drijfstanglagers, en 1 krukaslagerschal (waarvan de kap los was gekomen :s) was ook in zijn beginstadium van zo afteschilferen...


Ik ga even mijn handen nog eens heel zuiver maken, en dan ga ik men vader zijn digitale camera vragen (de mijne foetsjie :shock: )
marc