Pagina 1 van 1

Nord blok

Geplaatst: ma mei 09, 2005 22:10
door Koen
Misschien staat mijn vraag niet echt juist, maar het weze zo.

Ik ga vrijdag kijken naar alfetta (met Nordblok).

Zelf heb ik nog geen ervaring met Nordblokken (een boxer daarintegen, steeds meer en meer), hoor wel overal dat ze enorm sterk zijn. Zijn er echter speciale dingen waar ik op moet letten ivm een Nordblok? Alle info is welkom. Als er nog iemand algemene tips heeft ivm Alfetta, die zijn uiteraard ook welkom. Ik stel wel voor om aandachtspunten ivm de Alfetta in zijn geheel te posten in de rubriek "Aandachtspunten" zo kan dit later ook perfect geconsulteerd worden.

Alvast bedankt

RE: Nord blok

Geplaatst: ma mei 09, 2005 22:14
door ravado
gewoon gezond verstand gebruiken. ze zweten nogal eens olie wat helemaal niet hoeft.
Krukaskeerringen kunnen nogal zweten.
Luister of de kleppen niet tikken want kleppen stellen is best te doen maar vergt nogal wat tijd. Kijk of er koelwater verbruitk wordt of borrelt (koppakking)

Verder zou ik niet weten wat er aan een Nord normaal gesproken kapot moet gaan t.o.v. elk ander motortype...


wat betreft de alfetta zelf daar kun je inderdaad beter een nieuwe topic voor aanmaken :wink:

Re: RE: Nord blok

Geplaatst: ma mei 09, 2005 22:36
door Koen

Verder zou ik niet weten wat er aan een Nord normaal gesproken kapot moet gaan t.o.v. elk ander motortype...
Ik ook niet, daarom vraag ik het :wink:

RE: Nord blok

Geplaatst: ma mei 09, 2005 22:37
door ravado
:biggrin: dat snap ik :wink:

RE: Nord blok

Geplaatst: ma mei 09, 2005 22:47
door KAS
Bij mijn weten zijn ze uiterst betrouwbaar. Ik heb er al verschillende gehad en nog nooit heeft er 1tje mij in de steek gelaten. Wel goed warm rijden. Let op de oliedrukmeter voor een goede waarde. De mijne staat op ongeveer 5 bar.

RE: Nord blok

Geplaatst: ma mei 09, 2005 23:15
door psillen
Als er scheurtjes in de flexibele verbindingen tussen de carburateurs en inlaatspruitstuk zitten, kan daar valse lucht worden aangezogen. Daardoor kan het mengsel te arm worden, met in het uiterste geval een gat in de zuiger.

Kijken of er geen olie bij het koelwater zit?

Re: RE: Nord blok

Geplaatst: ma mei 09, 2005 23:20
door KAS
Als er scheurtjes in de flexibele verbindingen tussen de carburateurs en inlaatspruitstuk zitten, kan daar valse lucht worden aangezogen. Daardoor kan het mengsel te arm worden, met in het uiterste geval een gat in de zuiger.
Klopt. Je kunt dit controleren door bij stationair draaiende motor op de carburateurs te duwen. Loopt hij dan slechter of hoor je gesis, bingo.
Kijken of er geen olie bij het koelwater zit?
Of andersom natuurlijk. Maar dat is wel iets lastiger.

Re: RE: Nord blok

Geplaatst: ma mei 09, 2005 23:24
door figlio del commesso
Kijken of er geen olie bij het koelwater zit?
Of andersom natuurlijk. Maar dat is wel iets lastiger.
Aansteker bij de peilstok, knetteren = water

Adios, JR

Re: RE: Nord blok

Geplaatst: ma mei 09, 2005 23:26
door Koen
Als er scheurtjes in de flexibele verbindingen tussen de carburateurs en inlaatspruitstuk zitten, kan daar valse lucht worden aangezogen. Daardoor kan het mengsel te arm worden, met in het uiterste geval een gat in de zuiger.
Klopt. Je kunt dit controleren door bij stationair draaiende motor op de carburateurs te duwen. Loopt hij dan slechter of hoor je gesis, bingo.
Kijken of er geen olie bij het koelwater zit?
Of andersom natuurlijk. Maar dat is wel iets lastiger.
Nu heb ik weer wat bijgeleerd ! :thumbs:

RE: Nord blok

Geplaatst: wo mei 11, 2005 14:45
door Romeo
Niet gelijk van schrikken overigens, want die rubbers tussen de carburateurs en de motor kosten niet veel en zijn eenvoudig zelf te vervangen.
Maar te lang doorrijden met verouderde rubbers geeft vervolgschade, want door de poreusheid van de rubbers kan er "valse lucht" aangezogen worden, waardoor de motor (of een enkele cylinder) te arm loopt. De extra warmte die daardoor ontstaat kan voor problemen zorgen met de koppakking en, bij stevig rijden, een gat in de zuiger geven of een vastloper.
Maar, als gezegd, de Nord blokken kunnen veel hebben, dus een gat in de zuiger heb je niet gauw.