Auto vanochtend opgehaald.. Ik ga nu maar eens een weekje rijden zonder de kachel te gebruiken en dan kijken of het koelvloeistofverbruik er nog steeds is....
Het weglopen van koelwater kan veel oorzaken hebben:
1: Controleer slangen; deze kunnen verouderen en minime scheurtjes krijgen; die pas bij een hogere druk gaan lekken. Laat je motor warmdraaien (totdat thermostaat open is/ elek ventilateur aanslaat), laat de motor even een hoog toerentaal draaien en controleer op natte slangen.
2:Controleer het overdrukventiel van je koelwater; deze zit meestel in de dop van het reservoir.
3:Kijk als je motor warm is in het reservoir van het koelwater; komen er hele kleine belletjes uit, dan is je koppaking doorgeslagen van cilinders naar het water of kop gescheurd.
3:Zijn er geen belletjes? dan kan de koppakking nog steeds doorgeslagen zijn naar bijv de olie kanalen. Bij een goede garage kunnen ze controleren of het koelsysteem zijn druk verliest.
Oh ja, dat borrelen bij je console komt omdat er lucht is je koelsysteem zit; meestal in de verwarmingsdeel. Even ontluchten en het is weg.
Zorg dat je altijd voldoende water in je systeem hebt. Stel dat het niet je koppakking is en je rijdt door met te weinig water; dan gaat alsnog je koppakking en mogelijk je cilinderkop eraan.
Gr Ernst