Pagina 1 van 1
155 2.0TS 16V onderhoud (m.n. distributieriem)
Geplaatst: ma mei 09, 2005 21:35
door Arjan75qv
Hoi,
Ik overweeg de aanschaf van een 155 2.0TS 16V met LPi als vervanging voor m'n 75 1.8IE (nu 2.0IE). Gaat me zeer aan het hart want heb de auto al bijna 400.000km in eigen onderhoud. Eind vorig jaar nieuw blok erin gelepeld (2.0IE ! zie bij projecten of in de laatste KB's..) De carrosserie wordt echt te slecht en ik kan geen andere vinden op LPG. En een benzineversie kopen en daar weer LPG inbouwen lukt ook niet want iedereen levert alleen nog maar LPi systemen en die zijn er niet voor de 75....
Om niet over een nacht ijs te gaan, wie kan me meer vertellen over:
- betrouwbaarheid van deze (sorry) 'Lancia' motor?
- roestgevoeligheid
- onderhoud: met name distributieriem schijnt speciaal gereedschap nodig te hebben, zag een posting van een dergelijke klus bij een 156. Is dat goed via de dealer te bestellen? Wat is het onderdeelnummer? Met 40.000 km/jaar komt dit werkje elke 1,5 jaar om de hoek kijken. Heeft iemand dat wel eens zelf gedaan?
RE: 155 2.0TS 16V onderhoud (m.n. distributieriem)
Geplaatst: ma mei 09, 2005 21:56
door ravado
een 16v is vanaf 1997???? gelevert dus roestgevoeligheid zal wel mee vallen.
de eerste bouwjaren ('92,'93,'94) waren roestgevoeliger...
en volgens mij is het een FIAT-motorblok en geen Lancia, toch??
betrouwbaar zijn ze wel, distr.riem om de 60.000 km vervangen, daar schijnt idd speciaal gereedschap voor nodig te zijn.
als je zoveel km's rijdt is een blok met een ketting (2.0 TS8v) misschien wel interessanter??
een 164 2.0Ts 8v uit 1997 op g3 bijvoorbeeld??
RE: 155 2.0TS 16V onderhoud (m.n. distributieriem)
Geplaatst: ma mei 09, 2005 22:37
door ravado
RE: 155 2.0TS 16V onderhoud (m.n. distributieriem)
Geplaatst: ma mei 09, 2005 22:46
door Arjan75qv
Ja, zoiets misschien ook wel.
Mijn 75 heeft apk tot maart volgend jaar dus ik heb nog wat tijd om iets te vinden.
Div. telefoontjes doen me toch twijfelen over de 16V blokken, de 8V ken ik en die lijkt me meer 'bullet proof'.
RE: 155 2.0TS 16V onderhoud (m.n. distributieriem)
Geplaatst: ma mei 09, 2005 22:48
door ravado
de 8v is echt hufter-proof

RE: 155 2.0TS 16V onderhoud (m.n. distributieriem)
Geplaatst: ma mei 09, 2005 23:12
door KAS
Is
dit niet wat?

Re: RE: 155 2.0TS 16V onderhoud (m.n. distributieriem)
Geplaatst: ma mei 09, 2005 23:58
door dibro
de 8v is echt hufter-proof

De Lopel Kadett ook
Een 155 kan roesten hoor, echt waar... Ik heb een '96-er 16V en die roest bij de spiegels (oké, een klein beetje...)
Problemen met het blok ben ik nog niet tegengekomen (eigenlijk doet de hele auto het best aardig @ 24000 km/jaar) behalve dan idd die distrubutieriem. Bij 40000 km/jaar zou ik ook bougies gaan tellen, die zijn nogal kostelijk (weet niet of een 8V TS goedkopere bougies heeft als een 16V...)
RE: 155 2.0TS 16V onderhoud (m.n. distributieriem)
Geplaatst: di mei 10, 2005 10:29
door Hilbert
Hoi Arjan,
Je kunt met een 8V helaas niet op LPG G3 rijden, en dat is financieel toch wel een heel groot voordeel tov "normaal lpg" Er zijn niet veel 155 16V op G3, maar ze zijn er wel.
Bougies gaan een ton mee bij een 16V en distributie wissel lijkt me geen probleem als je het onderhoud zelf doet.
RE: 155 2.0TS 16V onderhoud (m.n. distributieriem)
Geplaatst: di mei 10, 2005 12:44
door jdejager
Hoi Arjan,
Heb zelf een 155 2.0 t-spark 16V op LPi G3 en hij bevalt me prima. Heb nu bijna 228000 km op de teller staan. Distrubutie is door iemand zonder speciaal gereedschap gedaan en was goed te doen. Het verbruik is rond de 1 op 10 en roesten doet de auto niet. Heb wel een klein plekje op de achterklep maar dat komt door een fietser die niet voor zich keek
De bougies halen nooit de 100000 km. Mijn huidige bougies zijn er bij 180000 km ingekomen en nu begint de motor minder mooi te draaien. Tijdens het koppelen zakt hij dan redelijk laag terug in toeren waardoor je moeilijk schokvrij kan schakelen. Dit was vorige keer ook zo en toen was het probleem verholpen met het vervangen van de bougies. Deze kosten toen 185 euro voor 8 stuks. De set daarvoor ging ook ongeveer 50000 km mee. Weet niet of het door de gasinstallatie komt ofdat ik net slechte bougies heb gehad.
Auto bevalt verder prima. De motor is beresterk en ook op LPG merk je geen vermogensverlies.
groetjes
RE: 155 2.0TS 16V onderhoud (m.n. distributieriem)
Geplaatst: vr mei 13, 2005 16:23
door Arjan75qv
Hoi,
Ik heb 'm gekocht! Morgen ophalen!
Heb lang gepraat met de monteur van Auto Heida en die heeft mij over de streep gehaald. Hij weet wat ik kan met m'n 75's en zegt dat ik dit ook kan. Nou dat geloof ik dan wel.
Arjan
