Pagina 1 van 2

2.0 JTS motor op lpg

Geplaatst: di mei 27, 2008 16:35
door Jacqz
Gezien de steeds maar toenemende brandstofkosten denk ik erover om mijn Alfa Romeo GT 2,0 Selespeed uit 2004 geschikt te laten maken voor LPG. Volgens mijn gasboer, (die ook mijn Berlina uit 1970 perfect heeft afgesteld en waar ik verder geen enkel probleem op LPG mee heb) is dat geen enkel probleem. Mijn garagist is minder enthousiast. Volgens hem kan dit wel, maar moet ik wel rekening houden met meer storingen in de elektronica.

Een Belgische gasboer geeft aan dat benzinemotoren met directe injectie, waaronder de JTS motoren van Alfa Romeo, meestal niet naar LPG omgebouwd kunnen worden. Verder zie ik inderdaad verdacht weinig aanbiedingen om deze motor om te zetten op LPG, Ook bij www.gasfx.com wordt aangegeven dat alleen de 1,8 liter motor omgebouwd kan worden.

Wie heeft de wijsheid in pacht? Wie moet ik geloven?

RE: 2.0 JTS motor op lpg

Geplaatst: di mei 27, 2008 16:43
door Alfa155
wijsheid weet ik niet.. wel 300.000 op de teller met een 2.0 16v in een 155... en dat was vanaf 75.000 allemaal op gas... vialle lpi natgas... weinig storingen gehad.

RE: 2.0 JTS motor op lpg

Geplaatst: di mei 27, 2008 16:51
door Jacqz
Maar is dat dezelfde motor (met directe inspuiting) als de mijne?

RE: 2.0 JTS motor op lpg

Geplaatst: di mei 27, 2008 17:23
door GT 75V6
De JTS kan niet op gas.

RE: 2.0 JTS motor op lpg

Geplaatst: di mei 27, 2008 17:31
door brolli21
en waarom kan dat dan niet???

RE: 2.0 JTS motor op lpg

Geplaatst: di mei 27, 2008 17:36
door Andretti Molletti
Ja dat kan lekker niet!!!
8)

Re: 2.0 JTS motor op lpg

Geplaatst: di mei 27, 2008 18:04
door Koenraad
Een Belgische gasboer geeft aan dat benzinemotoren met directe injectie, waaronder de JTS motoren van Alfa Romeo, meestal niet naar LPG omgebouwd kunnen worden.
Meestal niet maar Van Meenen kan het wel, zij installeren systemen van BRC Italia , die op hun site uitpakken met een systeem voor de Alfa JTS-motoren.

Vraag aan Van Meenen naar de garanties en naar de verbouwingen die moeten gebeuren. In het allerslechtste geval moeten die verbouwingen 'teruggedraaid' worden, dus als dat mogelijk is, zit je redelijk save denk ik ...

[Edit]
Meer info op de site van de Belgische importeur -> BRC SDI systeem

Misschien eens Google gebruiken om naar de verschillende ervaringen ivm BRC te peilen in diverse forum's... De T(F)SI-motoren van VW zijn verwant aan de JTS-motoren van Alfa, dus daar kan je ook op zoeken.

RE: 2.0 JTS motor op lpg

Geplaatst: di mei 27, 2008 18:10
door Andretti Molletti
Mooi technisch onderwerp voor mijn 9000ste posting! 8)

Waarom een JTS ofwel direct ingespoten motor niet zomaar op LPG kan.
Een direct ingespoten motor kent twee soorten verbranding:
1) homogeen, ofwel de motor draait rond de 1:14,7 (Lambda ongeveer 1). Voor dit type motor rijk en dus het gebied waarin gepresteerd moet worden en het verbruik op een 2e plek komt. De inspuiting vindt plaats deels in de inlaatslag, deels in de compressie.
Het vermogen wordt geregeld met de hoeveelheid mengsel en dus de stand van het gaspedaal (Kwantiteitsregeling).
2) Gelaagd of arm. de motor draait lambda >1,5 en mengsels van 1:20 of armer. De wervelingen en momenten van inspuiten zijn extreem belangrijk. de plaatsing van de injector van levensbelang en de hoeveelheid ontsteekbaar mengsel bij de bougie moet wel lambda= 1 zijn ivm anders te verwachten misfires.
De vermogensregeling vind ineens plaats door Kwaliteitsregeling en de motor draait altijd VOLGAS!!! De hoeveelheid ingespoten benzine bepaalt het vermogen.

Willen we deze motor op LPG laten draaien dan zullen we bij de homogene verbranding niet zo veel problemen tegen komen. (Ik kan me voorstellen dat door manipulatie van de temperatuursensor de motor kunstmatig in de homogene toestand gehouden wordt.
Komt een op LPG gezette motor in de gelaagde verbrandingsfase... dan loopt de motor volgas en moet het vermogen geregeld worden met LPG bijmengen... dit moet kwa hoeveelheid kloppen maar veel belangrijker de lokatie van het LPG in de verbrandingsruimte moet precies bij de bougie zijn. Het inspuitmoment van benzine klopt niet met LPG omdat de verbrandingssnelheid van LPG anders is.
Zowel injectie van LPG (Vloeibaar aub) als moment van injecteren moet opnieuw uitgevonden worden voor LPG en mechanisch is het zeer lastig (lees duur) een injector voor LPG bij te ontwikkelen en plaatsen die in de verbrandingsruimte kan inspuiten!!!

ergo etc... technisch kan het..maar praktisch onbetaalbaar tenzij we het gelaagde deel overslaan en onzuinig en vervuilend gaan rijden, de kracht van de direct ingespoten motor overboord gooien... en dat lijkt me niet gewenst!

RE: 2.0 JTS motor op lpg

Geplaatst: di mei 27, 2008 18:13
door WhizzMan
GasFX is vialle, dus die kunnen het ook. Dat een bepaalde boer roept dat het niet kan betekent in de praktijk meestal, dat de merken gasinstallaties die hij voert geen geschikte installatie kunnen leveren, niet dat het helemaal niet mogelijk is. Er zijn volgens mij al een behoorlijk aantal JTS motoren omgebouwd op LPi (vialle) dus ze zullen de kinderziekten er nu wel uit hebben ondertussen.

Re: RE: 2.0 JTS motor op lpg

Geplaatst: di mei 27, 2008 18:18
door brolli21
2) Gelaagd of arm. de motor draait lambda >1,5 en mengsels van 1:20 of armer. De wervelingen en momenten van inspuiten zijn extreem belangrijk. de plaatsing van de injector van levensbelang en de hoeveelheid ontsteekbaar mengsel bij de bougie moet wel lambda= 1 zijn ivm anders te verwachten misfires.
De vermogensregeling vind ineens plaats door Kwaliteitsregeling en de motor draait altijd VOLGAS!!! De hoeveelheid ingespoten benzine bepaalt het vermogen.
Lean-burn motoren,onder andere van toyota zijn dat toch???

RE: 2.0 JTS motor op lpg

Geplaatst: di mei 27, 2008 18:50
door LENZ
Niet op de JTS hoor Whizzman, tenminste ik heb het nog nooit gezien.
Kan me niet voorstellen dat een gassysteemfabrikant daar aan begint,omdat je de gelaagde fase zou moeten uitschakelen.
Daarentegen moet het in conventionele fase gewoon kunnen. Vraag me af wat de vorm in de zuiger( om een gelaagde verbranding mogelijk te maken)met de verbranding zal doen bij een lpi toepassing
De huidige jts motoren (GM basis) werken overigens ook niet meer met de zogenaamde lean burn fase

RE: 2.0 JTS motor op lpg

Geplaatst: di mei 27, 2008 20:08
door WhizzMan
Wat ik begrepen heb is dat ze inderdaad alle voordelen van directe injectie uitzetten in de ECU. Een lekker botte oplossing maar het is goedkoper rijden door de hoge belasting die er op benzine zit. Bigas kan in ieder geval de 2.2 JTS op LPG zetten, Vialle alleen de 1.8 motor. Er zal inderdaad vast een boel meer aanpassingen gedaan worden dan bij een "conventionele" LPi installatie in bijvoorbeeld een 16V Twinspark.

RE: 2.0 JTS motor op lpg

Geplaatst: di mei 27, 2008 22:40
door LENZ
1.8 is geen DI en 2.2 gebruikt geen gelaagde verbranding, oftwel geen lean burn.
Ik bedoelde eigenlijk meer de 2.0 jts.

Re: RE: 2.0 JTS motor op lpg

Geplaatst: di mei 27, 2008 23:02
door WhizzMan
1.8 is geen DI en 2.2 gebruikt geen gelaagde verbranding, oftwel geen lean burn.
Ik bedoelde eigenlijk meer de 2.0 jts.
Die zie ik er inderdaad nergens tussen staan. BRC heeft het wel op hun site staan, maar op de website van van Meenen staat dat ze het nog niet kunnen behalve met de 2.2 met een bigas installatie. Ik las op andere sites ook dat BRC nog niet leverde, maar dat kan uiteraard achterhaalde info zijn.

Re: RE: 2.0 JTS motor op lpg

Geplaatst: wo mei 28, 2008 00:19
door Koenraad
Op dit ogeblik zijn er nog geen systemen die op punt staan om te rijden met directe injectie (zoals FSI). Er zijn wel verschillende fabrikanten die LPG-systemen voor directe injectie aan het ontwikkelen zijn, maar dit zit momenteel nog steeds in een testfaze.

Het merk Bigas heeft momenteel een systeem ontwikkeld voor de JTS motor van Alfa Romeo, maar dit is nog niet op de markt (wordt nog getest op een aantal voertuigen eerst).

BRC is ook bezig met een systeem te ontwikkelen maar dit is eveneens nog niet verkrijgbaar op dit ogenblik.

Het probleem met directe injectie is dat de benzine-injectoren gekoeld worden als de benzine ingespoten wordt. Als er geen benzine ingespoten wordt, dan valt deze koeling in principe weg, waardoor de benzine-injectoren op zeer korte termijn verbranden.
Laatste zin is interessant ...

Quote komt van hier.