Mooi technisch onderwerp voor mijn 9000ste posting!
Waarom een JTS ofwel direct ingespoten motor niet zomaar op LPG kan.
Een direct ingespoten motor kent twee soorten verbranding:
1)
homogeen, ofwel de motor draait rond de 1:14,7 (Lambda ongeveer 1). Voor dit type motor rijk en dus het gebied waarin gepresteerd moet worden en het verbruik op een 2e plek komt. De inspuiting vindt plaats deels in de inlaatslag, deels in de compressie.
Het vermogen wordt geregeld met de hoeveelheid mengsel en dus de stand van het gaspedaal (Kwantiteitsregeling).
2)
Gelaagd of arm. de motor draait lambda >1,5 en mengsels van 1:20 of armer. De wervelingen en momenten van inspuiten zijn extreem belangrijk. de plaatsing van de injector van levensbelang en de hoeveelheid ontsteekbaar mengsel bij de bougie moet wel lambda= 1 zijn ivm anders te verwachten misfires.
De vermogensregeling vind ineens plaats door Kwaliteitsregeling en de motor draait altijd VOLGAS!!! De hoeveelheid ingespoten benzine bepaalt het vermogen.
Willen we deze motor op LPG laten draaien dan zullen we bij de homogene verbranding niet zo veel problemen tegen komen. (Ik kan me voorstellen dat door manipulatie van de temperatuursensor de motor kunstmatig in de homogene toestand gehouden wordt.
Komt een op LPG gezette motor in de gelaagde verbrandingsfase... dan loopt de motor volgas en moet het vermogen geregeld worden met LPG bijmengen... dit moet kwa hoeveelheid kloppen maar veel belangrijker de lokatie van het LPG in de verbrandingsruimte moet precies bij de bougie zijn. Het inspuitmoment van benzine klopt niet met LPG omdat de verbrandingssnelheid van LPG anders is.
Zowel injectie van LPG (Vloeibaar aub) als moment van injecteren moet opnieuw uitgevonden worden voor LPG en mechanisch is het zeer lastig (lees duur) een injector voor LPG bij te ontwikkelen en plaatsen die in de verbrandingsruimte kan inspuiten!!!
ergo etc... technisch kan het..maar praktisch onbetaalbaar tenzij we het gelaagde deel overslaan en onzuinig en vervuilend gaan rijden, de kracht van de direct ingespoten motor overboord gooien... en dat lijkt me niet gewenst!