Pagina 1 van 4

Nog een keer remmen... fading! - 105 -

Geplaatst: di mei 27, 2008 01:23
door Zaagauto
Ik heb zo'n beetje alle topics doorgeploegd over alle remmodificaties die ik heb kunnen vinden maar een antwoord op / oplossing voor het fading probleem kom ik niet echt tegen.

Heel af en toe wil ik een 105je nog wel eens redelijk rap over de bergen jagen... berg op geen enkel probleem met remmen... (goh... :lol: ) maar een lange afdaling als bv de Stelvio levert eigenlijk zonder uitzondering forse fading op... Ligt grotendeels ook aan mijn rijstijl, ik rem LAAT en heftig maar toch...

De fading die ik bedoel is niet zo zeer dat de blokken het niet meer aankunnen maar dat ik domweg remdruk verlies, zo erg dat onderaan de Stelvio er zeker 6 a 7 keer pompen nodig is om weer enige druk op te kunnen bouwen. 2 a 3 rondjes Zandvoort of Assen... idem! Om weer enigszins normaal te kunnen rijden moet je de boel minstens een kwartier laten afkoelen.

Ik heb dit bij meerdere 105jes, Berlina, Zaagje etc.

Mijn redenatie is kokende remolie. Correct?

De "remmenboel" is verder in orde (verse olie, gangbare klauwen etc) en normaal in het verkeer treedt het niet op, alleen onder extreme rijomstandigheden. In principe is alles "standaard" qua remmen.

Er vanuitgaand dat de originele schijven blijven zitten en dus niet vervangen worden door geventileerde schijven, wat is hier DE remedie tegen?

Ik zie squadra's (die niet HEEL veel lichter zijn dan een Zaag) ronde na ronde over het circuit gejaagd worden zonder dit probleem.

Ik heb andere blokken overwogen maar doen die daadwerkelijk iets tegen DIT probleem?

Zoals altijd, bij voorbaat mijne hartelijke dank voor de input!

Zaagmans

RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

Geplaatst: di mei 27, 2008 03:02
door 164 Shark
Je hebt het helemaal bij het rechte eind , de DOT3 remolie van de klassiekers
wil wel heel snel warm worden ( ik na 3 rondjes zandvoort) ,
DOT5.1 erin kieperen en de problemen zijn bijna opgelost dan :wink:

RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

Geplaatst: di mei 27, 2008 07:31
door Alfisti
Hallo, heb voor de 1600 Super SBS bloken en van die RVS remleidingen gemonteerd en nooit meer last gehad (Alfaromeoservice Woerden)
De Super remt zelfs beter dan de GTV 2000 (welke binnen kort dus ook van dezelfde verwennerij word voorzien)

Re: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

Geplaatst: di mei 27, 2008 09:02
door alfaqv75
forse fading op... Ligt grotendeels ook aan mijn rijstijl, ik rem LAAT en heftig maar toch...
Zaagmans
dit is juist goed, laat en kort stondig hard remmen zou minder snel fading optreden :wink:

dot 5.1 is idd een oplossing (moet je echter wel elk jaar verversen wat de meeste vergeten!)
en remblokken maakt wel degelijk verschil, ik ben voorstander van Ferodo, eerst op de 33, later op de 75 (remt veel langer door als hij warmer wordt)
pagid rood ook een keer gehad, was ook goed, zeker in vergelijking met het standaard spul!!

RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

Geplaatst: di mei 27, 2008 09:52
door thomfr
Hoi,

Je moet niet remmen maar gas geven.. :wink:

Serieus:

Nieuwe blokken (goede ervaringen met Ferrodo en Pagid)
Nieuwe cups in de klauwen
Dot 5.1 remolie
De spatplaat achter de schijf weghalen of, nog beter, vervangen door een exemplaar die je in de vorm van een luchthapper maakt (let wel op met je stuuruitslag dat deze niks raakt) eventueel gecombineerd met slangen van onder de neus die verse lucht aanvoeren.

Moet meer dan voldoende zijn, anders rem je echt te veel.

Thom

RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

Geplaatst: di mei 27, 2008 09:55
door Maurizio
En mocht het voorgaande allemaal niet werken ....slimmer remmen, lees kort en hard (max) remmen
Alleen is dat niet te doen op de openbare weg. Je hebt meteen iemand in je kofferbak zitten :cry:

Re: RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

Geplaatst: di mei 27, 2008 09:59
door alfaqv75
En mocht het voorgaande allemaal niet werken ....slimmer remmen, lees kort en hard (max) remmen
Alleen is dat niet te doen op de openbare weg. Je hebt meteen iemand in je kofferbak zitten :cry:
maar hij schreef toch al dat hij juist slim remt :lol:
al denkt hij zelf dat het daaraan kan liggen, ik denk eerder aan de standaard spullen die erop zitten

Zaagauto schreef:
forse fading op... Ligt grotendeels ook aan mijn rijstijl, ik rem LAAT en heftig maar toch...
Zaagmans

alfaqv75 schreef:
dit is juist goed, laat en kort stondig hard remmen zou minder snel fading optreden

RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

Geplaatst: di mei 27, 2008 10:03
door DJ
Andere remblokken (ferrodo 2500, pagid blauw) en dot 5 remolie erin: geen fading meer!
Zoals al gezegd: remolie elk jaar jaar v/v en kort en hard remmen is juist goed!
Opties: spatplaten eraf halen ivm betere warmte afvoer.
Dit alles onder voorwaarde dat verder alles in goede staat is (hrc, remtangen, remslangen)

NB genoemde ferrodo 2500 is een sportblok, remt koud goed maar met beetje warmte erin beter!

Wat voor remsysteem heb je? 1300/1600 of 2000

Gr,
DJ

RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

Geplaatst: di mei 27, 2008 10:33
door yuri 75 V6
Ik gebruik bij voorkeur de blauwe 'racing' ATE remvloeistof, die heeft een hoger kookpunt. Scheelt op de loeizware 75 een slok op een borrel.

Re: RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

Geplaatst: di mei 27, 2008 10:34
door Mini
Je hebt het helemaal bij het rechte eind , de DOT3 remolie van de klassiekers
wil wel heel snel warm worden ( ik na 3 rondjes zandvoort) ,
DOT5.1 erin kieperen en de problemen zijn bijna opgelost dan :wink:
Misschien een hele domme vraag (oh nee alleen domme antwoorden bestaan..)

Kun je DOT 5.1. gewoon in je Alfa (Bertone) gooien? Is dat niet schadelijk voor je cupjes en slangen? Als het werkt ga ik het ook in mijn 2CV AZAM6 gooien. Daar rijd ik namelijk ook wel eens een SLS of Tulpenrallye mee.

RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

Geplaatst: di mei 27, 2008 11:11
door alfaqv75
ja hoor, geen probleem

(alleen hoe hoger de DOT waarde, hoe hoger het kookpunt maar ook hoe erger het vocht aantrekt, dus DOT 5.1 moet je vaker verversen dan DOT 3....)

Re: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

Geplaatst: di mei 27, 2008 12:11
door Zaagauto
Ligt grotendeels ook aan mijn rijstijl, ik rem LAAT en heftig maar toch...
Wat ik hiermee vooral bedoel is dat ik door het late remmen langer op een hogere snelheid rijd en dus voor een bocht logischerwijs ook weer meer snelheid "kwijt moet". Daardoor is de belasting hoger dan wanneer je wat eerder en minder heftig remt.

Het probleem treedt zowel bij 1300's als bij een 1750 op (en die laatste heeft volgens mij dezelfde remmen als een 2000). Wel hebben ze allemaal staande pedalen (mocht het iets uitmaken maar dat betwijfel ik)

Alles is prima in orde, op de 1750 hoegenaamd alles nieuw... HRC, cups in de klauwen, slangen, klauwen goed gangbaar.

Zo'n 14 jaar geleden kon ik via via een paar liter {edit: siliconen} remolie overnemen die veel door MG lieden gebruikt werd in hun race MGB's. Had een duistere herkomst maar voldeed in de racerij goed. Ik heb dat toen in mijn Fiat 2300S Coupe gemikt (een grote zware auto) maar een half jaar later konden er nieuwe remslangen op omdat die helemaal gezwollen waren van deze olie...

Ik heb me laten vertellen dat als je de switch maakt van minerale olie naar {edit: siliconen}, je altijd dit probleem krijgt en dus vast zit aan het wisselen van ALLE rubberdelen in het systeem. Van HRC seals, tot slangen en cups in de klauwen (vergeet de seals in de "externe" Bonaldi bekrachtigers op de Fiat niet! 2 stuks en onmogelijk om delen voor te krijgen! :twisted: ).

Ik betwijfel of het soort blokken iets met dit probleem te maken heeft... Een beter bijtend blok zal ook meer warmte produceren en warmte lijkt me juist het probleem.

Ook de rvs omwonden leidingen maken denk ik niet veel uit in deze... ze zijn WEL mooi en geven een hogere pedaal druk.

Het weghalen van de spatschermen zal inderdaad wel helpen denk ik...

En die 5.1? Doet die niets met je rubberdelen?

Geloof dat Arese ooit raceolie direct uit het Shell lab kon leveren... symbolische prijs: Fl 100.00 per liter (het was nog de gulden tijd...)

Misschien toch ook geventileerde schijven overwegen?

RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

Geplaatst: di mei 27, 2008 12:50
door Dottore M
het is geen olie he...

DOT 3 (voor Girling) of DOT 5 (siliconen) zal dat geweest zijn van die MGs ?

Re: RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

Geplaatst: di mei 27, 2008 12:54
door Zaagauto
het is geen olie he...

DOT 3 (voor Girling) of DOT 5 (siliconen) zal dat geweest zijn van die MGs ?
Remolie... :wink:

Yeps, was siliconen. Paars spul. - My bad.

Heb het in de bovenstaande post even aangepast.

Switchen naar 5.1 geeft die problemen dus niet?

RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

Geplaatst: di mei 27, 2008 15:45
door siegerdehaan89
Idd, switchen van dot 4 naar dot 5(.1????) kan geen kwaad?

Ook een goede optie tegen mijn turbohitte......