AlfaJoe

Airco compressor slaat niet aan

ma mei 26, 2008 18:14

Van mijn Alfa 145 uit 1998 slaat de aircocompressor niet aan. Ik heb de 2 zekeringen gecontroleerd, de knoppen voor airco en recirculatie, de sensor rechts naast het stuur, en die zijn goed. Ook verandert het motortoerental als ik de airco inschakel, het wordt iets hoger (omdat de compressor niet meedraaid terwijl dat wel zou moeten). Verder heb ik de trinary switch laten vervangen en de airco opnieuw laten vullen, en een nieuwe relais voor bij de accubak geplaatst. Bij die relais, die de pomp aanstuurd krijg ik 12 volt op contact 30, en als ik de relais met de hand doorschakel, dan gaat de aircocompressor lopen en wordt de airco mooi koud. De spoel van de relais wordt bediend door contact 85 en 86, waarbij ik op 85 12 volt heb, als het contact aan staat, waarbij het niet uitmaakt of de aircoschakelaar aan of uit staat (raar?!) en op 86 0 volt. Toch schakelt dit relais niet terwijl als ik hem buiten de auto op een losse accu test, dan doet de relais het perfect, en ook als ik de spoel doormeet is die goed. Wie heeft een idee of ik 12 volt moet krijgen op punt 85 of op 86, en wie weet waarom de relais niet schakelt. Zelf heb ik het idee dat of een van de sensoren die ik nog niet gevonden heb defect zijn of dat een massaverbinding slecht is. Wie weet waar de sensoren te vinden zijn die ik nog niet heb gecheckt ?

brembopaul

RE: Airco compressor slaat niet aan

di mei 27, 2008 21:17

Je hebt 1 van de 2 schakelaars in het systeem vervangen. De 3 polige gaat in werking bij hogere systeemdrukken (bij hogere druk schakelt hij de fan aan, en bij te hoge druk schakelt hij uit veiligheid de compressor uit). Heb je ook de lagedrukschakelaar gecontroleerd? Dit is een 2-polige switch, die het stuursignaal (massasignaal) onderbreekt als de systeemdruk te laag is. Als de switch defect is gaat de pomp niet aan. Checken door de 2 draden even door te verbinden en kijken of de compressor dan wel gaat draaien. De schakelaar kan je zelf vervangen, er zit een ventiel achter waardoor het systeem niet leegloopt.
Plaats van de 2 polige schakelaar weet ik niet, maar loop je aircoleidingen eens na, dan kom je hem vanzelf tegen :wink:

mark156
Advanced Member
Advanced Member

di mei 27, 2008 21:36

86 is op een relais normaal gesproken de stuuraansluiting en 85 de massa van de relaisspoel, maar als ik het zo hoor zit dat hier omgedraaid en is de relaisspoel massageschakeld. De schakelaars die de airco bedienen zitten dan in het circuit ná contact 86 van dat relais, en kennelijk gaat er daar iets fout. Enige oplossing is mbv een schema het hele circuit te volgen, want je mist dus een massa. Schakelaars zijn mischien wel goed, maar je mist een massacontact. Dit kun je checken door met gemonteerd relais een verbinding te maken tussen relaiscontact 86 en voertuigmassa mbv een los draadje, als het goed is slaat dan de compressor in. Suc6

brembopaul

di mei 27, 2008 22:13

Het klopt dat hij 12 volt meet op het relais, het aircosysteem wordt namelijk massageschakeld. Het massasignaal komt uit de ECU, dat via maakcontacten in de 2 polige en de 3 polige systeemdrukschakelaar (staan in serie) bij het relais uitkomt. Als er een massasignaal op het relais ontbreekt en de systeemdruk is goed, dan zijn de systeemdrukschakelaars daarom verdacht. Die dingen gaan nogal eens kapot.

Het relais zit dus na de drukschakelaars, niet ervoor.

mark156
Advanced Member
Advanced Member

di mei 27, 2008 23:12

Qué?! OK ff serieus. Wat ik begrijp is dat de trinary(3-voudige drukschakelaar) vernieuwd is, dus lijkt me dat niet echt het probleem. Het relais heeft voeding, dus tot zover is het ook nog goed. De volgorde van schakelaars/ECU weet ik niet, maar lijkt mij dat een onderbroken massadraad óf een kapotte eindtrap(elektronische hoog vermogensschakelaar)in de ECU overblijven als oorzaak. Maar goed, meten is weten, dus.... :lol:

brembopaul

wo mei 28, 2008 07:36

Wat ik aangeef is dat naast de trinary switch (de drievoudige dus) er ook een tweevoudige switch is. Als 1 van de 2 kapot is doet het systeem het niet, de dingen staan namelijk in serie. Daarom is de tweepolige schakelaar verdacht (als we er even van uitgaan de de nieuwe trinary switch ook werkelijk heel is!), of de bedrading + stekkers vanuit de ECU via de schakelaars naar het relais.

Het signaal uit de ECU is geen signaal met hoog vermogen. Hoeft ook niet, het is enkel een massastuursignaal voor het relais. Dus een hoogvermogen eindtrap zal niet aanwezig zijn.

AlfaJoe

do mei 29, 2008 23:09

Beste Paul en Mark, ik heb allereerst massa op de relais gezet. Dan loopt de compressor. Ik heb daarna de airco leiding afgezocht maar geen tweede schakelaar gevonden. In het werkplaats handboek staat er maar 1, en die is zowel voor te hoge als ook voor te lage druk (er gaan ook een stuk of 5 draden heen). Volgens het schema gaat 12 volt van de airo scakelaar op het dashbord naar een controleunit die de airco uitschakeld onder 3 graden en weer inschakelt boven 6 graden. Van daaruit gaat de draad naar die hoge / lage druk sensor (die ik trinary noemde) en van daaruit gaat hij naar de motronic unit waar het toerental iets wordt verhoogd, wat hij ook doet, en van waaruit een "low"earth signal naar de relais moet gaan. Dat laatste gebeurt volgens mij echter niet. Tenminste ik meet geen massa vanaf contact 86. (Via de contactsleutel komt er 12 volt op contact 85.) Betekend dit dat de storing in de ECU zit en dat ik die moet vervangen om de airco aan de praat te krijgen? Of is er eenvoudig een omleiding te maken waarbij die ECU gebypassed kan worden, het toerental verhoogd de ECU wel, dus dat komt er wel in aan??

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Airco compressor slaat niet aan

vr mei 30, 2008 13:36

Tenminste ik meet geen massa vanaf contact 86. (Via de contactsleutel komt er 12 volt op contact 85.) Betekend dit dat de storing in de ECU zit en dat ik die moet vervangen om de airco aan de praat te krijgen? Of is er eenvoudig een omleiding te maken waarbij die ECU gebypassed kan worden, het toerental verhoogd de ECU wel, dus dat komt er wel in aan??
Volgens mij geef je al bijna antwoord op je vraag. Als je geen aarde meet, dan is of de ECU of de draad zelf verdacht. Controleer dus de verbinding van relais naar ECU (aarde?).

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

AlfaJoe

za mei 31, 2008 14:33

Draad van de relais naar de ECU vervangen, en de airco doet het. Probleem opgelost.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 31, 2008 15:45

Toppie! Handig topic dit, ik ga het vast nodig hebben binnenkort.

Terug naar “Algemene Technische vragen”