Pagina 1 van 1

Aansluitingen HRC

Geplaatst: zo mei 25, 2008 22:04
door bakkebaard
Hallo,

Ik vroeg mij af of iemand een foto heeft, of aansluitschema heeft van de leidingen naar de HRC.

Het zit namelijk zo, de auto is bij een garage ontlucht en die zeiden dat de leidingen verkeerd zaten en dat ze deze hebben omgegooid.
Remmen, blokken, slangen en HRC(gereviseerd) zitten er nieuw in. De remdruk is echter dramatisch, pas met het pedaal tegen de bodem beginnen de remmen te werken.
Controle op de rembank kwam geen remverschil l/r uit.

Ik wil snel naar een goed bedrijf gaan voor een analyse, maar als iemand mij bij voorbaat kan helpen met de aansluitingen ben ik daar dankbaar voor.

Het betreft een '91 Alfa-75 TS. Deze heeft dus niet de oude HRC die ook op alfetta's, giulia's e.d. zit maar een nieuw systeem(BDX-BOSCH) waarbij de aansluitingen omgegooid zijn. Het werkplaatshandboek heeft alleen schema's voor het oude type, vandaar deze oproep.

Adriano

RE: Aansluitingen HRC

Geplaatst: ma mei 26, 2008 19:13
door KAS
Als de hoofdremcilinder nooit vervangen is waarom gaan ze dan in vredersnaam de aansluitingen omwisselen? :shock: Ik zou de aansluitingen weer monteren naar de oude situatie en de boel goed ontluchten. Vooral achter kan dit best lastig zijn. Kortom, er zit nog lucht in het systeem waarschijnlijk.

RE: Aansluitingen HRC

Geplaatst: ma mei 26, 2008 21:16
door giuliettaevo
Als ze bij die garage geen verstand hebben van de 75 kun je beter terug gaan en vragen of ze ook de klauwen achter afgesteld hebben... Moet namelijk wel gebeuren.

Leidingen verkeerd is een vreemd verhaal als de auto vantevoren wel goed remde/ goede pedaaldruk had. zijn maar 3 aansluitingen op de hoofdremcilinder. 1 voor elk voorwiel en 1 voor de achterwielen. voorwielen zitten op 1 circuit ( dus die twee nippels zitten bij elkaar( en achterwielen op het andere circuit.

Volgens mij zijn er trouwens geen revisiesetjes meer te krijgen voor 75 hoofdremcilinders, heb ik vorig jaar nog naar gezocht namelijk...

Bij het ontluchten van de achterremmne moeten ze eigenlijkde kont van de auto heel ver omhoog zetten, dan gaat het een stuk beter namelijk.

Re: RE: Aansluitingen HRC

Geplaatst: di mei 27, 2008 00:01
door DJ
Als ze bij die garage geen verstand hebben van de 75 kun je beter terug gaan en vragen of ze ook de klauwen achter afgesteld hebben... Moet namelijk wel gebeuren.

Leidingen verkeerd is een vreemd verhaal als de auto vantevoren wel goed remde/ goede pedaaldruk had. zijn maar 3 aansluitingen op de hoofdremcilinder. 1 voor elk voorwiel en 1 voor de achterwielen. voorwielen zitten op 1 circuit ( dus die twee nippels zitten bij elkaar( en achterwielen op het andere circuit.

Volgens mij zijn er trouwens geen revisiesetjes meer te krijgen voor 75 hoofdremcilinders, heb ik vorig jaar nog naar gezocht namelijk...

Bij het ontluchten van de achterremmne moeten ze eigenlijkde kont van de auto heel ver omhoog zetten, dan gaat het een stuk beter namelijk.
Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat fastoenlijk ontluchten van remmen en koppeling bij een 75 niet wil zonder de kont ver omhoog. Ik ga zelf in ieder geval na wat frustreerende ervaringen niet meer lopen tobben: bij 75 remmen ontluchten= achterkant de lucht in.

Vind het ook een vaag verhaal de remleidingen verkeerd om zouden zitten.

Gr,
DJ

RE: Aansluitingen HRC

Geplaatst: di mei 27, 2008 01:26
door Zaagauto
Hele simpele vraag... als je een aantal keren achter elkaar op het rempedaal trapt, komt ie dan hoger te zitten?

Indien ja... ontluchten!

RE: Aansluitingen HRC

Geplaatst: di mei 27, 2008 11:50
door bakkebaard
Bedankt voor de tips,

Ik heb de schijven, blokken, slangen, hrc, remklauwen achter zelf vervangen. Dus ook de de achterremblokken afgesteld met een voelermaatje op 20, waarbij ik me overigens meerdere malen heb afgevraagd wie zo'n systeem bedenkt...
Het vervangen van de onderdelen ging prima, alleen had mijn vader opeens besloten dat de auto de garage uit moest en achter mij om hem op laten halen en "af laten maken" bij een of andere beungarage. Gevolg, piepend,krakend en diep rempedaal en een alfa romeo control waarvan alle lampjes de hele tijd aan staan. Ik zit hem dus flink te balen.

De originele hrc was niet meer leverbaar, heb het hele ritje alfa specialisten gehad maar uiteindelijk een exemplaar gevonden via een revisie bedrijf (remservice vlaardingen). Dus inderdaad niet zelf gereviseerd, want de setjes zijn ook onvindbaar.

Het pedaal komt inderdaad hoger te liggen, dus ik ga er toch nog maar zelf eens onder liggen.

RE: Aansluitingen HRC

Geplaatst: di mei 27, 2008 18:24
door giuliettaevo
En kijk in godsnaam die remleidingen na... :? remmen wil je zeker van weten dat alles goed zit.

RE: Aansluitingen HRC

Geplaatst: wo mei 28, 2008 02:36
door alfa147man
Toen ik mijn HRC heb vervangen had ik ook een exemplaar met andere aansluitingen.
De oude had 2 aansluitingen tegen de bekrachtiger en 1 aansluiting op de kop (vooraan dus)
De nieuws (bij Tuynder gekocht) had 1aansluiting bij de bekrachtiger en 2 op de kop.
Wat ik gedaan heb: Ik ben een stukje remleiding gaan halen met de nodige koppelingen en heb 2 stukjes laten maken van pakweg 10cm lengte.
Na montage van de nieuwe HRC heb ik de aansluitingen ook 'omgekeerd' en de nieuws stukjes remleiding gebogen om die aan te koppelen op de achterasbegrenzer (die naast de HRC)
Mits de vrije slag van het pedaal dezelfde blijft (stiftje dat tegen de hrc piston duwt) moet je 75 na het ontluchten remmen als nieuw.
pb me als je foto's van de aansluitingen wil hebben. Dan mail ik ze effe door.

Re: RE: Aansluitingen HRC

Geplaatst: wo mei 28, 2008 09:35
door KAS
Toen ik mijn HRC heb vervangen had ik ook een exemplaar met andere aansluitingen.
De oude had 2 aansluitingen tegen de bekrachtiger en 1 aansluiting op de kop (vooraan dus)
De nieuws (bij Tuynder gekocht) had 1aansluiting bij de bekrachtiger en 2 op de kop.
Dan ruil je hem toch om voor de juiste? Ik snap niet dat men gaat zitten klooien om de boel toch passend te krijgen. Niet met de remmen iig. :shock:

RE: Aansluitingen HRC

Geplaatst: wo mei 28, 2008 09:50
door alfa147man
ik wou per sé een Até hrc, omdat die nu eenmaal een goeie reputatie hebben. Dat de aansluitingen iets anders zaten maakte er geen onmogelijke zaak van. Het was trouwens sneller in orde dan het steken van achterste remblokken in een transaxle :P