Pagina 1 van 1
Wit poeder bij de accu is accu zuur, hoort dat?
Geplaatst: za mei 24, 2008 20:31
door DutchPlayer
BEste mannen,
Heb al enige tijd een Alfa 146 Ti waar ik met alle plezier in rij. Nu deed ik laast de motorkap open en zag wit poeder onder bij mn accu, wat tevens de lak ook weg vreet daar maar dat tot daar aan toe.
Ik vraag mij dus af, want ik heb dit probleem wel bij meedere auto's gezien en dat waren ook vrij nieuwe auto's. Hoe ken het nou? Blijkbaar gaat de accu koken ofzo en gooit dan accuzuur uit de accu.
Maar wat leid dat dit proces tot gang komt? Want je word niet vrolijk als dit op bijv je bekabeling komt.
Ik hoop dat iemand mij het een beetje kan uitleggen.
RE: Wit poeder bij de accu is accu zuur, hoort dat?
Geplaatst: za mei 24, 2008 20:41
door Alessandro
Dan is waarschijnlijk je laadspanning van de dynamo te hoog, ofwel de spanningsregelaar defect. Door de te hoge spanning gaat de accu idd koken of zoiets. Met die witte smurrie tot gevolg. => Even je laadspanning meten, mag geloof ik iets van rond de 14,5 volt zijn. Is ie aanmerkelijk hoger, bijv. 16 volt, vervang die spanningsregellaar dan maar snel, misschien dat je accu het nog overleeft.
Spanningsregaar is meestal een geheel met de koolborstels => tip: laat de sleepringen van je dynamo glad afdraaien, anders is de kans heel groot, dat je nieuwe koolborstels tezamen met de sleepringen waanzinnig snel slijten.
RE: Wit poeder bij de accu is accu zuur, hoort dat?
Geplaatst: wo mei 28, 2008 16:51
door DutchPlayer
Nou effe gekeken naar het voltage met draaiende motor en dat zit tussen de 13 en 14V dus lijkt mij toch in orde of moet ik het op een andere manier meten, bij de dynamo zelf ofzo?
RE: Wit poeder bij de accu is accu zuur, hoort dat?
Geplaatst: wo mei 28, 2008 18:13
door Andretti Molletti
Tijdens op of ontladen van de accu is het mogelijk dat er “bloemkolen” ofwel loodsulfaat gevormd wordt rond en op de polen. Op zich is dit niet schadelijk maar het reageert in oplossing, als het vochtig wordt dus, aggressief. Schoonborstelen van zowel de polen als de klemmen en goed in de zuurvrije vaseline zetten!!
Heeft dus niets met de laadspanning te maken, maar is een elektrisch-chemisch proces. (vaak hebben koperen aansluitklemmen hier meer last van (kopersulfaat).
Een laadspanning van 14,4-14,8Volt mag je halen bij 2000rpm en wat verbruikers zoals verlichting en kachel/achterruitverwarming aan.
De dynamo van de 146 is wat lastig bereikbaar en een spanningsregelaar is ingebouwd... sleepringen zijn al klein en niet meer van koper, dus afdraaien is not done..
Indien je laadspanning én laadstroom niet goed zijn gelijk een komplete revisie dynamo monteren, gezien de berg werk die het is.
RE: Wit poeder bij de accu is accu zuur, hoort dat?
Geplaatst: vr jun 06, 2008 00:06
door DutchPlayer
Okay dan interessante materie, ik zal wel iedergeval de boel in de vaseline gaan zetten.
Maar het lijkt erop dat het veel accu zuur is want het ligt onder de accu, dus het stroom er zeg maar uit blijkbaar.
Het word dan alweer de tweede keer dat ik de plek van de accu moet spuiten

Want het metaal gaat daar roesten ivm dat het accu zuur de lak weg vreet.