ToM.156

Lager in motor onderblok Alfa156 kapot en nu?

do mei 22, 2008 18:33

Hallo Alfa fans!!
Tom is m`n naam,
Ik ben in bezit van een Alfa 156 1.6 TS bj '98 en heb volgens mij een groot probleem. :?
Maandag toen ik wilde weg rijden bij de supermarkt was het prijs!!!
Ik starte de motor en zette hem in z`n achteruit en met dat ik gas gaf begon het toch flink te tikken / ratelen in het motorblok,ik heb toen direct de motor uitgezet en heb er niet meer mee gereden. Heb m`n 156 later weg gesleept naar de garage.
Vandaag kreeg ik te horen dat er een lager in het motor-onderblok kapot was en de rotzooi overal in het moterblok lag :evil:
Er werd gezegt dat er een ander motor-onderblok in moest komen.....nauw dat geloof ik nog wel maar toen begon hij over een Alfa 146 met een kapote moter-kop maar wel nog een goed motor-onderblok en die zou hij nu maandag na de sloop brengen. Hij had gekeken naar de koppaking van beide alfa`s en ze zouden het zelfde zijn +bevestegingspunten?!? Voor € 250,- kan ik het kopen met het LPG instalatie erbij.

KLOPT / GAAT DAT WAT DIE MONTEUR ZEGT?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!

Hoop dat iemand mij verder kan helpen!

Grtz. ToM.156

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Lager in motor onderblok Alfa156 kapot en nu?

do mei 22, 2008 19:25

Als het om een 146 1.6ts gaat zou het gelijk kunnen zijn

btw welkom trouwens

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Lager in motor onderblok Alfa156 kapot en nu?

do mei 22, 2008 19:45

Ja, dat klopt, mits het inderdaad een 1.6 is. Houdt rekening met wat sensors en andere dingen die net anders zijn, maar het frankensteinen van 155, 156, 147 en 166 blokken gebeurt wel vaker. De 155/156 (oude model) en 145/146 blokken zijn redelijk hetzelfde, de 166 blokken (voor jou niet van toepassing, want 2.0) en 147 hebben wel wat verschillen maar daar is omheen te werken. Aan arbeidsuren zal je nog een lieve duit kwijt zijn. Het is te adviseren als je dit doet, om nieuwe lagers in het onderblok te laten zetten, nieuwe keringen etc. en je cylinderkop ook nieuwe hydrolische klepbekers en nokkenasversteller. Zuigerveren zijn ook handig om te vervangen. Het zal enige honderden euros aan onderdelen meer gaan kosten maar je hebt dan wel een blok wat zeker een ton mee kan. Ik weet niet wat de uurprijs van je garage is, je hebt goed kans dat je auto zo'n verherbouwing niet waard gaat zijn. Er zijn een paar bedrijven die hier binnen de club bekend staan als betaalbaar(der) en goed, misschien dat dat nog verschil maakt?

ToM.156

Re: RE: Lager in motor onderblok Alfa156 kapot en nu?

za mei 24, 2008 09:16

Als het om een 146 1.6ts gaat zou het gelijk kunnen zijn

btw welkom trouwens

grt rogeralfa :driving:
Nu blijkt dat die Alfa 146 een 1.8 motor heeft :shock:
btw ThX ;)
[/quote]

ToM.156

Re: RE: Lager in motor onderblok Alfa156 kapot en nu?

za mei 24, 2008 09:29

Ja, dat klopt, mits het inderdaad een 1.6 is. Houdt rekening met wat sensors en andere dingen die net anders zijn, maar het frankensteinen van 155, 156, 147 en 166 blokken gebeurt wel vaker. De 155/156 (oude model) en 145/146 blokken zijn redelijk hetzelfde, de 166 blokken (voor jou niet van toepassing, want 2.0) en 147 hebben wel wat verschillen maar daar is omheen te werken. Aan arbeidsuren zal je nog een lieve duit kwijt zijn. Het is te adviseren als je dit doet, om nieuwe lagers in het onderblok te laten zetten, nieuwe keringen etc. en je cylinderkop ook nieuwe hydrolische klepbekers en nokkenasversteller. Zuigerveren zijn ook handig om te vervangen. Het zal enige honderden euros aan onderdelen meer gaan kosten maar je hebt dan wel een blok wat zeker een ton mee kan. Ik weet niet wat de uurprijs van je garage is, je hebt goed kans dat je auto zo'n verherbouwing niet waard gaat zijn. Er zijn een paar bedrijven die hier binnen de club bekend staan als betaalbaar(der) en goed, misschien dat dat nog verschil maakt?
M`n 156 heeft al behoorlijk wat pieken gekost niet zo lang geleden is er vanalles vernieuwd aan de cilinderkop en de km stand isn net pas de 160.000 km gepasseerd.
Maar wat ik dus net ook al zei die Alfa 146 is een 1.8.is die ook te frankensteinen? of is het een beter om voor een nieuw motorblok te gaan kijken?
En wat is een goede prijs voor een 156 motorblok?
Waar moet ik op letten met aanschaf moterblok?
Een 1.6 ts heb ik nu past daar dan ook bv een 1.8ts moterblok in?

btw dit echt wel een relaxte site :lol:

Tot horens
grtz ToM.156

Terug naar “Algemene Technische vragen”