Jarno 1.3S

Heel slecht lopen en afslaan na ECU reset 33

wo mei 21, 2008 09:16

Hallo,
Als ik mijn ECU reset (accupool los) en daarna weer ga rijden, loopt hij heel beroerd..
Hij houd voortdurend in en slaat stationair zelfs af maar na 50 -80 km is het weg en lijkt het of de waarden in het geheugen zodanig zijn aangepast dat hij weer goed loopt..
Nu lijkt het mij vreemd dat de standaard waarden in de ECU zo veel afwijken van de ideale afstelling.
Heeft iemand hier al vaker last van gehad??
Het betreft een 1.7 IE uit '93

Ciao Jarno!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Heel slecht lopen en afslaan na ECU reset 33

wo mei 21, 2008 09:43

Systeem is zelflerend. Meestal is alles binnen 2 minuten stationair draaien weer ok. 50 tot 80 km duurt wel heeeel erg lang. :?
Heb je het systeem wel eens uit laten lezen? Mogelijk is er meer ad hand.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Jarno 1.3S

wo mei 21, 2008 13:01

Ja, weet ik..
Maar het feit dat het zo lang duurt en dan hij echt heel beroerd loopt vind ik vreemd..
Uitlezen zal misschien wel wat opleveren inderdaad..

Andretti Molletti

wo mei 21, 2008 17:26

Wat je schetst kan heel goed, maar er is dus een behoorlijke afwijking die weggeleerd moet worden... denk aan een afwijking in de lmm of lambdasonde...

Where te f*ck is dat sticky lambdasonde-topic? :?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 21, 2008 18:17

Heeft ie het ook al bij koude motor, direct zeg maar? In dat geval is het vast niet je lambda, maar je luchtweger. Meestal is bij lambda trouwens andersom, na resetten goed en pas na inleren slecht lopen. Samengevat, ik verdenk de luchtweger, niet de lambda.

Andretti Molletti

wo mei 21, 2008 22:07

ach als je er over nadenkt kan het de lambda idd niet zijn... de lambda zorgt ervoor dat i juist weer "goed" leert dus moet de lambda ok zijn.... doch op de lambdasensor kun je wel meten wat er nu gebeurt.. te arm te rijk etc etc

Jarno 1.3S

do mei 22, 2008 10:09

Mijn auto heeft geen lmm maar werkt met een druk en temperatuur sensor en bepaald daaruit de luchthoeveelheid/massa..
Het zou natuurlijk kunnen dat 1 van deze twee sensoren zijn werk niet goed doet..

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Heel slecht lopen en afslaan na ECU reset 33

do mei 22, 2008 11:26

Mijn auto heeft geen lmm maar werkt met een druk en temperatuur sensor en bepaald daaruit de luchthoeveelheid/massa..
Het zou natuurlijk kunnen dat 1 van deze twee sensoren zijn werk niet goed doet..
Een 1.7 heeft toch een luchtweger? Heb je een aftermarket ECU dan?

Bartman
Guru
Guru

do mei 22, 2008 11:59

Latere types 1700 ie hebben Motronic
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

_Pieter_
Guru
Guru

vr mei 23, 2008 09:19

Loopt ie niet gewoon op 3 poten?
Heb ik ook een keer gehad na het loshalen van de accu, raar maar waar.
Ook een keer gehad na het vervangen van de dynamo.

Vaak zijn de stekkers op je injectors de boosdoeners, niet je bougies/kabels/verdeler. Maar die pak je gewoon even mee.

Remedie: Alles loshalen, goed schoonmaken met contactspray, en nog eens proberen!

10 minuten werk, baat het niet dan schaadt het niet.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Jarno 1.3S

ma mei 26, 2008 12:19

dan ga ik dat ook ff proberen..
Ben er ook achter dat als ik veel kortere stukke rijd (minder dan 20 km), hij na verloop van tijd slechter gaat lopen..
Als ik dan weer een langere afstand rij (afgelopen weekend Eindhoven Assen (ducati clubrace) op en neer) loopt hij weer veel beter..
Zit dit in de uitlaat/katalysator die verstopt gaat zitte met stof en weer schoonbrand op zo'n lange afstand of heeft dit ook een andere oorzaak?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 26, 2008 12:44

Ben er ook achter dat als ik veel kortere stukke rijd (minder dan 20 km), hij na verloop van tijd slechter gaat lopen..
Als ik dan weer een langere afstand rij (afgelopen weekend Eindhoven Assen (ducati clubrace) op en neer) loopt hij weer veel beter..
Zit dit in de uitlaat/katalysator die verstopt gaat zitte met stof en weer schoonbrand op zo'n lange afstand of heeft dit ook een andere oorzaak?
Dat kan, vuile injectoren en koek in je verbrandingsruimte zijn ook mogelijkheden.

Dat er een motronic in zit standaard was me wel bekend, maar volgens mij hebben alle motronics in de 33 luchtwegers en geen MAP sensor.

Nog een vraagje, heb je een 8V of een 16V?

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 26, 2008 13:05

Dat kan, vuile injectoren en koek in je verbrandingsruimte zijn ook mogelijkheden.

Dat er een motronic in zit standaard was me wel bekend, maar volgens mij hebben alle motronics in de 33 luchtwegers en geen MAP sensor.

zal wel een 8V zijn, want alle 16V hebben een LMM :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 26, 2008 13:09

Enkel de LE3-jettronic (tot eind '92) hebben een luchtweger, latere motronics 8V beslist niet. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”