Max__623

Drijfst demo (trug begonnen)(AANHAALMOMENTEN GEVRAAGD)

ma mei 19, 2008 13:35

Hallo medeforumers...
ik heb geen momentsleutel ( zo een ratelsleuter die kan ingesteld worden op een bepaalde kracht)
dus mijn vraag is, kan ik met een gewone ratelsleutel mijn drijfstang terug vastzetten zonder dat dit problemen gaat geven?

mvg marc
Laatst gewijzigd door Max__623 op ma mei 26, 2008 14:12, 4 keer totaal gewijzigd.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Drijfstang demonteren en monteren

ma mei 19, 2008 13:48

Is niet aan te raden... de spanning is vrij kritisch ivm het opsluiten van het lager.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Drijfstang demonteren en monteren

ma mei 19, 2008 14:38

Hallo medeforumers...
ik heb geen momentsleutel ( zo een ratelsleuter die kan ingesteld worden op een bepaalde kracht)
dus mijn vraag is, kan ik met een gewone ratelsleutel mijn drijfstang terug vastzetten zonder dat dit problemen gaat geven?

mvg marc
Nee, dat kan niet, je hebt een kans van meer dan 95% dat het stuk gaat.

stopie
Member
Member

ma mei 19, 2008 18:29

even huren bij de bomij ofzo'n bedrijf of effe zien te lenen/huren bij een garage

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Drijfstang demonteren en monteren

ma mei 19, 2008 20:29

even huren bij de bomij ofzo'n bedrijf of effe zien te lenen/huren bij een garage
Pff, die dingen kosten E35 voor iets wat goed genoeg is. (ik weet dat een "echte" veel meer kost) Dan ga je toch niet huren joh...

Max__623

ma mei 19, 2008 20:37

ok, dan moet ik eens naar de matrialenzaak gaan morgen...

nog 1 vraagje : valt het meteen op als drijfstang lagers stuk zijn? en wat doet de drijfstang dan als de lager defect is?

dank

mvg

marc

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 19, 2008 21:40

nog 1 vraagje : valt het meteen op als drijfstang lagers stuk zijn? en wat doet de drijfstang dan als de lager defect is?
Als ze echt stuk zijn valt het wel op.
Symptomen: oliedruk laag/weg. Ratelen uit onderkant motorblok. Als je er mee doorrijdt slaat de boel vast en gaat er nog veel meer stuk, je hebt geen oliedruk meer namelijk. Meestal is je krukas ook stuk als je langer doorrijdt.

Max__623

di mei 20, 2008 16:23

Als ze echt stuk zijn valt het wel op.
Symptomen: oliedruk laag/weg. Ratelen uit onderkant motorblok. Als je er mee doorrijdt slaat de boel vast en gaat er nog veel meer stuk, je hebt geen oliedruk meer namelijk. Meestal is je krukas ook stuk als je langer doorrijdt.
okay.

en wat is een symptyoom van de krukas?

en waar vind ik de aanhaalmomenten voor de drijfstan?

dank voor de waardevolle info ! :wink:

groetjes marc

Max__623

RE: Drijfstang demonteren en monteren + NIEUWE VRAAG

wo mei 21, 2008 16:08

Hallo,
ik ben er zojuist aan begonnen.
Ik heb nu eerst de olie afgelaten, (heb er paar weken trug nieuwe filter en nieuwe olie ingedaan om te zien of het getik weg zou zijn...)
zitten er 2 redelijk grote stukjes metaal in (ongeveer een duimafdruk van een 21jarige :P ) en in de olie zitten ook kleine schilfertjes (ik hoop niet van de krukas :shock: :? )...

Nu ga ik verder demonteren zodat de carterpan af kan... (kan wel nog even duren, want kan nu niet over werkput of werkbrug beschikken, dus lang leve de krik en een goede engelbewaarder :lol: )

Mijn vraag: ik neem aan dat die schilfertjes nu ook wel in de oliekanalen zullen kleven dus zal ik moeten spoelen...

Hoe spoel ik de oliekanalen van de motor?

dank bij voorbaat

grtz
marc
Laatst gewijzigd door Max__623 op wo mei 21, 2008 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Drijfstang demonteren en monteren + NIEUWE VRAAG

wo mei 21, 2008 16:10

zitten er 2 redelijk groot (ongeveer een duimafdruk van een 21jarige :P )
Twee redelijk grote "wat precies" ?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 21, 2008 16:33

lang leve de krik en een goede engelbewaarder
je hebt de auto alleen op de krik staan ? :roll:

Max__623

wo mei 21, 2008 17:57

lang leve de krik en een goede engelbewaarder
je hebt de auto alleen op de krik staan ? :roll:
neen
onder de wielen dikke balken...
en de krik gebruikt voor de auto wat hoger te krijgen (maar toch nog met de wielen op de balken...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 21, 2008 18:15

Heb je foto's van wat er aan schilfers in je olie zitten? Spoelen kan met diesel of motorolie. Als je met diesel spoelt goed naspoelen met motorolie.

Pas goed op, die balken kan je beter onder de kriksteunpunten en/of kokerbalken dan onder de wielen leggen. Ook kan je dan beter de krik laten zakken zodat je auto al op de balken ligt, kan ie niet van de krik afdonderen en dan alsnog de balken ook verschuiven/om laten vallen. Onder de wielen is een slecht plan, dan rolt ie er straks alsnog van af. In geval van twijfel, naast de auto gaan staan en er een paar keer goed tegenaan duwen, als ie er dan afdondert lag je er in ieder geval niet zelf onder.

Max__623

wo mei 21, 2008 19:18

Heb je foto's van wat er aan schilfers in je olie zitten? Spoelen kan met diesel of motorolie. Als je met diesel spoelt goed naspoelen met motorolie.

Pas goed op, die balken kan je beter onder de kriksteunpunten en/of kokerbalken dan onder de wielen leggen. Ook kan je dan beter de krik laten zakken zodat je auto al op de balken ligt, kan ie niet van de krik afdonderen en dan alsnog de balken ook verschuiven/om laten vallen. Onder de wielen is een slecht plan, dan rolt ie er straks alsnog van af. In geval van twijfel, naast de auto gaan staan en er een paar keer goed tegenaan duwen, als ie er dan afdondert lag je er in ieder geval niet zelf onder.
Een foto heb ik niet. Een camera kan ik morgen wel bemachtigen..
De handrem staat op en ook in versnelling. Maar zal er nog eens goed tegen duwen zoals je zegt.

Over dat spoelen...
die motorolie die ik nu heb afgetapt, met wat kan ik die het best filteren? zeef? koffiefilter?
dan kan ik die olie paar keer opnieuw gebruiken om te spoelen.

Die schilfertjes in de olie zijn echt heel klein... pak 1/8 of 1/10 van zo 1 stukje confetti... en zijn koperkleurig denk ik (kan ook de schijn van de olie zijn?)

grtz marc

veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 21, 2008 21:10

waarom koop je niet gewoon 2 assteunen dan heb je die engelbewaarder niet zo nodig 8)
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

Terug naar “Algemene Technische vragen”