Pagina 1 van 1
Hulp bij Brandstof toevoer 75 gevraagd
Geplaatst: zo mei 18, 2008 15:05
door easyrider
Bij mijn 75 1.8 IE zijn er de bekende problemen met de brandstofpomp.
Als de brandstof direct op de accu is aangesloten draait ie gewoon.
Als ik probeer te starten dan hoor ik het relai tegen het schutbord tikken dus tot zover alles oke ?
Kan er iemand mij helpen aan een schema van de bekende roze draad en dan in Jip en Janneke taal ?
Het is eigenlijk de planning dat de 75 deze zomer weer naar de APK gaat voor de eerste keer in 7 jaar.
RE: Hulp bij Brandstof toevoer 75 gevraagd
Geplaatst: ma mei 19, 2008 19:21
door KAS
Heb je geen benzine bij je injectorrail? Dus bij de motor? Misschien is er een draadje losgeroest bij de pomp.
Re: RE: Hulp bij Brandstof toevoer 75 gevraagd
Geplaatst: wo mei 21, 2008 22:30
door easyrider
Heb je geen benzine bij je injectorrail? Dus bij de motor? Misschien is er een draadje losgeroest bij de pomp.
Benzine komt nu tot aan de brandstofpomp.
Bedrading van de brandstofpomp zit nog goed vast en maakt goed contact met de pomp.
Re: RE: Hulp bij Brandstof toevoer 75 gevraagd
Geplaatst: do mei 22, 2008 11:42
door Rob75
[quote="easyrider
Benzine komt nu tot aan de brandstofpomp.
Bedrading van de brandstofpomp zit nog goed vast en maakt goed contact met de pomp.[/quote]
En de rest van de draad? Dus van relais naar pomp? Is het relais in orde? Kun je een spanning meten als je de auto op contact zet?
Succes,
Rob
RE: Hulp bij Brandstof toevoer 75 gevraagd
Geplaatst: za mei 24, 2008 18:52
door centosej
Zit met een gelijkaardig probleem bij een GTV6 met Bosh K-jetronic. Hij wil na zijn winterslaap niet meer starten. Op start-pilot draait de motor, dus geen ontstekingsprobleem.
Bij opzetten contact hoor je het relais op het schutbord klikken. Er komt aan de injectorrailrail benzine bij het starten. Weliswaar met geuten en niet continu. Is dat normaal?
Moet men aan de pomp spanning meten enkel tijdens het starten of ook als het contact opstaat? Enkel spanning tijdens het starten.
Bij het indrukken van de luchtschuif, klikt ook het relais en komt er veel benzine
Uit de koudestart-hulpinjector komt echter niets.
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Heeft zo een Bosch K-jetronic een BDP-sensor, zo ja waar zit die dan?
Kan iemand me nog tips geven want begint een beetje frustrerend te worden.
RE: Hulp bij Brandstof toevoer 75 gevraagd
Geplaatst: za mei 24, 2008 19:24
door mark156
Ik weet niet precies hoe het zit met K-jetronic, maar in principe zou je een constante stroom benzine moeten hebben. Ik denk dat de pomp niet aangestuurd word als je allen het contact aanzet, dat is wél zo een paar seconden bij een nieuwere auto om het systeem onder druk te zetten en eventuele luchtbellen(vapour-lock) weg te spoelen, maar ik zou denken dat je bij een GTV een BDP-signaal daarvoor nodig hebt. Als in startstand de benzine met horten en stoten eruit komt denk ik aan slecht contact in het elektrische circuit van de pomp. Hierdoor heb je niet genoeg brandstofdruk om de motor te laten aanslaan, en aangezien de voedingsspanning van alle verbruikers in de auto bij starten ernstig daalt (soms minder dan 10 Volt), heb je veel sneller problemen met overgangsweerstanden in stekkers en zo. Eigenlijk moet je eens kijken hoe hoog de spanning op de pomp is op moment van starten, meten op beide aansluitingen, en dit ook doen met de voeding en de massa van de pomp( meten over massa pomp en voertuigmassa, en over voeding pomp en relais, uitgaande draad naar pomp). Op deze manier kun je spanningsverlies opsporen in een circuit, dit word ook wel een V4-meting genoemd, voor meer info over meettechnieken zou je eens op de website van TIMLOTO kunnen kijken, dit is openbaar lesmateriaal van voertuigtechniek.
RE: Hulp bij Brandstof toevoer 75 gevraagd
Geplaatst: za mei 24, 2008 19:27
door yuri 75 V6
Het is een Motronic
Als ik me niet vergis zit er ook een dipswitch in de luchtweger die de pomp moet aansturen.
RE: Hulp bij Brandstof toevoer 75 gevraagd
Geplaatst: za mei 24, 2008 19:36
door mark156
Maar je zou zeggen dat er een probleem met een overgangsweerstand is. Ik weet niet of die schakelaar die je bedoelt in het hoofdstroomcircuit zit en of deze zo'n probleem kan veroorzaken, ik zou zeggen, meten is weten, dus succes ermee.

RE: Hulp bij Brandstof toevoer 75 gevraagd
Geplaatst: zo mei 25, 2008 23:07
door easyrider
Ik zal eens gaan meten waar ik wel en waar ik geen spanning heb.
RE: Hulp bij Brandstof toevoer 75 gevraagd
Geplaatst: ma mei 26, 2008 00:01
door Andretti Molletti
Motronic L-jetronic K-jetronic...
welk systeem is nooit geleverd op alfa???
en een
zooitje nu dit topic!
de L-jetronic heeft een benzinepompschakelaar in de lmm
Motronic schakelt via een relais de Benzinepomp en daar is de roze draad de beruchtste fout... meet de spanning op de pomp tijdens het starten en meet de spanning op het relais rechst op het schutbord met de roze draad maar eens..
K-jetronic is voor losers met porsches

RE: Hulp bij Brandstof toevoer 75 gevraagd
Geplaatst: ma mei 26, 2008 00:06
door giuliettaevo
Of Golfjes Gti...

RE: Hulp bij Brandstof toevoer 75 gevraagd
Geplaatst: ma mei 26, 2008 12:34
door alfa 75&90 driver
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de 90 lag aan de luchtmassameter.
zet er eens een "gelijke" andere op, toen was bij mij het probleem verholpen.
Gr Stefan
RE: Hulp bij Brandstof toevoer 75 gevraagd
Geplaatst: ma mei 26, 2008 12:51
door centosej
Mijn excuses..... Het is inderdaad een L-jetronic met een "dipswitch" schakelaar in de LMM.
Maar toch bedankt voor jullie reacties, en hopelijk doet hij het snel weer. Ga straks aan het meten aan de doorschakelweerstanden op het schutbord en aan de benzinepomp.
RE: Hulp bij Brandstof toevoer 75 gevraagd
Geplaatst: ma mei 26, 2008 21:18
door giuliettaevo
75 1.8 IE heeft Motronic.... ML 4.1 om precies te zijn.
Meten is weten...
Succes.
RE: Hulp bij Brandstof toevoer 75 gevraagd
Geplaatst: do aug 28, 2008 23:50
door easyrider
Bijna 3 maanden verder,maar het is opgelost.
Het relais bij het schutbord had geen geschakelde plus dus die heb ik van een ander relais afgetakt en BROEM.
