Pagina 1 van 1

Koppelingcylinder Berlina

Geplaatst: di mei 13, 2008 13:02
door gwen
Mijn koppeling heeft geen druk meer. Bij demontage van de cylider blijkt dat het reservoir vol blijft bij pompen. Kan hier iets verstopt raken? Is een koppelingcylinder te reviseren of gewoon vervangen?

RE: Koppelingcylinder Berlina

Geplaatst: di mei 13, 2008 13:39
door Zaagauto
De olie verplaatsing bij ontkoppelen is minimaal... dat zie je niet echt in het potje....

Het systeem bestaat uit 2 cylinders; eentje gekoppeld aan het pedaal en daar zit het potje op (hoofdkoppelingscylinder).

De andere zit onder de auto en is de hulpcylinder.

Beide werken met een zuiger in een cylinder en die cylinders worden afgedicht met rubbers op de zuigers.

Die rubbers kunnen slijten evenals de cylinders en veroorzaken dat er geen druk meer opgebouwd wordt.

Als je pedaal zonder iets te doen naar de bodem zakt is het waarschijnlijk de hoofdcylinder die zeer dramatisch de geest heeft gegeven (onwaarschijnlijk).

Er kan ook iets gebroken zijn in het hevelmechaniek dat aan de hulpcylinder verbonden is.

Als laatste kan de diaphragmaveer van de drukgroep in de kopping de pijp aan Maarten gegeven hebben...

Even met z'n tweeen kijken wat er gebeurt...

Eentje met zijn voet op het pedaal en pompen... de ander onder de auto de hulpcylinder zoeken en kijken of de zuiger / het mechaniek beweegt.

Indien geen beweging, is het probleem hydraulisch en moet je de cylinders reviseren / vervangen (vervangen is aan te raden en neem de flexible slang van "auto naar hulpcylinder" dan ook meteen mee).

Als het mechaniek WEL beweegt... is de klus groter en moet de bak er achter weg om het mechaniek in het koppelingshuis te herstellen c.q. de drukgroep te vervangen. In dat laatste geval ook meteen de koppelingsplaat en druklager vervangen... best een klus...

Sterkte!

RE: Koppelingcylinder Berlina

Geplaatst: di mei 13, 2008 13:45
door Zaagauto
P.S.

Als je een aantal keren snel achter elkaar het pedaal intrapt... ontkoppelt ie dan wel / bouwt ie dan wel druk op?

Er kan namelijk ook lucht in het hydraulisch systeem zitten. Lucht is samenpersbaar en als je vaak trapt, bouw je dan toch nog iets van druk op.

Als dat het geval is, de boel ontluchten... de nippel zit op de hulpcylinder... een rot plaats want dat is zo'n beetje het laagste punt van het systeem en lucht stijgt uiteraard naar boven.

Als daarmee het probleem verholpen is, zit je toch tegen nieuwe cylinders / revisie aan want die lucht komt dan waarschijnlijk door versleten rubbers.

RE: Koppelingcylinder Berlina

Geplaatst: di mei 13, 2008 14:00
door Zaagauto
Zit je verhaal nog een keer te lezen... je hebt de hoofdcylinder er al af?

En als je dan met de hand pompt komt er geen olie uit?

Of?

RE: Koppelingcylinder Berlina

Geplaatst: di mei 13, 2008 18:23
door Berlina addicted
Hoi Gwen, Ik zou je hoofdkopp.cilinder gewoon vervangen, heb ik een paar maanden geleden ook bij mijn Berlina gedaan, Was geloof ik nog geen 40 Euro Kwijt (voor een nieuwe dus!!).
Gekocht bij Arese in Badhoevedorp 020 6597070. Ze sturen het ook op onder rembours.

Mvg. Richard www.berlina.nl

RE: Koppelingcylinder Berlina

Geplaatst: di mei 13, 2008 22:24
door Tazio Novante
Ik heb het ook gehad dat m'n koppelingspedaal los zat op de pen waarom hij draait.............had ik net te weinig slag om de hoofdkoppelingscilinder in beweging te krijgen. Rempedaal zo veel mogelijk omhoog getrokken en onder de kap een laspit op de as gezet en was toen goed.

RE: Koppelingcylinder Berlina

Geplaatst: wo mei 14, 2008 17:56
door gwen
Ik heb de hoofdkoppelingcylinder vervangen. Hydraulische olie d'r in en pompen zonder resultaat. Net naar de automaterialenhandel gegaan voor een eezibleed setje. Wel een beetje Jip en Janneke spul maar als het werkt is dat geen probleem. Bij gedemonteerde hoofd koppelingcylinder kwam er al geen vloeistof meer uit. Dat van die ontluchtingsnippel is inderdaat wel een heel slecht plekje en dan moet er ook nog een ringsleutel 7 en een rubber slangetje naartoe.[/img]

Re: RE: Koppelingcylinder Berlina

Geplaatst: wo mei 14, 2008 18:51
door Zaagauto
Ik heb de hoofdkoppelingcylinder vervangen. Hydraulische olie d'r in en pompen zonder resultaat. Net naar de automaterialenhandel gegaan voor een eezibleed setje. Wel een beetje Jip en Janneke spul maar als het werkt is dat geen probleem. Bij gedemonteerde hoofd koppelingcylinder kwam er al geen vloeistof meer uit. Dat van die ontluchtingsnippel is inderdaat wel een heel slecht plekje en dan moet er ook nog een ringsleutel 7 en een rubber slangetje naartoe.[/img]
Uh... een paar vraagjes...

Hydraulische olie of remolie?

Waar kwam geen vloeistof meer uit bij gedemonteerde HKC?

Als je de HKC vervangen hebt en nog niet ontlucht zul je zeker geen of nauwelijks druk opbouwen.

RE: Koppelingcylinder Berlina

Geplaatst: wo mei 14, 2008 20:24
door gwen
Remolie en bij gedemonteerde HKC geen olie meer uit het gat voor de vaste leiding,.
Je had gelijk over de flexibele slag; hij lekt.
Ontluchten met Eezibleed is wel erg makkelijk, en je ziet meteen waar het systeem lekt omdat er permant druk op staat.
Nog een bijkomend probleempje met de ontluchtingsnippel, deze was ook verstopt.
Nou wil ik ook maar meteen de hulpcylinder er uithalen maar de veerring werkt niet mee. Morgen maar een goed passende tang gaan kopen en een nieuwe slang. Blijven lachen.

RE: Koppelingcylinder Berlina

Geplaatst: za mei 17, 2008 19:03
door gwen
Mooie tang gekocht om de veerringen van de hulpcilinder los te maken [bek 90 gr.] Piece of cake ook al lig je met je neus maar 20 cm van de bodemplaat; de auto is gewoon opgekrikt en een biels onder het rechter voorwiel.

Na het terugschuiven van de rubber stofkap kan de cilinder gewoon uit het aluminium huis worden geschoven.

Nu de koppelingcilinder uitgebouwd is moet hij ook helemaal uit elkaar; nadat de zuiger er uit komt bijkt dat er een berg rubbertroep heeft opgehoopt. Deze troep heeft er natuurlijk ook voor gezorgd dat de ventilatienippel verstopt is. Schoonmaken en weer in elkaar zetten. Helaas ben ik te laat klaar om een nieuwe flexibele slang te kopen bij Tuynder, dan maar maandag verder.

Ik heb bedacht dat het ontluchten van het systeem beter en simpeler gaat als de koppelingcilinder nog niet ingebouwd zit. Wordt vervolgd.