Pagina 1 van 1

nokkenasverstelling 147 2.0TS

Geplaatst: za mei 10, 2008 08:39
door Bertonebianco
Vaak hoor je dat de nokkenasverstelling wordt vervangen meteen met de distributie.
Mijn distributie moet nog 25000 mee maar de nokkenasverstelling doet er momenteel (warm weer???) erg lang over om na starten (dieselgeluid) weer normaal te gaan werken.

Gewoon nu laten doen?
Waar moet ik op rekenen qua kosten?


Eric

Re: nokkenasverstelling 147 2.0TS

Geplaatst: za mei 10, 2008 11:40
door WhizzMan
Vaak hoor je dat de nokkenasverstelling wordt vervangen meteen met de distributie.
Mijn distributie moet nog 25000 mee maar de nokkenasverstelling doet er momenteel (warm weer???) erg lang over om na starten (dieselgeluid) weer normaal te gaan werken.

Gewoon nu laten doen?
Waar moet ik op rekenen qua kosten?


Eric
Afhankelijk waar je het laat doen ergens tussen de 500 en 1200 euro. Je kan er best nog wel even mee doorrijden zo te horen, maar fijn is anders...Portello in Renkum en Alfacentro in Amersfoort weet ik van dat ze tot de goedkopere in nederland behoren en goed werk leveren 16V distributies, als dat niet in de buurt is moet je denk ik even verder vragen waar je nog meer terecht kan.

Re: nokkenasverstelling 147 2.0TS

Geplaatst: vr mei 23, 2008 21:57
door BMP
Vaak hoor je dat de nokkenasverstelling wordt vervangen meteen met de distributie.
Mijn distributie moet nog 25000 mee maar de nokkenasverstelling doet er momenteel (warm weer???) erg lang over om na starten (dieselgeluid) weer normaal te gaan werken.

Gewoon nu laten doen?
Waar moet ik op rekenen qua kosten?


Eric

Een oil flush wil ook wel een goed resultaat geven , eerst alleen de oude olie verversen met een supermark olie, lidl ,aldi bijvoornbeeld 50 km rijden dan verversen met een goede half synthetische olie.

Met warm weer is de olie dunner en duurt het wat langer dat de druk in de vervroeger is opgebouwd zolang de motor na een aantal seconden 5-7 bijvoorbeeld rustig word is er geen probleem
als de motor blijft dieselen mja dan word het vervangen.

Heeft je motor meer als 120.000 gelopen dan adviseer ik je ook als je er aan toe bent (nog 25000km) om de waterpomp gelijk mee te nemen, de boel is er dan toch af.

BMP.

Re: nokkenasverstelling 147 2.0TS

Geplaatst: vr mei 23, 2008 22:59
door WhizzMan
Een oil flush wil ook wel een goed resultaat geven , eerst alleen de oude olie verversen met een supermark olie, lidl ,aldi bijvoornbeeld 50 km rijden dan verversen met een goede half synthetische olie.
Als er vuil in de kanalen zit van de nokkenasversteller kan je de plunjer er wel even uithalen en dat gewoon schoonmaken hoor. doorspoelen met "goedkope" olie is nogal overdreven en je blok moet wel heel vervuild zijn wil het zin hebben.

RE: nokkenasverstelling 147 2.0TS

Geplaatst: za mei 24, 2008 03:35
door giulia-tom
**Nu ik toch niet kan slapen**

2.0 TS van het caliber van "Eric's" auto is niet vervuild in de olie. Volgens mij gebruikt ie goede olie (voorgeschreven syntheet), daarmee is gelijk de schoonmaakactie uitgesloten.
Eric, hoor je het ook meelopen bij stationair warme loop? (onregelmatige blikkige ratel) zo ja: dan is ie er aardig aan.
Als ie zo'n 4 seconden hoorbaar is na koude start dan is dat op de marge....

Ik zou de versteller niet vervangen en hooguit over 20K de hele zaak doen. (inderdaad met waterpomp)
Tegen die tijd hebben Alfa-magazijnen vast alle beroerde balansasriemen die in omloop zijn vast verwisseld voor degenen waarvan ECHT de vertanding recht tegenover elkaar staan ipv scheef (en dus klapperen)

Vanwege het afstandsverschil wil je de distributie vast dichtbij huis laten doen - echter wil ik best de kosten inzichtelijk maken, stuur maar een PB-tje....

RE: nokkenasverstelling 147 2.0TS

Geplaatst: za mei 24, 2008 07:52
door Bertonebianco
PB


Eric

RE: nokkenasverstelling 147 2.0TS

Geplaatst: za mei 24, 2008 18:59
door mark156
Hallo, ik heb ook nogg ff een vraagje over de nokkenasversteller. Ik las hier in een ander topic dat de verstelling al aangestuurd word bij 2100 tpm, klopt dat? In dat geval, ik heb nogal eens, bij warm weer, dat de motor van mijn 156 1.8TS een beetje bokt bij dat toerental(=40-50 kmph in 3) Nou ratelt mijn versteller ook ff bij starten, een paar seconden maar, daarna praktisch niet. Zou dat nukkige gedrag, wat lang niet altijd het geval is, veroorzaakt kunnen worden door de versteller zelf óf zou het eerder de elektroklep van de aansturing zijn? Ikheb dat plunjertje al eens ''gangbaar'' gemaakt, ging al licht op-en-neer, alleen bij een ietwat zijdelingse beweging voelde ik weerstand. Nu zijn er nog meer problemen die ik moet oplossen, zoals olieverbruik én een te hoog CO(emissie-regeling is ermee opgehouden, vermoedelijk kapotte lambdasonde, gevolg van olieverbruik?), maar nadat ik ff aan dat plunjertje gewerkt had deed de motor het wel een paar dagen iets beter, nu weer minder met die warmte. Heeft iemand een idee of info over de werking/meet- en regelvoorwaarden van een T.Spark 16v CF2? Groetjes, mark156 8-[

Re: RE: nokkenasverstelling 147 2.0TS

Geplaatst: za mei 24, 2008 19:46
door WhizzMan
Hallo, ik heb ook nogg ff een vraagje over de nokkenasversteller. Ik las hier in een ander topic dat de verstelling al aangestuurd word bij 2100 tpm, klopt dat? In dat geval, ik heb nogal eens, bij warm weer, dat de motor van mijn 156 1.8TS een beetje bokt bij dat toerental(=40-50 kmph in 3) Nou ratelt mijn versteller ook ff bij starten, een paar seconden maar, daarna praktisch niet. Zou dat nukkige gedrag, wat lang niet altijd het geval is, veroorzaakt kunnen worden door de versteller zelf óf zou het eerder de elektroklep van de aansturing zijn? Ikheb dat plunjertje al eens ''gangbaar'' gemaakt, ging al licht op-en-neer, alleen bij een ietwat zijdelingse beweging voelde ik weerstand. Nu zijn er nog meer problemen die ik moet oplossen, zoals olieverbruik én een te hoog CO(emissie-regeling is ermee opgehouden, vermoedelijk kapotte lambdasonde, gevolg van olieverbruik?), maar nadat ik ff aan dat plunjertje gewerkt had deed de motor het wel een paar dagen iets beter, nu weer minder met die warmte. Heeft iemand een idee of info over de werking/meet- en regelvoorwaarden van een T.Spark 16v CF2? Groetjes, mark156 8-[
Bokken bij bijna geen gas tussen de 2000 en 2500 is bekend bij de 155TS16V en de eerste generatie 156, de 145TS etc. Squadra tuning kan dat voor je wegprogrammeren (kost wel centjes uiteraard). Je lambda zal het ook niet beter maken. Olieverbruik moet de Lambda niet slopen, gewoon bijvullen tenzij je echt meer dan 1 liter per 1000 km nodig hebt. Ik zou m'n lambda wel laten fiksen, je haalt het er met de huidige benzineprijzen zo uit door brandstofbesparing en voor de APK moet het in orde zijn.

RE: nokkenasverstelling 147 2.0TS

Geplaatst: za mei 24, 2008 21:00
door mark156
Thanx voor die tip van Squadra, Whizzy! Olieverbruik en sonde zijn zowiezo de eerste dingen op mijn lijstje, las hier ergens ook nog wat over een nok in het klepdeksel, ga ik ook is ff naar kijken, gasklep is schoon en droog, maar inlaatspruitstuk is zo vet-as-een-slak, denk dat die olie via de cartervent.slang achter de gasklep word aangezogen door dat nokje in het klepdeksel. Mijn bella is van bouwjaar eind 98 dus is een vroege. Heb zelf tot 3,5 jaar geleden bij Alfa-dealer gewerkt als ll-monteur, kan me ook niet herinnneren dat TSs met ratelende nokenasversteller dit gedrag vertoonden. Ga ik zeker nog wat mee doen. :thumbs: