Pagina 1 van 2

1750 vs. 2000 carbs en 1300 nokkenstokken in 2000

Geplaatst: wo mei 07, 2008 22:50
door Zaagauto
Misschien is dit al eerder aan de orde geweest maar ik kan niks vinden...

Ik heb in mijn 1750 Berlina een 2.0 uit een Alfetta zitten en de wagen loopt op benzine / lpg.

De motor is naar Arese normen opgebouwd met o.a. iets bewerkte kanalen, gevlakte & uitgeliterde kop, h.c. zuigers, verkleinde oliekanalen, de hele boel uitgewogen en gebalanceerd, vliegwiel afgedraaid etc. maar ik vind hem veel te tam aanvoelen voor wat ermee gedaan is... dit zou toch de klinkers uit de straat moeten trekken... Zou een 75TS toch redelijk competitie moeten kunnen bieden... maar helaas...

Nu zit ik te zoeken naar de oorzaak hiervan... alle reguliere zaken zijn dik in orde.

Bij het opbouwen is me de tip gegeven om er eerste type 1300 (!) nokkenassen in te zetten omdat deze, doordat de 1300 redelijk hoog getuned was EN er toen nog geen concessies gedaan werden aan het milieu, dus nokkenstokken bevatten die vrij agressief zijn qua timing, lifthoogte & liftduur.. Deze stokken zitten er dan ook in (heb het onderdeelnummer niet bij de hand).

Het tweede punt is dat ik bij gebrek aan 2000 carbs, de originele 1750 (Weber) carbs gemonteerd heb. Nu kan ik me voorstellen dat het eventueel op benzine iets uitmaakt qua sproeier bezetting maar volgens mij mag het op LPG verder niks uitmaken mits de venturi diameter gelijk is.

Kloppen deze redeneringen?

Wat zijn de exacte verschillen tussen de 1750 & 2000 carbs?

Jack

RE: 1750 vs. 2000 carbs en 1300 nokkenstokken in 2000

Geplaatst: wo mei 07, 2008 23:23
door Andretti Molletti
de nokkenassen van een 1300 zijn te allen tijde tammer dan de 2000 exemplaren dus ik zou de 2 liter nokkenassen zoeken dat scheelt aanzienelijk

Verschil 1750-2000 is de boring, dus voornamelijk koppel.

Maar goed de 1300 nokkenassen is echt een olifant door een rietje laten ademen :wink:

Re: RE: 1750 vs. 2000 carbs en 1300 nokkenstokken in 2000

Geplaatst: wo mei 07, 2008 23:28
door Zaagauto
de nokkenassen van een 1300 zijn te allen tijde tammer dan de 2000 exemplaren dus ik zou de 2 liter nokkenassen zoeken dat scheelt aanzienelijk

Verschil 1750-2000 is de boring, dus voornamelijk koppel.

Maar goed de 1300 nokkenassen is echt een olifant door een rietje laten ademen :wink:
Arm beestje... :lol:

Nu ik toch de specialist bij zijn kladden heb... ( :lol: ) ik had toen ik deze motor liet bouwen een motor voor ogen die in alle opzichten "perfect" zou zijn voor sportief straat-gebruik zonder dan ik een "onmogelijk bokkend kreng" in het vooronder zou krijgen die pas vanaf 4000 toeren iets van vermogen & koppel levert...

Als ik nu toch op zoek moet naar andere stokken, wat zouden goede zijn (anders dan standaard) die betaalbaar zijn, toch wat meer "OOOOMPF" leveren maar bv aan stationair-loop karakteristieken niks afdoen?

Alle advies is welkom!

RE: 1750 vs. 2000 carbs en 1300 nokkenstokken in 2000

Geplaatst: wo mei 07, 2008 23:30
door Andretti Molletti
neem iets onder de 300 graden "duration"en alle lift die je kan plaatsten dus meer dan 11 mm lift zou mooi zijn met 12+ als ideaal
Let erop dat de klep zuiger speling wel boven de 1,5 -2 mm blijft

RE: 1750 vs. 2000 carbs en 1300 nokkenstokken in 2000

Geplaatst: wo mei 07, 2008 23:31
door Zaagauto
Mijn dank is GROOT!

DANK, DANK, DANK!

Omschakelen naar 2000 carbs zou dus het koppel ten goede komen?

RE: 1750 vs. 2000 carbs en 1300 nokkenstokken in 2000

Geplaatst: wo mei 07, 2008 23:37
door Andretti Molletti
absoluut
een mooie oldscool A32 of A33 Alquati of nog beter een CB met lift 12+ maakt er een sleeper van.
Het is afhankelijk van wat je kan krijgen, na de blr wil ik wel eens kijken wat ik nog in het emporio heb liggen aan nokkenassen...zowie zo de standaard 2 liters van voor de emissietijd zeg maar ;)

RE: 1750 vs. 2000 carbs en 1300 nokkenstokken in 2000

Geplaatst: wo mei 07, 2008 23:39
door Zaagauto
Ik heb de tijd!

Ze staat al even stil door gebrek aan APK en ik hoef me niet echt te vervelen... :wink:

RE: 1750 vs. 2000 carbs en 1300 nokkenstokken in 2000

Geplaatst: wo mei 07, 2008 23:42
door Andretti Molletti
nou hup die bananendozen verder uitzoeken dan ;)

RE: 1750 vs. 2000 carbs en 1300 nokkenstokken in 2000

Geplaatst: wo mei 07, 2008 23:44
door Zaagauto
Zitten vast geen nokkenassen in... 8)

RE: 1750 vs. 2000 carbs en 1300 nokkenstokken in 2000

Geplaatst: do mei 08, 2008 10:24
door gtv 105.21
Ik heb een iets andere route genomen.

Mijn motor is vorig jaar gerolt bij speed center en levert 147 pk bij 3200tpm en 220Nm bij 2100tpm en blijft blijft 200+Nm tot 5200tpm.

Ik heb bussen in de inlaatgezet van 32mm, iets grotere klepen er in en nokkenassen met meer lift dan org en minder graden dan org.

om maar aan te geven dat er meer wegen naar Rome lijden.


Han



:twisted:

RE: 1750 vs. 2000 carbs en 1300 nokkenstokken in 2000

Geplaatst: do mei 08, 2008 10:38
door Gordon
Bezetting voor Weber 40 DCOE 32 is grotendeels gelijk, behalve

2000 motor:
Hoofdsproeier: 132
Luchtcorrectie: 180-190

1750 motor:
Hoofdsproeier: 130
Luchtcorrectie: 200


2000 motor loopt wel met de carburateurs van een 1750 maar door het te arme mengsel heb je kans op motorschade (te heet draaien).
1750 motor met de carburateurs van een 2000 start wel maar loopt niet.

Van de latere 1.8 blokken heb ik staan dat de compressie iets hoger is: 9.5 (de 1.6 en 2.0 staan als 9.0). Ik heb ook duidelijk het gevoel dat de 1.8 feller is, dus ik denk dat dit wel klopt. Ik neem ook aan dat dit voor de 1750 hetzelfde is.

Re: RE: 1750 vs. 2000 carbs en 1300 nokkenstokken in 2000

Geplaatst: do mei 08, 2008 21:37
door Floor
nou hup die bananendozen verder uitzoeken dan ;)
Misschien wil je die Crane Cams nog eens doorverkopen aan zaag :wink:

Re: RE: 1750 vs. 2000 carbs en 1300 nokkenstokken in 2000

Geplaatst: do mei 08, 2008 22:01
door WhizzMan
Ik heb een iets andere route genomen.

Mijn motor is vorig jaar gerolt bij speed center en levert 147 pk bij 3200tpm en 220Nm bij 2100tpm en blijft blijft 200+Nm tot 5200tpm.:
Hoeveel cylinderinhoud heeft die motor wel niet? Even rekenen geeft voor een "normale" motor ongeveer 12 pk per liter per 1000 toeren bij optimale vulling en atmosferische druk. (bron http://www.squadra-tuning.nl/NL/technie ... mogen.html )

Bij 3200 toeren 147 pk opbrengend, zou jij dus (147/12)/3.2 oftewel 3828cc moeten hebben? Graag wat meer info, want als we het hier over een 2.0 Nord blok hebben vind ik deze vermogensopgave nogal erg enthousiast.

RE: 1750 vs. 2000 carbs en 1300 nokkenstokken in 2000

Geplaatst: do mei 08, 2008 22:19
door Zaagauto
De 3200 toeren lijkt idd erg laag... misschien gewoon een typo en wordt er 5200 bedoeld?

Re: RE: 1750 vs. 2000 carbs en 1300 nokkenstokken in 2000

Geplaatst: vr mei 09, 2008 01:06
door Zaagauto
Bezetting voor Weber 40 DCOE 32 is grotendeels gelijk, behalve

2000 motor:
Hoofdsproeier: 132
Luchtcorrectie: 180-190

1750 motor:
Hoofdsproeier: 130
Luchtcorrectie: 200


2000 motor loopt wel met de carburateurs van een 1750 maar door het te arme mengsel heb je kans op motorschade (te heet draaien).
1750 motor met de carburateurs van een 2000 start wel maar loopt niet.

Van de latere 1.8 blokken heb ik staan dat de compressie iets hoger is: 9.5 (de 1.6 en 2.0 staan als 9.0). Ik heb ook duidelijk het gevoel dat de 1.8 feller is, dus ik denk dat dit wel klopt. Ik neem ook aan dat dit voor de 1750 hetzelfde is.
Op zich loopt ie goed op de 1750 carbs, zowel op benzine als op LPG maar ik kom, zeker gezien de modificaties, vermogen tekort wat in eerste instantie zal liggen aan de nokkenassen (zie reactie van andretti moletti). De motor loopt 99% van de tijd op LPG dus heeft de sproeierbezetting op zich weinig invloed.

Even uit mijn hoofd zit de compressie intussen tegen de 11:1 met de modificaties zoals aangepaste kop en de hc zuigers.

Ga eerst de nokken wisselen en zodra ik een geschikte set gevonden heb, kijken wat dat uitmaakt... ik verwacht vrij veel...

Daarna misschien de carbs rejetten of 2000 carbs zien te regelen.

De 1750 draait inderdaad makkelijker toeren dan de 2000 maar de 250 cc extra geeft toch meer vermogen en koppel bovendien zijn er voor een 1750 nauwelijks leuke upgrades te vinden zoals de de hc zuigers die er voor de 2000 wel zijn (net zo duur als standaard zuigers zelfs). Daarom viel de keus toch op een 2000.