Pagina 1 van 1

Distiributie riem...geknapt.

Geplaatst: ma mei 05, 2008 19:06
door Glenn
Hallo mensen. Ik ben in het bezit van een 156 1.8 twin spark uit 1998.

Nu is de distributieriem geknapt. Dit gebeurde toen ik aan het uitrollen was om een parkeervak in te draaien. Het kan mijn geluk zijn dat hierdoor de kleppen niet krom zijn.
Nu heb echter een vraag over de reparatie. Ik weet dat de kleppendeksel eraf moet om te kunnen zien of de kleppen beschadigd/krom zijn. Meten ze dit door de klepspeling te controleren, of zijn er nog andere methoden?

Wat zal een officiele Alfa dealer vragen om de gebroken riem te repareren in geval de kleppen niet krom zijn. En wat als de kleppen wel vervangen moeten worden?
Ik vraag dit omdat de dealer die ik belde (heb de auto pas 1.5maand, heb geen onderhoudshistory bij deze dealer) Hij vertelde dat in het gustigste geval het rond de 900 euro gaat kosten, en in het slechtste geval rond de 2000,--. Dit is veel meer dan een vriend van me betaald heeft, zo rond de 400 euro.

Wat zijn jullie ervaringen e.d. met bovenstaand euvel.
Alvast bedankt voor de replies

Re: Distiributie riem...geknapt.

Geplaatst: ma mei 05, 2008 20:03
door WhizzMan
Hallo mensen. Ik ben in het bezit van een 156 1.8 twin spark uit 1998.

Nu is de distributieriem geknapt. Dit gebeurde toen ik aan het uitrollen was om een parkeervak in te draaien. Het kan mijn geluk zijn dat hierdoor de kleppen niet krom zijn.
Nu heb echter een vraag over de reparatie. Ik weet dat de kleppendeksel eraf moet om te kunnen zien of de kleppen beschadigd/krom zijn. Meten ze dit door de klepspeling te controleren, of zijn er nog andere methoden?

Wat zal een officiele Alfa dealer vragen om de gebroken riem te repareren in geval de kleppen niet krom zijn. En wat als de kleppen wel vervangen moeten worden?
Ik vraag dit omdat de dealer die ik belde (heb de auto pas 1.5maand, heb geen onderhoudshistory bij deze dealer) Hij vertelde dat in het gustigste geval het rond de 900 euro gaat kosten, en in het slechtste geval rond de 2000,--. Dit is veel meer dan een vriend van me betaald heeft, zo rond de 400 euro.

Wat zijn jullie ervaringen e.d. met bovenstaand euvel.
Alvast bedankt voor de replies
Je kleppen zijn krom, dat zijn ze altijd bij de 16V. Klepspeling meten is een goede indicatie, maar zeker weet je het pas bij een compressietest. De prijzen die je noemt zijn wel waar, voor 400 kan je al een nieuwe riem krijgen met spanrol, als je naar een goedkope(re) alfaspecialist gaat. De meeste dealers zullen een stuk duurder zijn. Kijk eens bij Alfacentro in Amersfoort of Portello in Renkum, die zijn kundig en niet duur, als je niet bij de dealer terecht kunt.

Omdat je de auto pas anderhalve maand hebt en er geen historie is, lijkt het me dat de dealer waar je hem gekocht hebt dit onder garantie moet vervangen, of heb je hem niet bij de dealer vandaan?

RE: Distiributie riem...geknapt.

Geplaatst: ma mei 05, 2008 20:48
door Glenn
Ik heb de auto particulier gekocht. Hij staat nu bij de Alfa dealer/specialist in de Haarlemmermeer. Morgen weet ik meer.

kop reviseren of andere kop erop, wat is slimmer

Re: RE: Distiributie riem...geknapt.

Geplaatst: ma mei 05, 2008 21:34
door WhizzMan
Ik heb de auto particulier gekocht. Hij staat nu bij de Alfa dealer/specialist in de Haarlemmermeer. Morgen weet ik meer.

kop reviseren of andere kop erop, wat is slimmer
Reviseren is niet zo vreselijk duur, vlakken moet je vaak toch wel, paar klepjes zijn de kosten niet. Let op dat je goede hydrolische stoters zet, het zou zonde zijn als je de hele boel doet en die dingen over een paar duizend kilometer zouden gaan ratelen. Hetzelfde geldt voor een nokkenasversteller, ze staan bekend als iets wat niet al te lang meegaat. Zeker als je geen historie van deze auto hebt en de boel ligt al los, zou ik het de moeite waard vinden om die dingen netjes in orde te maken.