Pagina 1 van 1

dubbele carbs van een 1,3 op een 1,5

Geplaatst: di apr 29, 2008 11:04
door swdriver
Hoi,

Kunnen dubbele carbs van een 33 1,3 geplaatst worden als vervanging voor de enkele tweetraps carb op een 1,5 of ga je dan problemen krijgen met de inlaat (in de veronderstelling dta ik die er bij kan bemachtigen). Zo ja, wat is de vermogenswinst/drivebilitywinst?

Heb nog geen plannen in die richting, maar als ik iets tegen kom in een impulsieve bui.......

Ter info er zit nu een enkele "dubbele" Weber onder de kap. Welke mede verantwoordelijk voor 85 pk is.


Groet,


Gert

RE: dubbele carbs van een 1,3 op een 1,5

Geplaatst: di apr 29, 2008 11:48
door alfaqv75
volgens mij had de 1.5ti en 1.5 QV 105 pk en had de 1.3S (waarvan jij de carbs wilt gaan gebruiken) 88pk, dus volgens mij moet je er wel op vooruit gaan

RE: dubbele carbs van een 1,3 op een 1,5

Geplaatst: di apr 29, 2008 13:35
door Huib
Ik denk dat je er wel op vooruit gaat, zeker qua respons op het gaspedaal. Als de nokkenassen van de QV anders zijn (dat denk ik wel) zul je niet de 105pk halen, maar het lijkt me zeker de moeite van het proberen waard.

Of de motor over het hele toerengebied bij elke belasting het juiste mengsel krijgt is natuurlijk niet zeker. Het grootste risico wat je loopt is een te arm mengsel bij vollast, met als gevolg oververhitting. Ik denk dat de kans hierop niet heel groot is, maar ik weet niet wat de heren mengselexperts hierover te zeggen hebben.

RE: dubbele carbs van een 1,3 op een 1,5

Geplaatst: di apr 29, 2008 13:38
door Bartman
Ik heb nog een setje dubbele carbs liggen van een 1500.

RE: dubbele carbs van een 1,3 op een 1,5

Geplaatst: di apr 29, 2008 18:36
door Frits
Ik weet het niet 100% zeker, maar heeft de 1.5 niet een andere diameter dan de 1.3 (en 1.7). De 1.3 heeft 40 mm carbs. Ik dacht dat de 1.5 38mm was.

RE: dubbele carbs van een 1,3 op een 1,5

Geplaatst: di apr 29, 2008 19:27
door Gordon
Ik geloof niet dat er carburateurs bestaan met een diameter van 38mm :roll:

Maar dat is ook niet de diameter die ertoe doet. Waar het om gaat is de venturi (dat is de vernauwing in de aanzuigbuis) en hoewel ik van die boxers geen referentie heb schat ik zo in dat die bij de 1.3 motor 28mm is en bij de 1.5 motor 30mm. Bovendien klopt de sproeier configuratie niet en dat resulteert in een volkomen verkeerd mengsel. Met carburateurs van een 1.3 kan je een 1.5 motor waarschijnlijk wel rijdbaar krijgen maar dan kan je die motor ook binnen de kortste keren bij het oudvuil gooien. Eerste indicatie zal glazige bougies zijn.

Ik zou Bartman bellen :wink:

RE: dubbele carbs van een 1,3 op een 1,5

Geplaatst: di apr 29, 2008 20:36
door swdriver
@Bartman

Zijn die carbs inclusief inlaat en luchtfilterhuis?

Aan welke prijs moet ik ongeveer denken?

Groet,


Gert

Re: RE: dubbele carbs van een 1,3 op een 1,5

Geplaatst: do mei 01, 2008 12:43
door Frits
Ik geloof niet dat er carburateurs bestaan met een diameter van 38mm :roll:
Ok, ik heb dan ook geen 1.5 ;-). Maar met wat googlen toch nog wat 38mm carbs tegengekomen.... geen Alfa spul trouwens, maar ze bestaan dus wel!

Ik weet zeker dat een 1.5 (dubbele carbs) geen 40 mm carbs heeft, maar een kleinere maat (DRLA36 = 36mm volgens Olving), dus de overgang van carbs naar blok/inlaat is dan niet gelijk.

Nu ik toch Olving voor me heb en de vraag wat beter lees...de enkele carb van een 1.5 is een 32mm (Weber 32 DIR 71/A250 Solex C 32 EIES 43) dus dat lijkt op een diameter van 32 mm. En 40mm (van een 1.3S) naar 32 mm lijkt me niet geweldig aansluiten.

RE: dubbele carbs van een 1,3 op een 1,5

Geplaatst: do mei 01, 2008 13:25
door Gordon
Een dubbele poort aan een enkele vastknopen waarschijnlijk ook niet :wink:

Zal dus inderdaad ook een ander spruitstukje moeten scoren.

Re: RE: dubbele carbs van een 1,3 op een 1,5

Geplaatst: do mei 01, 2008 13:35
door Frits
Een dubbele poort aan een enkele vastknopen waarschijnlijk ook niet :wink:

Zal dus inderdaad ook een ander spruitstukje moeten scoren.
Sorry dat ik niet compleet was in m'n antwoord.... de 'enkele' carb van een 1.3/1.5 is wel dubbel. Maar hoe dit exact werkt weet ik ook niet. Ik lees net iets van een 1ste en 2de trap. Ik verwacht eigenlijk dat voor 2 cilinders er 1 carb is....dus er zal ook wel een dubbele poort zijn...

Als je toch bezig bent met vervangen, gewoon de complete inlaat vervangen door een 2 dubbele carbs, inclusief de inlaatboel, heb je meteen 95 of 105 pk!
Dit moet toch wel ergens 2de hands op de kop te tikken zijn.

RE: dubbele carbs van een 1,3 op een 1,5

Geplaatst: vr mei 02, 2008 09:04
door Rob75
De cijfers op een carburateur zijn die van de venturi diameter zonder restrictie. Een Weber 32xxx heeft dus een maximale doorlaat van 32. maar wordt bijvoorbeeld in een 1.5 (enkele carb) terugebracht naar 28 mm.

Voor een 1.5 blok kunnen er 2 typen gebruikt worden en wel de Dell'Orto drla 36 / weber 36 idf 45/44 voor 95 pk of Dell'orto drla 36 of weber 36 idf 57/56 voor 105 pk.

Verschil in de carbs is 30 of 32 mm venturi.

Verder heb je nog wel eea nodig als bediening en inlaattraject.

Volgens mij zwerven er manuals van de boxer op internet rond waarin je dit kunt zien.

Groet,

Rob

RE: dubbele carbs van een 1,3 op een 1,5

Geplaatst: vr mei 02, 2008 10:14
door LENZ
De 1.5 met dubbele carvburateurs in de 95 pk uitvoering is ook een heerlijke motor.
Dus carbs van BJ erbij zou ik zeker doen