Pagina 1 van 1
Voor/nadelen hefbrug?
Geplaatst: zo apr 27, 2008 12:13
door peppe
Hallo. Vraagje:
Een 2-koloms of 4-koloms hefbrug, welke voor/nadelen kleven er aan deze twee?
4-kolommer neemt meer plaats in beslag.
4-kolommer "draagt" de auto op de wielen, een 2-kolommer draagt op het plaatwerk.
UIt ervaring van jullie heren en dames sleutelaars (beroeps of hobby), welke brug heeft de voorkeur, en waarom?
Ik denk dan met name aan alle voorkomende werkzaamheden, dus mechanisch sleutelwerk alsook las-en slijpwerkzaamheden.
Alvast bedankt voor jullie reakties.
gr.
RE: Voor/nadelen hefbrug?
Geplaatst: zo apr 27, 2008 12:52
door ravado
een 2 kolommer draagt niet op het plaatwerk maar op het chassis..
Ik zou voor een 2 kolommer gaan...
RE: Voor/nadelen hefbrug?
Geplaatst: zo apr 27, 2008 13:02
door peppe
[quote]een 2 kolommer draagt niet op het plaatwerk maar op het chassis.. [/quote]
dat bedoelde ik idd
bedankt voor je reaktie.
Het "vrijhangen" van de wagen in een 2-kolommer, werkt dat niet negatief bij bepaalde werkzaamheden???
RE: Voor/nadelen hefbrug?
Geplaatst: zo apr 27, 2008 14:20
door Performa
En postief bij de meeste andere denk ik zou ook voor een 2 kolom brug gaan.
Veren en schokdemper staan niet meer onder spanning, stabilisator stangen zijn gemakkelijk veilig te vervangen. ...
Enigste wat ik kan bedenken dat beter is op een gewone. is bijvoorbeeld wieluitlijning of dat je bij een gewone dikwijls onderaan nog zo een verschuifbare krikje hebt voor een versnellingsbak ofzo omhoog te houden.
Ooit heb ik ook een brug in mijn ultra moderne sleutelgarage .

RE: Voor/nadelen hefbrug?
Geplaatst: zo apr 27, 2008 14:51
door Rens 1.7QV
Beetje afhankelijk van je alfa denk ik. Boven de voor- en nadelen zullen er ook alfa's zijn die liever niet met de kriksteunen worden opgetilt.

RE: Voor/nadelen hefbrug?
Geplaatst: zo apr 27, 2008 15:04
door GiuliaCorse
Is puur een persoonlijke voorkeur en wat je gaat doen. Wil je carrosserie werk doen heb je weinig aan een 2 kolommer, deuren kunnen niet open je kan niks aan je dorpels doen.
Is het alleen voor sleutelen is misschien een 2 kolommer makkelijker let wel op dat een erg verlaagde auto nog niet zomaar op een 2 kolommer staat.
Mijn voorkeur zou gaan naar een 4 kolommer met extra lift tussen de platen.
RE: Voor/nadelen hefbrug?
Geplaatst: zo apr 27, 2008 19:32
door berlinista
GC heeft 100% gelijk. Mechanisch werk doe ik op de tweekolommer, plaat en laswerk en projecten op de vierkolommer.
Moet je kiezen dan kies ik voor een vierkolommer. Met name met het oog op het kriksteunverhaal, en wat GC zegt, met een verschuifbare krik er op kun je alles doen.
Heb je de munten dan is een eenkolommer ook nog een optie. (ook ivm plaats!)
RE: Voor/nadelen hefbrug?
Geplaatst: zo apr 27, 2008 21:06
door diele
Met een Een kolommer kun je weer slecht bij de uitlaat....maar wel weer handig bij werkzaamheden aan dorpelbalken..
RE: Voor/nadelen hefbrug?
Geplaatst: zo apr 27, 2008 22:03
door GiuliaCorse
En bij weinig munten is een schuurbrug ook nog een oplossing. ook het nadeel van uitlaat en aandrijfas, maar met een beetjes passen en meten zit een motorkarwei er wel in en je kan er ook geheel rondlopen met de wielen vrij.
RE: Voor/nadelen hefbrug?
Geplaatst: ma apr 28, 2008 20:47
door Forza Trentatre
Wat je zegt Rens, mijn 33 wil liever niet opgetild worden via de kriksteunen

RE: Voor/nadelen hefbrug?
Geplaatst: ma apr 28, 2008 21:54
door peppe
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb de keus/luxe uit een 2-kolommer en een 4-kolommer. Beiden kan ik plaatsen, alleen blijft er met de 4-kolommer weinig plaats over.
Die 2-kolommer is echt handzaam/compact, 2,5T, goed onderhouden etc.
Die 4-kolommer is erg groot, 4T, redelijke staat.
Ik ga denk ik voor de 2-kolommer, mede gezien de afmetingen van de 4-kolommer.
Nogmaals bedankt voo rjullie mening.

RE: Voor/nadelen hefbrug?
Geplaatst: ma apr 28, 2008 23:04
door giulia-tom
Ook plaatwerken/ lassen etc doe ik op een 2 kolommer....
Assteunen kunnen goed helpen - kun je prima bij de dorpels. Wel zijn er verschillende 2 kolommers. Met huidige 2 kolommers zijn wij heel content!

Re: RE: Voor/nadelen hefbrug?
Geplaatst: ma apr 28, 2008 23:48
door GiuliaCorse
Ook plaatwerken/ lassen etc doe ik op een 2 kolommer....
Assteunen kunnen goed helpen - kun je prima bij de dorpels. Wel zijn er verschillende 2 kolommers. Met huidige 2 kolommers zijn wij heel content!

Tom foto, want snap niet helemaal hoe je dat bedoeld. Of heb jij een 2 kolommer met in de grond verzonken cilinders?
RE: Voor/nadelen hefbrug?
Geplaatst: di apr 29, 2008 12:26
door roel
Ik ben op zich erg tevreden met mijn 4 kolommer, MAAR het is niet fijn als je in je eentje een niet lopende auto erop moet krijgen.......... (moet nog eens een lier monteren).
Neemt inderdaad wel veel plaats in beslag, maar lekker veel plek om je gereedschap dicht om je heen neer te kunnen leggen
Roel