Pagina 1 van 1

APK eis: bandenprofiel banden op zelfde as.

Geplaatst: do apr 24, 2008 10:20
door AlfaFever
In het APK handboek staat:

6. De banden op een as moeten dezelfde
karkasstructuur hebben, onverminderd het
bepaalde in artikel 5.18.32.
Toelichting:
Artikel 5.18.32 vermeldt het volgende:
Personenauto’s behoeven in geval van nood
(bijvoorbeeld bij gebruik van een reservewiel of
noodwiel) niet te voldoen aan het bepaalde in artikel
5.2.27, zesde lid, mits in dat geval de rijsnelheid en
het rijgedrag worden aangepast.


Ik maak hieruit op dat de banden op dezelfde as, gelijke profielstructuur/vorm moeten hebben.

Na de aanrijding met de gezinsVolvo was rechtsachter de band stuk, die is vervangen(door de berger, ook schade hersteller), echter door een andere band. Op de achteras heb ik nu dus links een MichelinPilot-Premacy, een a-symetrische band en rechts een Michelin Energy, een symetrische band.

Heb even telefonisch contact gehad, maar volgens hem was de originele band niet leverbaar (lokale bandenboer levert in 24Hr dus wel leverbaar) en de monteur die de band gemonteerd heeft is APK-keurmeester, dus die weet wat ie doet. Ook nadat ik hem op het artikel in het APK-boek had gewezen was hij niet onder de indruk.

Oh, btw, de snelheidscodering is ook fout.

Voor dat ik nu op mijn strepen ga staan: klopt mijn eerdere veronderstelling :?:

RE: APK eis: bandenprofiel banden op zelfde as.

Geplaatst: do apr 24, 2008 10:24
door Rob75
Volgens mij is de karkasstructuur diagonaal - radiaal. En die mag je niet mengen op een as. Over merk/type profiel/band wordt niets gezegd. Ook de profieldiepte hoeft links en rechts niet hetzelfde te zijn.

Wel moet je volgens mij dezelfde maat hebben en de snelheidscodering moet bij de auto passen.

Hopelijk helpt dit?

Groet,

Rob

RE: APK eis: bandenprofiel banden op zelfde as.

Geplaatst: do apr 24, 2008 10:28
door chopmax
Ik zou 1 van de linker achterband ook vervangen voor het type van rechts achter. Dan heb je en een betrouwbare reserveband achterin liggen en niet 1 uit het jaar nul.

En je hebt links en rechts achter dezelfde grip en rolomtrek. Wat alleen boeiend is als jou volvo ook achterwiel aangedreven is.

Re: RE: APK eis: bandenprofiel banden op zelfde as.

Geplaatst: do apr 24, 2008 10:30
door AlfaFever
Ik zou 1 van de linker achterband ook vervangen voor het type van rechts achter. Dan heb je en een betrouwbare reserveband achterin liggen en niet 1 uit het jaar nul.

En je hebt links en rechts achter dezelfde grip en rolomtrek. Wat alleen boeiend is als jou volvo ook achterwiel aangedreven is.
Hm, liever niet, extra kosten, en mijn reserveband is nagenoeg nieuw, niet droog o.i.d.

b.t.w. voorwiel aangedreven, helaas. :wink:


Edit:

Zoeken is een kunst 8)

Blz 9 van http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/74FD8E38 ... _0821b.pdf

Banden
De banden van de personenauto moeten
voldoen aan een aantal eisen.
De belangrijkste zijn de volgende:
er mogen geen beschadigingen tot
op het karkas en uitstulpingen
voorkomen;
de profieldiepte moet minimaal
1,6 mm zijn;
banden mogen niet worden
opgesneden;
op een as mag geen combinatie
van radiaal- en diagonaalband voorkomen;
spijkerbanden zijn niet toegestaan.
Het tijdelijk gebruik van een zogenaamde
‘thuiskomer’ is wel toegestaan.



Maar even niet op mijn strepen gaan staan dus :oops:

Re: RE: APK eis: bandenprofiel banden op zelfde as.

Geplaatst: do apr 24, 2008 17:16
door Andretti Molletti
Maar even niet op mijn strepen gaan staan dus :oops:
APK is geen WET...
De wettelijke eisen zijn dacht ik een band moet de juiste snelheidsindex hebben... zo niet bon!
Vraag de pliesieagenten alhier maar eens.

RE: APK eis: bandenprofiel banden op zelfde as.

Geplaatst: do apr 24, 2008 20:26
door Paulo
En hoe zit het dan met een schuin afgesleten loopvlak?
Volgens mij heb ik wel eens ergens gelezen dat een bepaald percentage van de breedte
van het loopvlak voldoende profieldiepte moet hebben en niet de hele breedte?

Re: RE: APK eis: bandenprofiel banden op zelfde as.

Geplaatst: do apr 24, 2008 21:13
door Arno Romeo
En hoe zit het dan met een schuin afgesleten loopvlak?
Volgens mij heb ik wel eens ergens gelezen dat een bepaald percentage van de breedte
van het loopvlak voldoende profieldiepte moet hebben en niet de hele breedte?
75 % van de breedte van de band moet minimaal 1.6 mm hebben.

Karkas structuur betekent of het een radiaal of diagonaal karkas heeft. Tegenwoordig heeft elke auto een diagonaal karkas, dus maakt het niet uit of je een asymetrisch of symetrische band hebt.

Re: RE: APK eis: bandenprofiel banden op zelfde as.

Geplaatst: do apr 24, 2008 22:19
door @lfa@lgra
En hoe zit het dan met een schuin afgesleten loopvlak?
Volgens mij heb ik wel eens ergens gelezen dat een bepaald percentage van de breedte
van het loopvlak voldoende profieldiepte moet hebben en niet de hele breedte?
75 % van de breedte van de band moet minimaal 1.6 mm hebben.

Karkas structuur betekent of het een radiaal of diagonaal karkas heeft. Tegenwoordig heeft elke auto een diagonaal karkas, dus maakt het niet uit of je een asymetrisch of symetrische band hebt.
Juist, en als genoemd: De snelheidscodering dient ook gelijk of hoger te zijn dan de max haalbare snelheid van het voertuig.
(Maar dit punt wordt vaak niet bij een APK gecontroleerd) Maar met een lager snelheidsindicatie moet je gewoon niet willen rijden. :wink:

RE: APK eis: bandenprofiel banden op zelfde as.

Geplaatst: vr apr 25, 2008 18:56
door joy
Snelheidscodering is ook geen apk eis dus hoeft door ons ook niet gecontroleerd te worden.

Re: RE: APK eis: bandenprofiel banden op zelfde as.

Geplaatst: vr apr 25, 2008 19:42
door Rob75
Snelheidscodering is ook geen apk eis dus hoeft door ons ook niet gecontroleerd te worden.
Da's leuk, als je dus in Nederland een auto hebt met bijvoorbeeld een standaard H klassering dan mag je daar dus ongestraft een T opzetten. Ga je dan met de auto de grens over, naar bijvoorbeeld Duitsland, dan ben je direkt in overtreding. Met dien verstande dat de homologatie daar uitgaat van minstens H klassering.

Lekker handig in één Europa.

Groet,

Rob

RE: APK eis: bandenprofiel banden op zelfde as.

Geplaatst: vr apr 25, 2008 21:36
door ericj
Als we in het kader van Europese eenheid de snelheidsklasseregels van Duitsland gaan overnemen dan wil ik graag de maximumsnelheidsregels erbij, mag dat? ;-)

---
Eric

RE: APK eis: bandenprofiel banden op zelfde as.

Geplaatst: vr apr 25, 2008 22:08
door Robkg
Je mag wel een lagere klassering van banden hebben dan je topsnelheid (bijv bij winterbanden is dit heel gebruikelijk), zolang het voor de bestuurder maar duidelijk is dat deze lager is (dmv sticker op het dashboard).

RE: APK eis: bandenprofiel banden op zelfde as.

Geplaatst: vr apr 25, 2008 22:31
door Andretti Molletti
De APK keurmeester is geen wetshandhaver!!!!

Als je met een kilo drugs in je luchtfilter nog steeds de CO en HC eisen haalt dan is je auto goedgekeurd.
Op het moment dat je de straat uitrijdt ben je nog steeds een misdadiger die opgepakt kan worden door de politie.

Heb je een te lage snelheids index dan za; de APK daar niet om malen. Oom agent zal om de wet te handhaven dit moeten verbaliseren.
APK is een veiligheidskeuring... dat heeft "niets" met wettelijke eisen te maken. Je moet dat echt los proberen te zien.
De APK valt ergens onder de wet, maar de wet zit niet per definitie in de APK ;)

RE: APK eis: bandenprofiel banden op zelfde as.

Geplaatst: za apr 26, 2008 21:14
door paulsteeman
Ex apk keurmeester aan het woord:

Al rij je met 4 verschillende merken banden en voor een andere maat dan achter, dat maakt geen donder uit.

Radiaal banden mogen niet gecombineerd met diagonaal (als deze uberhaupt nog te krijgen zijn).

Snelheidsindicatie is geen keurings eis, profiel moet voldoende zijn en de band mag niet beschadigd zijn.

(dit is de vereenvoudigde versie van het apk regelement)

Succes

Paul