Pagina 1 van 2
Andere achteras
Geplaatst: wo apr 23, 2008 22:45
door dvermaat
Onlangs is er een nieuw blok in mijn giulia gegaan.

Giula-tom power..

Doordat dit blok aanzienlijk meer vermogen geeft dat de 1300 die er oorspronkelijk inzat kloppen de verhoudingen niet helemaal meer..
Als je ook maar ietsje te vroeg gas geeft na een langzame bocht wil ie dwars.
en bij net 100 draait ie al 3000 toeren.
Welk deel van de achteras moet ik vervangen voor die van een 1600?
moet ik dan de hele as wisselen of kan ik volstaan met een deel?
alvast bedankt
David
RE: Andere achteras
Geplaatst: wo apr 23, 2008 23:44
door Zaagauto
100 @ 3000 rpm is toch niet zo slecht?
Da's 200 @ 6000 rpm... 233 @ 7000 rpm... en dan is de sprint ook nog lekker vlot....
RE: Andere achteras
Geplaatst: do apr 24, 2008 11:25
door dvermaat
De toeren lopen niet geheel everedig op, bij 120 zit je al ruim over de 4000
en dan heb je toch steeds het gevoel dat je nog een keer moet schakelen.
RE: Andere achteras
Geplaatst: do apr 24, 2008 11:42
door ciclista
Je moet de hele as wisselen voor een 2 liter as. (overbrenging 10/41 ipv 9/41).
RE: Andere achteras
Geplaatst: do apr 24, 2008 12:25
door Stef33
Niet evenredig oplopen is niet mogelijk. Overbrenging is vast, of je koppeling moet slippen.
Meters zijn niet heel nauwkeurig en afleesfouten en 'afrondingen' zijn ook zo gemaakt.

RE: Andere achteras
Geplaatst: do apr 24, 2008 12:39
door vV
wat zit er nu in , 1600 of 1750 of 2000?
RE: Andere achteras
Geplaatst: do apr 24, 2008 13:03
door dvermaat
De basis is nog steeds een 1300 maar dan helemaal uitgelanceerd en geoptimaliseerd.
het vermogen moet nu heel dicht in de buurt van een 1600 liggen.
RE: Andere achteras
Geplaatst: do apr 24, 2008 15:30
door Zaagauto
Niet evenredig oplopen kan inderdaad niet...
Als ie 100 loopt @ 3000... loopt ie 133 @ 4000...
Met "1600 power" zou ik hem mooi zo laten anders heb je wel een hoge top maar geen trekkracht meer...
Zelfs een goede 2000 is een feest met 1300 overbrenging!
RE: Andere achteras
Geplaatst: do apr 24, 2008 15:38
door dvermaat
de top is niet boeiend, ik rijdt er toch niet hard mee gaat meer om het feit dat je bij 120 constant het idee hebt dat je moet overschakelen.
RE: Andere achteras
Geplaatst: do apr 24, 2008 16:09
door Zaagauto
De "officiele waarden" voor een standaard 1300 met "korte 5" zijn 100 @ 3000 rpm of 120 @ 3600 rpm.
Als je er een 2000 achteras onder hangt ga je naar 100 @ 2700 rpm of 120 @ 3240 rpm.
Als je een 2000 as neemt, probeer dan de versie met sper te krijgen (waarschijnlijk wel aan revisie toe dan). Is de moeite (en de $$$$) waard.
Je kunt ook nog de bak wisselen voor eentje met een standaard ("lange") 5e versnelling, dan dalen de toeren nog verder. Weet even niet uit mijn hoofd wat het uitmaakt.
RE: Andere achteras
Geplaatst: do apr 24, 2008 16:14
door dvermaat
ZIt het verschil in een korte en lange 5 alleen in het tandwiel van de 5e versnelling?
Zou ik dan niet alleen dat tandwiel kunnen wisslen.. de hele bak is net gereviseerd voor ik de auto kocht
-edit vraag even wat beter geformuleerd-
RE: Andere achteras
Geplaatst: do apr 24, 2008 16:19
door Bartman
Een korte 5 zat officieel alleen op een 1300 GT junior. Maar het kan zijn dat jij zo'n bak hebt op je Juul.
En ja: je kunt volstaan met het wisselen van dat tandwiel.
RE: Andere achteras
Geplaatst: do apr 24, 2008 16:19
door Zaagauto
Ik DACHT van wel maar heb geen idee hoeveel werk dat is eerlijk gezegd.
Er zijn hier vast mensen die dat net even beter weten dan ik.
Meen wel dat je de bakken aan de buitenkant kunt herkennen dmv een rode verfstip op de uitgaande flens... Ben alleen even kwijt of de stip nou juist een lange of een korte bak is...

(geheugen als een zeef....)
Re: RE: Andere achteras
Geplaatst: do apr 24, 2008 16:25
door Zaagauto
Een korte 5 zat officieel alleen op een 1300 GT junior. Maar het kan zijn dat jij zo'n bak hebt op je Juul.
1300 TI Sjuul heeft ook de korte 5.
Re: RE: Andere achteras
Geplaatst: do apr 24, 2008 17:12
door Andretti Molletti
En ja: je kunt volstaan met het wisselen van dat tandwiel.
Niet echt handig en/of goedkoop... moet de hele as afgesteld worden en er zijn er maar weinigen die dat weten en kunnen!
één tandwiel wisselen is zowie zo onmogelijk
