Pagina 1 van 2

Onrust aan de achterzijde van de Bert, OPGELOST!

Geplaatst: wo apr 23, 2008 21:49
door Bertonebianco
Ik heb al een poosje last van onrust aan de achterzijde van mijn Bert.
Nu na de komplete motorrevisie is dit het volgende aandachtspunt.

Ik heb last van trillingen, duidelijk aan de achterzijde. Op de rollenbank vorig jaar gezien dat het wiel rechts achter behoorlijk slingerde.
Wat heb ik sindsdien gedaan;

Wiel eraf en de velg laten richten bij wheelcare maar daar zat nauwelijks iets in.
Wiel met band vervolgens los laten balanceren.
Geen verbetering (nog zichtbare slingering)

Andere achteras geplaatst (van 1300 naar 2 liter)
Geen verbetering (nog zichtbare slingering)

In die achteras een andere rechtersteekas geplaatst. Ik dacht aan een scheve flens op de steekas.
Geen verbetering (nog zichtbare slingering)

In he verleden is mijn aandrijflijn al eens kompleet gebalanceerd en het is nu een snelheidsgerelateerd probleem dus die sluit ik nu uit.

Iemand nog suggesties?


Eric

RE: Onrust aan de achterzijde van de Bert

Geplaatst: do apr 24, 2008 18:04
door Bertonebianco
Zojuist bij de bandenspecialist geweest. velgen en banden zijn prima in orde. Geen onbalans en geen kromme velg. Ook geen hoogteslag in band of velg.
Daarna met zo'n dynamisch apparaat aan de auto bekeken, het wiel wordt dan extern aangedreven.
Eerst links, geen probleem. Daarna rechts en opnieuw die enorme zijdelingse beweging die ik ook al op de rollenbank zag.
Geen twijfel mogelijk dat daar de onrust vandaan komt maar wat is de oorzaak aangezien ik het probleem al had met de oude 1300 as, de nieuwe 2 liter as en zelfs met een nieuwe rechter steekas.

Enige onderdeel dat niet is gewisseld is de remschijf. het lijkt of de velg niet in het zelfde vlak ligt als de naaf.

Wie heeft een suggestie?


Eric

RE: Onrust aan de achterzijde van de Bert

Geplaatst: do apr 24, 2008 18:51
door Zaagauto
Toch even met een andere schijf proberen?

Misschien dat het "aanlegvlak" niet zo vlak is als het zou moeten zijn.

Had je deze schijven ook op de 1300 as zitten?

Indien ja, lijkt dat het enige te zijn wat nog mogelijk is omdat het het laatst resterende deel is dat reeds het probleem had.

RE: Onrust aan de achterzijde van de Bert

Geplaatst: do apr 24, 2008 21:03
door Jan M
Een hele poos geleden moest ik wachten bij een bandenbedrijf waar een klant stond met een zelfde probleem,
De man had LM velgen gekocht en het slingerde.
Zat op 1 van de draadeinden een clips die die de remtrommel (of schijf) op zijn plaats hield.
Die bij z'n oude stalen velgen in de velg verdwenen. De lichtmetallo's waren vlak vanachter en had dus op 1 punt 1mm meer.
Zijn je velgen aan de achterzijde vlak, balanceren doen ze met een grote centrale moer op dat apparaat, dus die ligt niet aan.
Wat gebeurt er als je de velgen li- en re- wisselt?
suc6, Jan.

RE: Onrust aan de achterzijde van de Bert

Geplaatst: do apr 24, 2008 22:12
door Bertonebianco
dank!

weer wat zaken te controleren morgen.
Ik houd jullie op de hoogte van de bevindingen



Eric

RE: Onrust aan de achterzijde van de Bert

Geplaatst: vr apr 25, 2008 17:36
door Bertonebianco
Nieuwe schijven en blokken gehaald. Het buitenste blok aan de rechterzijde (onrustzijde) was helemaal op. Zelfs lichte schade aan de schijf.
Links normale slijtage.

Flens is vlak en schoon en ook de bouten hebben ruim genoeg draad om de velg stevig aan te trekken tegen de schijf

De nieuwe spullen gemonteerd zonder de blokken en de schijf met wat afstansbouten aangetrokken tegen de flens
Aan de rechterzijde zit er zit ruim 1 mm zijdelingse slag in. De schijf raakt zelfs de klauw heel licht bij ronddraaien.

Met het wiel erop nog steeds hoorbaar aanlopen op de klauw en een zijdelingse slag van ruim 2 mm op de velgrand gemeten.

Links dus gewoon helemaal OK.

Zoals reeds eerder aangegeven heb ik dit probleem aan de rechterzijde al met mijn 1300 as en met de huidige 2 literas. In de laatste is ook al een ander tweedehands steekas gestoken
Ik weet het effe niet meer.

Wie????



eric

RE: Onrust aan de achterzijde van de Bert

Geplaatst: vr apr 25, 2008 18:06
door Jan M
Als je ook al niet de as had gewisseld zou ik dan zeggen, ergens veel ruimte op een (wiel)lager of zo.
Kan je met de hand, met gemonteerde velg, ruimte ergens op voelen?
Is de li- en rechter steekas dezelfde, is het veel werk om die te wisselen?

Nogmaals Succes, Jan

RE: Onrust aan de achterzijde van de Bert

Geplaatst: vr apr 25, 2008 18:07
door brolli21
Ik weet niet recies hoe het zit bij jou auto,maar is de flens waar je je wiel op monteerd wel 100% recht???
En het lager waar de flens in draaid,is dat nog helemaal goed en spelingsvrij???

RE: Onrust aan de achterzijde van de Bert

Geplaatst: vr apr 25, 2008 18:11
door Bertonebianco
In theorie heb ik al 3 flenzen gehad. De kans dat die allemaal krom zijn is te verwaarlozen. Toch kan ik zelf ook niets anders meer verzinnen.
Lagerspeling uit zich volgens mij niet in een zijdelingse slingerbeweging.


Eric

RE: Onrust aan de achterzijde van de Bert, shims geplaatst

Geplaatst: za apr 26, 2008 12:33
door Bertonebianco
daarnet nog een keer de zaak met een micrometer uitgeklokt en de minimum en maximum uitslag gezocht op de flens diameter (dus ook draadeinden van wielmoeren.
Het verschil was ongeveer 0.5 mm.
Ik heb dit nu opgevangen met een aantal stalen shims van 0.1mm op de juiste plaatsen over de draadeinden.
De slingering is fors gereduceerd naar minder dan 0.2 mm op de flens.
Ook het raken van de schijf aan de klauw is nu verdwenen.

Wat vinden jullie van deze (tijdelijke) oplossing?


Eric

RE: Onrust aan de achterzijde van de Bert, shims geplaatst

Geplaatst: za apr 26, 2008 13:07
door Jan M
Als je de opvulling evenredig over de draadeinden verdeelt hebt, ik bedoel van nul tot max., kan het wel.
Maar de oorzaak is niet gevonden. Maar is nu de onrust bij rijden ook verdwenen?

RE: Onrust aan de achterzijde van de Bert, shims geplaatst

Geplaatst: za apr 26, 2008 14:23
door Bertonebianco
Ga zo meteen de snelweg onveilig maken ;-)


Eric

RE: Onrust aan de achterzijde van de Bert, steekas krom

Geplaatst: di apr 29, 2008 11:24
door Bertonebianco
Onrust was grotendeels weg maar de oplossing zinde me niet. Daarom gister de steekas gedemonteerd en het lager eraf getrokken.
Vanmorgen eerst met de pers de draadeinden eruit gedrukt. Daarna ingespannen op de draaibank tussen de fabrieks centerpunten aan beide zijden. Met de micrometer gekeken naar de uitslag op het lagervlak en halverwege de as.
De steekas was inderdaad behoorlijk krom, meer dan 1mm uitslag op het eind van het bewerkte deel (dus bijna midden in de as)
Met de 20 tons pers eerst geprobeerd de kromheid te verminderen.
6mm moeten doordrukken om 0,5mm als resultaat te krijgen. 100 bar druk voor nodig maar OK.

Daarna de laatste onzuiverheid op de flens met de beitel weggedraaid.

Slag op de flens is van 0,7/0,8mm naar 0mm gereduceerd.

Vanmiddag weer montage als ik het lager op tijd heb.


Eric

RE: Onrust aan de achterzijde van de Bert, OPGELOST!

Geplaatst: di apr 29, 2008 15:09
door Bertonebianco
Zojuist alles gemonteerd.
Gemeten op de velgrand heb ik nu nog 0,2mm slingering.
Dat was op die plaats wel 3 of 4 mm.
Probleem is dus verholpen.
Rijtest stel ik even uit, het valt hier met bakken uit de lucht.



Eric

RE: Onrust aan de achterzijde van de Bert, OPGELOST!

Geplaatst: di apr 29, 2008 15:19
door Bartman
Fijn dat het voor elkaar is!

En nu weg met die regen. :wink: