Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

Methode vervangen 24V distributieriem.

wo apr 23, 2008 11:05

Ik vraag me af wat er op tegen zou zijn de distributieriem van een 24V motor te vervangen zonder gebruik te maken van de nokkenasvasthoudblokjes.
Naar mijn idee zou je die alleen nodig zijn als je de nokkenaspoelies los maakt.
Wanneer je dat niet doet en alles netjes op het BDP aftekent, dus bij iedere poelie, je alleen een fout zou kunnen introduceren als de vertanding van de riem anders is dan de oude riem of je een tandje (of meer) verschiet. Maw je hebt dus slechts een foutmarge van de vertanding. Dit komt nu overeen met de methode van vervanging bij een 12v motor.
Deze methode scheelt en heleboel werk.
Laat eens horen waarom ik volgens jou ongelijk of gelijk heb!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Methode vervangen 24V distributieriem.

wo apr 23, 2008 11:17

Volgens mij heb je helemaal gelijk. Je geeft zelf al aan waarom. :wink: De vertanding van de riem kan niet anders zijn, want dan zou deze niet met meerdere tanden in een nokkenas- of kraukastandwiel aam kunnen grijpen. De rest geef je zelf al aan. Enige kantekening: Je gaat er dus wel vanuit, dat alle nokkenassen NU goed staan. :!:
Als de geschiedenis van de auto bekend en vertrouwd is, en de auto nog steeds goed en probleemloos rijdt en zo, zou ik het net zo doen, anders eenmalig de ingewikkelde procedure. Eenmaal merktekens aangebracht, geeft veel gemak in de toekomst. (Bij alle motoren breng ik de eerste keer merktekens aan)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Methode vervangen 24V distributieriem.

wo apr 23, 2008 11:19

Geen persoonlijke ervaring met de 24v, maar ik heb altijd begrepen dat de 24v nokkenassen geen fabrieksmerktekens hebben, zodat je zonder calibers nooit 100% zeker weet of ze echt goed staan. Het zal niet de eerste keer zijn dat de tandwielen verschoven zijn tov de nokkenas (op de 24v is dit een konische, draaibare verbinding). Het hele idee van deze draaiende verbinding is dacht ik juist om de riemwissel te vereenvoudigen (mits je calibers hebt en het juiste gereedschap om de tandwielen te lossen natuurlijk).

De 12v heeft een vaste verbinding tussen tandwielen en nokkenas, en heeft merktekens op de nokkenassen en kappen, dus daar kan het prima zonder calibers.

---
Eric

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Methode vervangen 24V distributieriem.

wo apr 23, 2008 11:22

Heb jij gelezen en begrepen wat ik voorstel ?
Ik wil de poelies dus NIET los maken !!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Methode vervangen 24V distributieriem.

wo apr 23, 2008 11:47

@Kai: ik heb net bij een 16v van een ander merk (ook zonder merktekens op de poelie's ) de distr.riem gewisseld door met 2 houten wigjes de nokkenassen te blokkkeren. Als je dan ook het vliegwiel blokkeert kan er niks gebeuren.
Dus wat jij voorstelt Kai, lijkt mij helemaal de goede optie die je echt niet in de problemen gaat brengen. Ik zou alleen de nokkenassen/poelie's borgen maar dat is mijn mening.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: Methode vervangen 24V distributieriem.

wo apr 23, 2008 20:37

zo doe ik het ook.
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Methode vervangen 24V distributieriem.

do apr 24, 2008 10:43

Heb jij gelezen en begrepen wat ik voorstel ?
Ik wil de poelies dus NIET los maken !!
Ik heb hem liever meteen weer op tijd :!: Je ziet toch vaak dat het vedraaid moet worden.
Doie het goed of anders niet.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Methode vervangen 24V distributieriem.

do apr 24, 2008 18:29

Heb jij gelezen en begrepen wat ik voorstel ?
Ik wil de poelies dus NIET los maken !!
Ik heb hem liever meteen weer op tijd :!: Je ziet toch vaak dat het vedraaid moet worden.
Doie het goed of anders niet.

Tjerry
huh????? waarom zou de poelie's van tijd verspringen???
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1414
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Methode vervangen 24V distributieriem.

do apr 24, 2008 18:46

Omdat het een conische verbinding is en dat blijkt in de praktijk niet altijd goed te gaan.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Methode vervangen 24V distributieriem.

do apr 24, 2008 19:01

Zelf al 2 keer gedaan zonder de nokkenassen vast te zetten is prima te doen
wel heb ik een hulpstukje gemaakt om de nokkenaswielen goed vast te zetten

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Methode vervangen 24V distributieriem.

do apr 24, 2008 19:11

hoe kan een conische verbinding nou los lopen als de moer gewoon vast blijft zitten?????? Kijk, als je de moer gaat lossen dan snap ik het maar dat is voor een distr.riem wissel toch helemaal niet nodig....

@rogeralfa: als je de nokkenaswielen (ookwel poelie's genoemd) vast zet dan zet je toch ook de nokkenas vast?!! want die zit immers aan de poelie....
lood om oud ijzer dus... :wink: het gaat erom dat de polei's en nokkenassen niet van tijd kunnen verdraaien.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: Methode vervangen 24V distributieriem.

do apr 24, 2008 19:17

eeuwenoude discussie. als je graag veel werk wil hebben dan doe je het lekker met nokkenas calibers. als je ervaring hebt, hoor je voordat je vervangt al wel of ze nog kloppen. motor loopt echt wel anders als ze verdraaid zouden zijn.
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Methode vervangen 24V distributieriem.

do apr 24, 2008 19:39

@rogeralfa: als je de nokkenaswielen (ookwel poelie's genoemd) vast zet dan zet je toch ook de nokkenas vast?!! want die zit immers aan de poelie....
lood om oud ijzer dus... het gaat erom dat de polei's en nokkenassen niet van tijd kunnen verdraaien.....
Gedeeltelijk heb je gelijk
Als je de wielen vast zet heb je natuurlijk niet de mogelijkheid om eventueel de kleppen te stellen mocht dat een ietsie pietsie nodig zijn.
verder is het gewoon een zekerheid dat de nokken gelijk blijven staan,........... wel natuurlijk de krukas goed kontroleren

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
kdh039
Member
Member
Berichten: 152
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 19:37
Locatie: Temse (B)
Contacteer: Website

RE: Methode vervangen 24V distributieriem.

do apr 24, 2008 20:27

Nokkenassen hoeven niet vast. MAAR vergeet niet: een nokkenas zou in principe ''altijd'' van een bepaalde nok moeten afspringen (ik zeg wel in principe) tenzij hij tussen 2 lifts in staat. Dus wat ik wil zeggen, hoe meer cilinder, hoe groter de kans dus... en zeker als je 2 banken hebt bij een dan ook nog dubbele nokkenasser.
Waar het op neer komt: Tzijn er 4 he ;)
Voor nog geen 30 euro kun je een DB-blokkeerset kopen (ik zit er geen 2 euro naast...) voor de 24v's. Dan hoef je enkele nog de door laser opgegeven cilinder op BDP te zetten (99procent de 1ste Cilinder).
Uiteraard heb je dan ook een klokje en cilinderadaptor nodig.

nog een tip: bij een voortrekker (156,164,166, of mss ligt hij in een 155) kan je de motor best laten zakken, dan kun je overal perfect aan! tis utieraard een lange riem.. met knikjes en knokjes..... ;)

Groeten kristof

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: Methode vervangen 24V distributieriem.

do apr 24, 2008 20:28

dus als ik het goed begrijp.. . als je de riem wisselt, kunnen ze wel verdraaid zijn en moet je dat controleren maar de 60000 km daar tussenin hoeft dat niet.
gaan ze dan verdraaien doordat je de riem wisselt ? ;)
mijnsinziens, als ze al verdraaien is dat meteen nadat je ze gemonteerd hebt vanwege uitzetting door warmte en dan zetten ze zich, wat dus betekent dat ze de rest van de 55000 verkeerd staan.
als je dan toch heel precies wil werken moet het eigenlijk om de 10000 km omdat de riem ook weer iets rekt etc.
al met al denk ik persoonlijk dus dat het wat te ver gaat maar dat is natuurlijk ieder voor zich...
164 3.0 24V 1997

Terug naar “Algemene Technische vragen”