Pagina 1 van 1
Oliedruk 147 1.6
Geplaatst: di apr 22, 2008 09:27
door Huib
De 147 1.6 veloce van m'n broer geeft na een flinke snelwegrit bij stationair draaien de melding 'oliedruk te laag'. Mijn eerste reactie: olie warm dus dun, lagers versleten, oliedruk bij stationair toerental te laag.
Echter de motor is net opgeknapt door een goed bekend staande specialist: oa nieuwe zuigerveren (vanwege olieverbruik) en nieuwe drijfstanglagers (preventief). De reactie van deze garage op het probleem: oliedruksensor vervangen.
Dus nu hebben we twee opties:
- terug naar de specialist, eisen dat ze oliedruk meten. Als blijkt dat ze gelijk hebben de oliedruksensor laten vervangen. Als de oliedruk echt te laag is moet de motor weer open en is er blijkbaar iets niet goed gegaan bij het vervangen van de drijfstanglagers.
- oliedruksensor op de gok vervangen. De simpele oplossing, kunnen we zelf, kost vast niet zoveel. Maar daarom wil ik hier eerst even informeren of de oliedruksensor vaker kapot gaat bij een dergelijke TS motor (2001). Voordat de motor opgeknapt werd kwamen we achter het extreme olieverbruik doordat in bochten ook de melding 'oliedruk te laag' verscheen. Dit vanwege een veel te laag oliepeil. Dus toen werkte de oliedruksensor nog prima. Kan best dat hij nu kapot is, maar als het nooit vaker voorkomt ga ik toch twijfelen.
Het probleem met het olieverbruik is overigens opgelost na het vervangen van de zuigerveren, en de motor is weer netjes ingereden.
Wat denken jullie?
RE: Oliedruk 147 1.6
Geplaatst: di apr 22, 2008 09:36
door yuri 75 V6
Tja, meten is in dezen natuurlijk weten. Het lijkt mij dat degene die het blok gereviseerd heeft dit wel kostenloos zal willen doen, en dan weet je waar je staat. Kost je wel weer tijd natuurlijk.
RE: Oliedruk 147 1.6
Geplaatst: di apr 22, 2008 09:48
door chopmax
Simpelste stap is sensor vervangen, dus die doe je eerst.
Re: RE: Oliedruk 147 1.6
Geplaatst: di apr 22, 2008 10:03
door yuri 75 V6
Simpelste stap is sensor vervangen, dus die doe je eerst.
Oneens, Niks vervangen als je niet zeker weet dat er met dat onderdeel iets mis is.
RE: Oliedruk 147 1.6
Geplaatst: wo apr 23, 2008 10:46
door Huib
Verder niemand ervaring met defecte oliedruksensoren op deze motoren?
Als zo'n ding eigenlijk nooit kapot gaat wordt het natuurlijk minder waarschijnlijk dat dit nu wel het geval is.
RE: Oliedruk 147 1.6
Geplaatst: wo apr 23, 2008 12:27
door LENZ
sensor gaat zelden kapot, pomp een enkele keer
RE: Oliedruk 147 1.6
Geplaatst: di sep 01, 2009 20:24
door Huib
Ter lering ende vermaack hierbij het vervolg op dit verhaal.
De 147 is terug gegaan naar de 'specialist'. Deze had bij de eerste keer onder handen nemen (zuigerveren, drijfstanglagers, distributie, uitlaatnokkenas) 3 van de 5 krukaslagers bekenen en die waren goed. Vervolgens voor 1800 eu werk verricht aan de motor. Zoals hierboven aangegeven had de motor na deze operatie te weinig oliedruk. Ze hebben het carter weer afgehaald en toen bleek dat de laatste 2 krukaslagers schade hadden. Zeer waarschijnlijk vanwege rijden met een te laag oliepeil door het enorme verbruik. Fijn dat we dat van tevoren wisten dan was er geen 1800 euro verspijkerd aan deze motor. Bij het wegbrengen (de eerste keer) heb ik nadrukkelijk aangegeven dat ze eerst de lagers moesten inspecteren omdat ik wist dat er met te weinig olie was gereden.
De tweede keer heeft de 'specialist' de krukaslagers opgelapt met het commentaar 'het kan goed gaan maar ik geef er geen garantie op'. Ook deze reparatie moest volledig betaald worden, van enige coulance ivm de slechte diagnose vooraf wilden ze niets weten. OK, de schade was niet door hun toedoen ontstaan maar ze hadden toch wel ff wat beter kunnen kijken.
Anyway na een paar weken waren de oliedrukproblemen weer terug. Eerste gedachte: blok eruit, krukas laten slijpen en klaar. Dan heb je in ieder geval die 1800 euro niet weggegooid. Maar hiervoor was het al te laat, slijpsel door de hele motor de nieuw geplaatste uitlaatnokkenas bleek zelfs alweer aan het inslijten te zijn. Dus dan maar in één keer goed: compleet nieuw revisieblok erin. Zelf ingebouwd, geen probleem, start en lopen. Blokkie draait erg mooi en geen olieverbruik meer.
Maar het verhaal is nog niet afgelopen: het nieuwe blok zit er nu een jaar in en er lekt ergens olie. Dan denk je dus: blok kan het niet zijn, zal wel uit de bak komen. De aandrijfaskeerringen hebben we vervangen met de blokwissel mgoed je weet nooit. Helaas de echte diagnose luidt: krukaskeering achter het vliegwiel.... En de leverancier zegt: als het blok minder dan een jaar oud is kun je van ons een nieuwe krukaskeerring krijgen, (de)montage van de versnellingsbak is voor je eigen rekening
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Hebben ze gelijk? Wie heeft zoiets eerder aan de hand gehad? Ik ben wel een beetje klaar met beide bedrijven en wat m'n broer ervan denkt zal ik hier maar niet opschrijven

RE: Oliedruk 147 1.6
Geplaatst: do sep 03, 2009 00:29
door giulia-tom
Huib, het eerste verhaal is een duidelijke misser van de eerste toko die volgens mij teveel deed aan een verloren gelopen motor.
Een revisiemotor van een bedrijf met op dat gebied een goede reputatie was niet gek veel duurder geweest en had je ellende bespaard. Maar goed: dat weet je inmiddels, dat paard gaat je geen 2e keer slaan.
En nu een krukaskeerring eruit....Niet te wijten aan een ruime axiale speling?? (nee toch??)
Dit zeg ik omdat een slechte keerring zich al vrij snel verraad, het ook niet door slijtage door veel kilometers kan komen in 1 jaar...Beetje meer coulance zou zo'n bedrijf natuurlijk sieren.
(je zou onderhand je ergste vijand geen cf3 TS gunnen)
RE: Oliedruk 147 1.6
Geplaatst: do sep 03, 2009 00:57
door WhizzMan
Een TS blok kan bij een verstopte carterontluchting ook olie uit die kering spugen, is daar al naar gekeken? Ook een te hoog oliepeil kan indirect zoiets veroorzaken.
k kan me voorstellen dat het revisiebedrijf het blok best wil repareren, maar niet wil uit en inbouwen. Uiteindelijk hebben zij een los blok geleverd en dat is dus het deel waar zij verantwoordelijk voor zijn. Heb je het blok gekocht bij partij X en door partij Y laten inbouwen? In dat geval zit je namelijk lastig, partij Y heeft niets te maken met de kwaliteit van wat jij ze in laat bouwen. Als je bij 1 bedrijf geregeld hebt dat zij een revisieblok regelen en inbouwen, is dat ene bedrijf gewoon aansprakelijk, of ze nou dat revisieblok ergens anders vandaan hebben of niet. Soms heeft het nadelen om alles zelf te gaan regelen, helaas....
RE: Oliedruk 147 1.6
Geplaatst: zo sep 06, 2009 10:23
door Huib
Ok, ik vroeg me gewoon af of de leverancier van het blok in dit geval ook voor de montagekosten op moest draaien maar dat is dus niet zo. Dan valt ze weinig te verwijten.
Partij Y die het blok ingebouwd heeft waren we zelf. Nu blijkt dat er in een onbewaakt ogenblik een fout gemaakt is, er is een nieuw druklager gemonteerd kompleet met een kunststof bus die er alleen inzat voor transport...
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Dit heeft in een jaar tijd het druklager en de hulpkoppelingscilinder naar de eeuwige jachtvelden geholpen, de lekkage was dus remvloeistof. Dus geen krukaskeerring maar puur onze eigen fout.
ik was er zelf niet bij toen de bak aan het blok gezet werd...
Hij schakelde en koppelde trouwens perfect, ook geen rare geluiden ofzo.