De 147 1.6 veloce van m'n broer geeft na een flinke snelwegrit bij stationair draaien de melding 'oliedruk te laag'. Mijn eerste reactie: olie warm dus dun, lagers versleten, oliedruk bij stationair toerental te laag.
Echter de motor is net opgeknapt door een goed bekend staande specialist: oa nieuwe zuigerveren (vanwege olieverbruik) en nieuwe drijfstanglagers (preventief). De reactie van deze garage op het probleem: oliedruksensor vervangen.
Dus nu hebben we twee opties:
- terug naar de specialist, eisen dat ze oliedruk meten. Als blijkt dat ze gelijk hebben de oliedruksensor laten vervangen. Als de oliedruk echt te laag is moet de motor weer open en is er blijkbaar iets niet goed gegaan bij het vervangen van de drijfstanglagers.
- oliedruksensor op de gok vervangen. De simpele oplossing, kunnen we zelf, kost vast niet zoveel. Maar daarom wil ik hier eerst even informeren of de oliedruksensor vaker kapot gaat bij een dergelijke TS motor (2001). Voordat de motor opgeknapt werd kwamen we achter het extreme olieverbruik doordat in bochten ook de melding 'oliedruk te laag' verscheen. Dit vanwege een veel te laag oliepeil. Dus toen werkte de oliedruksensor nog prima. Kan best dat hij nu kapot is, maar als het nooit vaker voorkomt ga ik toch twijfelen.
Het probleem met het olieverbruik is overigens opgelost na het vervangen van de zuigerveren, en de motor is weer netjes ingereden.
Wat denken jullie?