Rijs

Giulia verlagen

zo apr 06, 2008 19:20

Hallo,

Ik zit al een tijdje te spelen met het idee om mijn Giulia te verlagen. Waarom zou ik dit wel/niet doen? Het neusje ligt al wat laag, dus moet toch al sterk afremmen voor drempels.

Ik heb geen idee of dit expres is gedaan, of dat misschien de voorveren op zijn. Als ik 'm rondom verlaag, komt ook het kontje lager te liggen. Krijg ik dan problemen met drempels met de uitlaat? Soms raak ik de drempel al, maar dan moeten er 2 mensen achterin zitten, en de kofferbak goed vol zitten.

Ik wil ook dat het wat stijver wordt, zodat je dat "gezwabber" kwijt bent. Op Alfastrada.nl kun je Koni's en SportKoni's kopen.. Zit hier 'n wereld van verschil in? Om die 13 euro verschil per koni lig ik ook niet wakker. Ik heb voor 2 verschillende schokdempers (De een is dikker dan de ander). Dat ze rood zijn, wilt niet meteen zeggen dat het al 'n koni is, toch? ;)

Kortom: Wat heb ik allemaal nodig. Ik heb bij de aankoop van mijn auto al 'n set voor- en achterveren gekregen. Kan ik die beter gebruiken, of gewoon de huidige gebruiken en andere schokdempers?

Laat even weten wat jullie er van vinden en/of persoonlijke ervaringen :)

Thomas

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Giulia verlagen

zo apr 06, 2008 19:58

Ik had veren van autopartsbrummen voor, dingen stonden toen ze nieuw waren redelijk mooi qua hoogte. Na verloop van tijd zakten ze steeds iets in... Achter had ik verlagingsveren van merkloos (bleven dezelfde hoogte) :roll: . En rondom koni's, rood... Voor op een halve slag na dicht en achter op een halve slag na open.


Tegenwoordig loopt iedereen te schreeuwen dat koni achterhaalt is en dat je Bilstein gasdempers moet monteren, voor. Ik heb ze ook onder de bert zitten, rondom, want ze zaten er al onder bij aanschaf. Verder zitten er voor Mugello veren onder, zijn aanzienlijk dikker dan van APB dus ben benieuwd. Achter heb ik ARparts veren, progressief. Gaat wel een winding vanaf omdatie sky high staat.


Dus: Voor bilstein gasdempers, achter rode koni's, en een set veren van AR parts/Giacomini/Mugello (Bij mugello zijn de achterste te hard!). Daar hoor ik over het _ALGEMEEN_ wel goeie dingen over.


En trouwens, zorg dat ALLE bussen en kogels 100% in orde zijn. Doe ook even powerflex ringen tussen de T-bar en bus. Gewoon doorknippen, erom frotten en een trekbandje erom. Diabolo van rubber houden (gaat herrie geven, cardan wordt hoorbaar enzo..) Dan heeft ze niet zo'n wiebelkontje :) .

EDIT: Alsie op de grond klapt, is het dan je carter? Kijk even naar de motorsteunrubbers. Verder kan bij het verlagen je 1e pot herrie gaan maken bij drempels, verwijderen en een 3e demper eronder hangen ipv een brulpijp is een oplossing. Je 3e demper/brulpijp zal na verlagen niet de grond raken. Is mij een keer gebeurt. Volle gastank, 3 man achterin en achteruit van een redelijk schuine oprit af rijden in de woonwijk, ik zat echt vast :lol:

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: Giulia verlagen

ma apr 07, 2008 14:26

Ik heb mijn Juul verlaagd met veren van AP Brummen. Rondom Koni rood. Voorzichtig moet ik wel doen met drempels en bij echt stijle drempels wil mijn uitlaat de drempel nog wel eens schampen.
Ik heb de 1e demper nog niet vervangen, dus dit scheelt een stukkie.

Afhankelijk van wat ik met de Juul doe (geheel strak laten maken of inruilen op een GT Junior) zou ik de dempers rondom nog willen vervangen en de motorsteun rubbers.


Hieronder mijn rode Juul met dezelfde velgen als jij hebt, heb je in elk geval qua looks de juiste vergelijking (behalve dan dat mijne bumperloos is):
Afbeelding[/list]
Laatst gewijzigd door m.brandon op ma apr 07, 2008 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Rijs

RE: Giulia verlagen

ma apr 07, 2008 15:40

Goed, dat de 1e demper eruit gaat kunnen we niet omheen. Hoe kan ik dit het beste laten doen? Gewoon door de plaatselijke garage?

@ m.brandon: We hebben inderdaad dezelfde velgen! Weet je toevallig waar ik er eentje bij kan halen? Ik heb 'n slag in mijn achterwiel, en ik weet niet of ik dat wil laten richten of ik gewoon 'n nieuwe wil. Ik heb ook 't idee dat we best wel in de buurt komen hoe laag we liggen. Hoeveel cm lig je vanaf de grond tot de dorpel? Kan ik controleren of ik al verlagings veren (alleen voor?) heb? Is dat gewoon eraf halen en de rolmaat langsleggen, of ben ik te optimistisch nu ;)

@ siegerdehaan: Wat is nou het verschil? Slijten de gasdempers minder snel? Ik heb even snel op marktplaats gekeken en ik heb daar een set voor en achter gevonden, maar kan dit op mijn auto gemonteerd worden?!

Dank alvast!

Thomas

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5583
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Giulia verlagen

ma apr 07, 2008 16:12

je link wijst naar dempers voor een porsche 911...gaat niet passen dus.

Over verlagen gaan vele (on-)wijsheden de ronde. Feit blijft wel dat je het totale pakket moet aanpakken, dus veren dempers en zorgen dat de rest van de wielophanging in orde is. verlagen terwijl de rubbers gaar zijn leidt nergens toe, tserker nog verlagen zal er dan eerder toe leiden dat dat soort problemen snel verergert. Zoek eens verder op dit forum, oa in 105-tuning. er is namelijk al heel veel over geschreven!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Giulia verlagen

ma apr 07, 2008 16:32

@ m.brandon: We hebben inderdaad dezelfde velgen! Weet je toevallig waar ik er eentje bij kan halen? Ik heb 'n slag in mijn achterwiel, en ik weet niet of ik dat wil laten richten of ik gewoon 'n nieuwe wil. Ik heb ook 't idee dat we best wel in de buurt komen hoe laag we liggen. Hoeveel cm lig je vanaf de grond tot de dorpel? Kan ik controleren of ik al verlagings veren (alleen voor?) heb? Is dat gewoon eraf halen en de rolmaat langsleggen, of ben ik te optimistisch nu ;)
Nee, geen idee waar je nog zo'n velg zou kunnen halen. Is richten zo duur dan?

Hoogtes:
A: hoogte vloer (waar de auto op staat) tot spatbordrand voor, 59,7 cm
B: hoogte vloer (waar de auto op staat) tot spatbordrand achter, 55,1 cm
C: ruimte bovenkant velgrand en spatbordrand achter, 8,2 cm
Bandjes 185/65/14

Koni rood rondom, verlagingsveren van merk onbekend (AP Brummen).
Bandjes 185/65/14
Laatst gewijzigd door m.brandon op ma apr 07, 2008 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Rijs

Re: RE: Giulia verlagen

ma apr 07, 2008 18:57

@ m.brandon: We hebben inderdaad dezelfde velgen! Weet je toevallig waar ik er eentje bij kan halen? Ik heb 'n slag in mijn achterwiel, en ik weet niet of ik dat wil laten richten of ik gewoon 'n nieuwe wil. Ik heb ook 't idee dat we best wel in de buurt komen hoe laag we liggen. Hoeveel cm lig je vanaf de grond tot de dorpel? Kan ik controleren of ik al verlagings veren (alleen voor?) heb? Is dat gewoon eraf halen en de rolmaat langsleggen, of ben ik te optimistisch nu ;)
Nee, geen idee waar je nog zo'n velg zou kunnen halen. Is richten zo duur dan?
Nou dat valt mee. 45 euro ergens in timboektoe ;)
Hoogtes:
A: hoogte vloer (waar de auto op staat) tot spatbordrand voor, 59,7 cm
B: hoogte vloer (waar de auto op staat) tot spatbordrand achter (dank Rik voor de wijziging), 55,1 cm
C: ruimte bovenkant velgrand en spatbordrand achter, 8,2 cm
Bandjes 185/65/14

Koni rood rondom, verlagingsveren van merk onbekend (AP Brummen).
Bandjes 185/65/14
Top, ik ga het morgen bij mij opmeten!

Op alfastrada.nl staat een verlagingsset (35mm) voor 170,- euro, maar wel merkloos. Ik begrijp dat dit helemaal niks uitmaakt?
je link wijst naar dempers voor een porsche 911...gaat niet passen dus.

Over verlagen gaan vele (on-)wijsheden de ronde. Feit blijft wel dat je het totale pakket moet aanpakken, dus veren dempers en zorgen dat de rest van de wielophanging in orde is. verlagen terwijl de rubbers gaar zijn leidt nergens toe, tserker nog verlagen zal er dan eerder toe leiden dat dat soort problemen snel verergert. Zoek eens verder op dit forum, oa in 105-tuning. er is namelijk al heel veel over geschreven!
Hm klopt, dat Porsche had ik nog niet gelezen. Ik ga 105-tuning lezen!

Iemand nog 'n laatste opmerking over koni's en sportkoni's? Die gasdempers geloof ik wel. Koni is zoals het hoort 8)

Th.

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Giulia verlagen

ma apr 07, 2008 20:25

Op alfastrada.nl staat een verlagingsset (35mm) voor 170,- euro, maar wel merkloos. Ik begrijp dat dit helemaal niks uitmaakt?
In mijn optiek maakt dit voor straatgebruik niet echt veel uit. Mijn setje was vergelijkbaar qua prijs en bevalt me prima.
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: RE: Giulia verlagen

ma apr 07, 2008 22:35

Iemand nog 'n laatste opmerking over koni's en sportkoni's? Die gasdempers geloof ik wel. Koni is zoals het hoort 8)

Th.

Koni is misschien lekker old school, maar het is vooral achterhaalde techniek. Koop nou gewoon gasdempers vooraan, je bent nou toch bezig. Op ebay waren ze laatst voor 170 euro samen verkrijgbaar... Is nog een inkoopactie van geweest. Achter volstaan std. fietspompjes zelfs, soft!!!

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Giulia verlagen

di apr 08, 2008 09:22

Iemand nog 'n laatste opmerking over koni's en sportkoni's? Die gasdempers geloof ik wel. Koni is zoals het hoort 8)

Th.

Koni is misschien lekker old school, maar het is vooral achterhaalde techniek. Koop nou gewoon gasdempers vooraan, je bent nou toch bezig. Op ebay waren ze laatst voor 170 euro samen verkrijgbaar... Is nog een inkoopactie van geweest. Achter volstaan std. fietspompjes zelfs, soft!!!
Wat is het grote voordeel van die gasdempers eigenlijk? Zijn deze ook harder dan Koni?
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

matty1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: wo apr 14, 2010 18:57
Locatie: enschede

RE: Giulia verlagen

ma jun 18, 2012 00:46

Kan iemand misschien een lijstje maken wat nodig is om een giulia te verlagen. Inclusief het vernieuwen van alle rubbers etc.....

mvgr.

matthijs

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

RE: Giulia verlagen

vr jun 22, 2012 21:31

Kijk eens op Alfaspeed forum...daar is alles te vinden mbt 105... :D
http://www.alfaspeed.nl/phpforum/index.php
:wink:
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2058
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Giulia verlagen

za jun 23, 2012 16:27

Ik heb eventueel een set alfaholics Kit B veren voor je zijn gloednieuw, mogen weg voor een schappelijke (lees beduidend lager dan nieuw) prijs. Milde verlaging tov origineel. zie ook www.alfaholics.nl

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5583
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Giulia verlagen

za jun 23, 2012 18:56

Alfaholics.com.. :wink:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: Giulia verlagen

za jun 23, 2012 20:27

Ik weet dat barend ook mooie veren heeft. Geen pisbakken staal die na 2 jaar nog 4cm lager liggen.
Inmiddels heb ik gezien dat er echt een aantal aanbieders zijn waarbij dit toch het geval is.
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”