Pagina 1 van 3

Fan van een 33

Geplaatst: ma mei 02, 2005 21:37
door Michel
Ben ik al jaren, maar dit keer bedoel ik 't net iets anders...;)

Vandaag op terugweg van werk vond ik de temp iets te hoog oplopen (95 a 100°) dit uiteraard tijdens fileverkeer. net daarna kon ik gelukkig weer beginnen rijden, maar ik had de indruk dat m'n fan niet aansloeg tijdens de file. thuis ff gechecked en idd hij sloeg niet aan. thermocontact bypassen hielp niks. Maar dan: ik tikte even tegen het gele rotorblad aan en toen ging ie wel aan het draaien ! (gelukkig had ik zoiets verwacht en is m'n vinger nog even lang als voorheen.... ). nou zou ik zeggen: zit beetje vast door vuiligheid vanwege het lange stilstaan, maar voorheen deed ie 't wel. nu blijft ie 't ook weer gewoon doen (in en uitschakelen)
zou ik 'm eens verwijderen en met perslucht schoonblazen ? of meteen vervangen (wil hier geen risico's mee....)

RE: Fan van een 33

Geplaatst: ma mei 02, 2005 21:39
door ravado
beetje wd40 alvorens te verwijderen??

RE: Fan van een 33

Geplaatst: ma mei 02, 2005 21:54
door @lfa@lgra
Vervangen is zeker niet nodig. IDD beetje WD 40 kan wonderen doen. Gewoon vaker een beetje "doorrijden" Michel....:biggrin: :wink:

RE: Fan van een 33

Geplaatst: ma mei 02, 2005 22:03
door Koen
Hadden zelf ook al gedacht aan WD40, maar loop je dan geen kans dat het eventuele vuil nog verder gaat vastkoeken of plakken? Hebben onlangs ook eens even problemen gehad met hangende gasklep (na WD40) :oops:

Ik zou zelf denken aan perslucht, maar krijg je daarmee vuil dat vasthangt wel echt weg?

Re: RE: Fan van een 33

Geplaatst: ma mei 02, 2005 22:07
door Michel
Gewoon vaker een beetje "doorrijden" Michel....:biggrin: :wink:
in het huidige Antwerpen ? :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: Waar dan ? :?

Re: RE: Fan van een 33

Geplaatst: ma mei 02, 2005 22:10
door @lfa@lgra
Gewoon vaker een beetje "doorrijden" Michel....:biggrin: :wink:
in het huidige Antwerpen ? :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: Waar dan ? :?
Nou, ja eh: Veel in de file staan is natuurlijk ook goed voor je fannetje........ :blue_lol: :wink:

Re: RE: Fan van een 33

Geplaatst: ma mei 02, 2005 22:12
door Koen
Gewoon vaker een beetje "doorrijden" Michel....:biggrin: :wink:
in het huidige Antwerpen ? :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: Waar dan ? :?
Was daarnet nog in NL en toen ik terugkwam, zag ik staan: GROOT ONDERHOUD ANTWERPEN :mrgreen: Vond het wel goed gevonden: bij ons zeggen ze gewoon: werken aan de ring.

RE: Fan van een 33

Geplaatst: ma mei 02, 2005 23:38
door gino
Michel, als je toch voor die mistlampspullen langs komt neem je gelijk die fan van me mee. Die doet het zeker.

Re: RE: Fan van een 33

Geplaatst: di mei 03, 2005 10:30
door Michel
, zag ik staan: GROOT ONDERHOUD ANTWERPEN :mrgreen: Vond het wel goed gevonden: bij ons zeggen ze gewoon: werken aan de ring.
Ik zag 't zaterdag ook, toen ik van Breda kwam ! :lol: :lol: :lol: :lol:

En wat dit topic betreft, ga ik Gino's aanbod aannemen, lijkt me 't veiligste !:;)

RE: Fan van een 33

Geplaatst: di mei 03, 2005 12:17
door Huib
Ik zou eerst de bedrading doormeten voor je de fan gaat vervangen.
Dus meten hoeveel spanning (belast, dus met draaiende fan) je op de plus-aansluiting krijgt. En of er spanningsverschil is tussen de min-aansluiting en de massa (motorblok of carrosserie).

Als er spanningsverlies in de bedrading is vanwege een overgangsweerstand komt de fan misschien ook niet op gang. De fan heeft de hoogste stroom nodig om op gang te komen.

RE: Fan van een 33

Geplaatst: di mei 03, 2005 18:05
door Michel
ik meet om en bij de 11.5 zowel op de massa aan het blok als op de massadraad van de fan. (bij draaiende fan, dus)
om de fan te doen draaien heb ik thermocontact even doorverbonden. draaien deed ie andermaal pas na een tikje van ondergetekende.

(desondanks mijn beperkte electrische kennis) lijken deze waarden mij toch ok ?
bij onbelaste fan meet ik 12.6 op beide.

meting gedaan zonder motor te starten.

RE: Fan van een 33

Geplaatst: di mei 03, 2005 18:18
door KAS
Bij mij gaan er liters remmenreiniger doorheen. Aanbiedingkje bij de Brezan. :biggrin:
Daarna goed inspuiten met WD 40. De fan zelf gaat eigenlijk nooit kapot. Dit is trouwens ook 1 van de eerste items die ik check na aanschaf van een auto. Ik heb al vaak meegemaakt dat die niet goed werkt. Best lastig in de file op de linkerbaan. Je zit dan met angst en beven de naald van de meter naar beneden te kijken. Oorzaak, meestal roestige stekkerverbindingen. 1 keer friemelen aan de stekkers en hij doet het weer.

RE: Fan van een 33

Geplaatst: di mei 03, 2005 18:36
door Michel
ik heb ook zo'n "fan" complex, ik moet die ook eerst zien werken. ik heb 't gelukkig nogal snel door als ie niet aanslaat, eens ie z'n temperatuur bereikt, let ik ook even op 't gedrag van de motor, want je kan dat heel even voelen aan je stationair (moet je op getrained zijn hoor ;) )
hier slaat ie altijd wel weer aan na een tikje. OF de motor is niet fris meer en mist de kracht om de weerstand te overbruggen OF hij draait te stroef door vuil. Hij voelt ook redelijk stroef aan. uitgeschakeld een tikje geven en 30° verder staat ie alweer stil.

RE: Fan van een 33

Geplaatst: wo mei 04, 2005 08:19
door Michel
Daarnet weer even een fijne Antwerpse file....Na gisteren een familypack WD40 door de fan te hebben gedraaid, sloeg ie gelukkig aan ! Maar hij stabiliseert de temperatuur, hij drukt 'm niet terug naar beneden. dus ik denk dat dat fannetje niet z'n volle capaciteit draait. Je voelt 'm ook niet echt krachtig blazen.

Re: RE: Fan van een 33

Geplaatst: wo mei 04, 2005 08:44
door Huib
Daarnet weer even een fijne Antwerpse file....Na gisteren een familypack WD40 door de fan te hebben gedraaid, sloeg ie gelukkig aan ! Maar hij stabiliseert de temperatuur, hij drukt 'm niet terug naar beneden. dus ik denk dat dat fannetje niet z'n volle capaciteit draait. Je voelt 'm ook niet echt krachtig blazen.
Hij draait of hij draait niet lijkt me. Als hij de temperatuur niet naar beneden krijgt zou ik dat eerder zoeken in een radiator die aan z'n eindje is (slechte doorstroming).

Ik heb hetzelfde probleem gehad: bij warm weer op de snelweg continu de meter op 100 graden en bijna continu de fan aan. Een nieuwe radiator loste dit helemaal op.