Pagina 1 van 2
Warmtewisselaar voor de olie
Geplaatst: ma mei 02, 2005 21:02
door supermaarten
Vandaag bij een tuningsbedrijf geweest om wat onderdelen te bestellen.
Hij kwam ook met een warmtewisselaar om de olie sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen,
het is een soort dikke aluminium ring, tussen het blok en het oliefilterwaardoor de koelvloeistof wordt geleid, de olie wordt zo dus veel sneller warmer...
wat vinden jullie hiervan, ik kende het ding nog niet, maar overweeg er eentje tussen te zetten... bij mijn 33 16V
RE: Warmtewisselaar voor de olie
Geplaatst: ma mei 02, 2005 21:32
door @lfa@lgra
Lijkt mij onzin. De warmtegeleiding in een alublok is zodanig dat de olie net zo snel met- als zonder warmtewisselaar opgewarmd wordt lijkt me.
Dergelijke dingen werden vroeger echter wel gebruikt als olie koeler, waarbij de olie zij extra hitte kon afstaan aan de koelvloeistof, maar was was ook geen onverdeeld succes.
Maar wie ben ik...

Re: RE: Warmtewisselaar voor de olie
Geplaatst: ma mei 02, 2005 21:36
door ravado
Lijkt mij onzin. De warmtegeleiding in een alublok is zodanig dat de olie net zo snel met- als zonder warmtewisselaar opgewarmd wordt lijkt me.
Dergelijke dingen werden vroeger echter wel gebruikt als olie koeler, waarbij de olie zij extra hitte kon afstaan aan de koelvloeistof, maar was was ook geen onverdeeld succes.
Maar wie ben ik...

dit systeem werd jarenlang toegepast op de b.v alfa 164 3.0 V6. Als Alfa het toepast is het geen onzin
ik hou het op mijn 75 ook. Als de olie koud is wordt het verwarmd (koelvloeistof is sneller warm dan olie) en als het warm is wordt het weer gekoeld aangezien koelvleoistof niet boven de 100 graden komt. 2 voordelen dus!

RE: Warmtewisselaar voor de olie
Geplaatst: ma mei 02, 2005 21:44
door Remco S
Ik heb dit systeem ook op mijn bus (Pegeot Expert 1.9 TDI) ik zou niet durven zeggen of dit nu veel verschil uitmaakt omdat ik geen olietemp in mijn bus heb. Maar ik denk zelf dat het niet veel verschil maakt (wel iets natuurlijk)
Re: RE: Warmtewisselaar voor de olie
Geplaatst: ma mei 02, 2005 21:58
door @lfa@lgra
Lijkt mij onzin. De warmtegeleiding in een alublok is zodanig dat de olie net zo snel met- als zonder warmtewisselaar opgewarmd wordt lijkt me.
Dergelijke dingen werden vroeger echter wel gebruikt als olie koeler, waarbij de olie zij extra hitte kon afstaan aan de koelvloeistof, maar was was ook geen onverdeeld succes.
Maar wie ben ik...

dit systeem werd jarenlang toegepast op de b.v alfa 164 3.0 V6. Als Alfa het toepast is het geen onzin
ik hou het op mijn 75 ook. Als de olie koud is wordt het verwarmd (koelvloeistof is sneller warm dan olie) en als het warm is wordt het weer gekoeld aangezien koelvleoistof niet boven de 100 graden komt. 2 voordelen dus!

Klopt, maar met een luchtgekoelde oliekoeler kun je de temperatuur van je olie nog verder "onderuittrekken" tot bv 85-90 graden.
En die huidige diesels hebben gewoon alles nodig om eerst een beetje op temperatuur te komen, want ze geven gewoon verrekte weinig warmte af. Een aantal merken heeft zelfs al een extra electrische kachel omdat de opwarmtijd van het interieur gewoon te lang is.
RE: Warmtewisselaar voor de olie
Geplaatst: ma mei 02, 2005 22:02
door ravado
helemaal mee eens @rjen! echter een luchtgekoelde oliekoele is vele malen duurder en warmt niet op. ik vidn het wel een grappige vondst, mede daarom laat ik het zitten
voor profi gebruik volstaat het niet maar dat is bij mij ook niet de bedoeling.
RE: Warmtewisselaar voor de olie
Geplaatst: ma mei 02, 2005 22:17
door psillen
De 2.0JTS motor bijvoorbeeld heeft standaard een koelvloeistof/olie warmtewisselaar.
Van de andere Alfa motoren weet ik het niet, maar neem aan dat hij nog op meerdere
types wordt gebruikt.
RE: Warmtewisselaar voor de olie
Geplaatst: ma mei 02, 2005 22:23
door junior 69
Ik heb het idee dat het standaard op de 2L 16V's van de jaren '90 ook al gebruikt werd en dus nog steeds.
RE: Warmtewisselaar voor de olie
Geplaatst: ma mei 02, 2005 22:30
door @lfa@lgra
@Supermaarten:
We zitten hier je hele vraag lekker te verdoezelen maar:
Ergo conclusio: Het kan iets schelen, maar verwacht dus geen wonderen...

Re: RE: Warmtewisselaar voor de olie
Geplaatst: ma mei 02, 2005 22:31
door Remco S
Ik heb het idee dat het standaard op de 2L 16V's van de jaren '90 ook al gebruikt werd en dus nog steeds.
klopt, het zit er nog steeds op
RE: Warmtewisselaar voor de olie
Geplaatst: ma mei 02, 2005 23:39
door supermaarten
tja,
ik ga dat ding er lekker opzetten. als het niet teveel kost natuurlijk. lijkt me wel een leuk project, en er komt ook gelijk een olie temp. meter van vdo bij, die gaat op de tap die bovenop het blok zit. ik heb weer een weekendje wat te doen. hahahaaaa
RE: Warmtewisselaar voor de olie
Geplaatst: di mei 03, 2005 03:56
door Andretti Molletti
Doen!
Re: RE: Warmtewisselaar voor de olie
Geplaatst: di mei 03, 2005 08:07
door roberto
De 2.0JTS motor bijvoorbeeld heeft standaard een koelvloeistof/olie warmtewisselaar.
Van de andere Alfa motoren weet ik het niet, maar neem aan dat hij nog op meerdere
types wordt gebruikt.
Zelfs een 1.4TS blokje heeft zo'n warmtewisselaar.
Re: RE: Warmtewisselaar voor de olie
Geplaatst: di mei 03, 2005 22:34
door psillen
De 2.0JTS motor bijvoorbeeld heeft standaard een koelvloeistof/olie warmtewisselaar.
Van de andere Alfa motoren weet ik het niet, maar neem aan dat hij nog op meerdere
types wordt gebruikt.
Zelfs een 1.4TS blokje heeft zo'n warmtewisselaar.
En ik maar denken dat ik wat bijzonders had

Re: RE: Warmtewisselaar voor de olie
Geplaatst: wo mei 04, 2005 10:24
door roberto
En ik maar denken dat ik wat bijzonders had

Ja, heb je ook. Maar eigenlijk rijdt iedereen hier in iets bijzonders.
