Pagina 1 van 1

146 1.6 16v TS Koppeling afstellen

Geplaatst: wo apr 02, 2008 11:43
door sandrop
Hoi,

Ik heb het volgende: als ik hem flink doortrek in zijn toeren en vervolgens overschakel naar de volgende versnelling hoor ik zijn tandjes kraken.Ook zit het aangrijpingspunt van de koppeling erg laag.
Is dit een kwestie van de koppeling afstellen of zijn de plaatjes versleten?

Gr, Sandro

RE: 146 1.6 16v TS Koppeling afstellen

Geplaatst: wo apr 02, 2008 12:16
door Alessandro
aangrijpingspunt laag =>
a) koppelingcilinder ontluchten. Echter komt er niet vanzelf lucht in, dus kijk of je geen lekkage kunt vinden bijde hulp- en hoofdkoppelingcilinder.
b) kan ook zijn, dat de hoofdkoppelingcilinder inwendig lek is, dan zie je geen lekkage en zal ontluchten ook niet helpen.
c) als je drukgroep of druklager kapot is zit het aangrijpingspunt ook diep, maar dan zou (ont)koppelen gepaard gaan met bijgeluiden van de koppeling. Dit zou je dus ook horen bij (omt)koppelen in z'n vrij.

Je koppelinsplaat is duidelijk niet versleten, dan zou het aangrijpingspunt zuist hoog zitten. :wink:

RE: 146 1.6 16v TS Koppeling afstellen

Geplaatst: wo apr 02, 2008 13:47
door Alfagek
Ik gok op 1 van de (of beide) koppelingscilinders.

Re: RE: 146 1.6 16v TS Koppeling afstellen

Geplaatst: wo apr 02, 2008 19:22
door sandrop
Hoe ontlucht ik die cilinder? Heb nog geen werkplaats handboek..(zoek ik nog)
Gr, Sandro


[quote="Alessandro"]aangrijpingspunt laag =>
a) koppelingcilinder ontluchten. Echter komt er niet vanzelf lucht in, dus kijk of je geen lekkage kunt vinden bijde hulp- en hoofdkoppelingcilinder.
b) kan ook zijn, dat de hoofdkoppelingcilinder inwendig lek is, dan zie je geen lekkage en zal ontluchten ook niet helpen.
c) als je drukgroep of druklager kapot is zit het aangrijpingspunt ook diep, maar dan zou (ont)koppelen gepaard gaan met bijgeluiden van de koppeling. Dit zou je dus ook horen bij (omt)koppelen in z'n vrij.

Je koppelinsplaat is duidelijk niet versleten, dan zou het aangrijpingspunt zuist hoog zitten. :wink:[/quote]