Pagina 1 van 1

polyurethaanbussen bij Alfa156

Geplaatst: ma mar 31, 2008 14:47
door Arjan75qv
Hoi,

Ik heb gezocht in het forum over hoe polyurethaanbussen bevallen, echter ik zie vaak de vraag staan maar niet het antwoord.
Mijn 156 2.4JTD s/w (sportpakket) klappert aardig in de voortrein.
Waar het precies zit weet ik niet, dus het zou kunnen dat ik alles moet vervangen (bovenste en onderste draagarmen).
Als ik toch zoveel uitmoet geven is polyurethaan dan een optie zodat het langer meegaat?
Tevens overweeg ik meteen Bilstein B6 dempers te monteren.

Graag wat input hoe e.e.a. bij een ander bevalt.

RE: polyurethaanbussen bij Alfa156

Geplaatst: ma mar 31, 2008 16:27
door LENZ
Een 156 kan op behoorlijk wat punten klapperen en dus zou ik eerst alles goed nalopen voordat je bv pu bussen in de onderste draagarmen gaat zetten terwijl bv de fuseekogel versleten is.

Draagarmrubbers (onder) gaan lang mee bij een 156, de kogels slijten sneller
Bov draagarmen, kogels slijten snel, rubbers gaat snel kraken, teveel ruimte gebeurt veel minder snel
stab stang rubbers slijten snel en hulpstangen kunnen snel speling vertonen
stuurkogels gaan relatief lang mee, maar stuurhuisen (vooral links) vertonen snel speling
Al het bovenste kan klapperen en is vaak niet op te lossen door rubbers te vervangen (wel bij stabi)
Weet dat pu rubbers bij 155 draagarmen geen merkbaar verschil geven, inderdaad als enige voordeel dat het lamger meegaat

RE: polyurethaanbussen bij Alfa156

Geplaatst: ma mar 31, 2008 18:30
door frankalfa
Koebergenautos.nl, draagarmen L+R, boven en onder>220 eu incl verzenden... :wink:
Weg klapperen, dat gekraak van die rubbers komt na 1x rijden weer terug, get used to it. :(

Pu spul geen ervaring mee, bilstein dempers ook (nog) niet maar is volgens wims een echte aanrader!

Grtz,fRank

RE: polyurethaanbussen bij Alfa156

Geplaatst: ma mar 31, 2008 19:10
door LENZ
Dat probeer ik juist te zeggen als je een klapperende voortrein hebt en het is je stabilisatorstang oid en je vervangt dan maar je bov en ond draagarmen dan is het niet weg klapperen.

RE: polyurethaanbussen bij Alfa156

Geplaatst: ma mar 31, 2008 23:01
door giulia-tom
Lenz! :thumbs:

Dus de brug op en checken - en luisteren naar Lenz want die &^% stabi's komen misschien nog wel vaker voor (klapperen) eerder dan "klapperen" uit de draagarmen...daar kraken ze :lol:

Iig Succes!

RE: polyurethaanbussen bij Alfa156

Geplaatst: di apr 01, 2008 18:19
door Arjan75qv
Ok, ik ga sowieso eerst zorgen dat ik op de brug kom.
Kraken doet-ie ook, met name als ik over een drempel heen ga. Is even weg als ik met een hogedruksput de veerpoot goed heb schoongemaakt.

Kortom jullie voorlopige diagnose zou zijn:
- klapperen is stabi of kogels
- kraken is rubbers (ergens, waarschijnlijk bovenin dan)
- PU niet aan beginnen

Arjan

RE: polyurethaanbussen bij Alfa156

Geplaatst: di apr 01, 2008 18:27
door LENZ
Kraken kan bij de 156 diverse dingen zijn : bovenste en onderste draagarmrubbers, stab stang rubbers,
Knarsen, onderste -bovenste draagarmkogel
Klapperen, speling onderste-bovenste draagarmkogels, ruimte op rubbers van ond-bov draagarmen en stab stang en versleten hulp stangetjes stab stang en stuurinrichting overmatige speling
Dit geld natuurlijk ook voor de gt en 147 en dan hebben we het nog niet over de achteras.
Wat dat betreft is de 156 serie best prijzijg wat onderhoud van wielophanging betreft, tevens slijt het ook erg vlot, waarbij de eerste serie eigenlijk beter was en langer meeging (kraken bovenste draagarmen konden ze wel weer beter).
Pu weet ik voor de 156 niet, zou je eens op het 156 forum moeten rondkijken.
Als je bv een stabi gaat vervangen kan je wel gelijk een gta stang nemen die dikker is.

RE: polyurethaanbussen bij Alfa156

Geplaatst: di apr 01, 2008 18:31
door Arjan75qv
Hoe controleer je of er speling op kogels zit?

RE: polyurethaanbussen bij Alfa156

Geplaatst: di apr 01, 2008 19:08
door LENZ
Trek het fuseestuk heen en weer net boven de band (moeilijk bij een sportpakket),
onderste door auto op te krikken en bandijzer onder wiel heen en weer wrikken en tegelijkertijd aan kogel voelen.

RE: polyurethaanbussen bij Alfa156

Geplaatst: zo apr 20, 2008 13:19
door Arjan75qv
Bij het wisselen naar zomerbanden snel gechekt:
- rechts heeft de bus van de bovenste wieldraagarm ca 1mm speling, de arm kan dus wat verdraaien.
- links linkt de bovenste fusee speling te hebben.

Afijn, binnenkort maar eens op de brug zetten en de hele boel controleren.
Misschien combineren met Bilstein B6 rondom :D

Arjan

RE: polyurethaanbussen bij Alfa156

Geplaatst: zo apr 20, 2008 23:51
door giulia-tom
Dan nog een vraag: Bij de 156 3.0 24v van mijn maatje is alles spelingsloos EN zitten er rondom Madeno (billstein) poten gemonteerd
Uitlijning ok - rondom spider velgen met goede Pirelli's

Toch bij een slingerbeweging op vooral goed glad asfalt voel je de achterzijde erachteraan "kwispelen" (stabi's achter zijn goed en vers)
De auto is stevig verder maar voelt volgens mijn maat wat eng aan. Madeno poten hebben meer camber voor dus lijkt het mij dat deze eerder het op de linker, dan wel rechterkant gooien. De achterzijde volgt.
Wat zou nu doeltreffend zijn om dit kont-volg-gedrag te verlagen?

RE: polyurethaanbussen bij Alfa156

Geplaatst: ma apr 21, 2008 00:40
door Andretti Molletti
Stabi voor bepaald wegligging achter dus check die eens evt dikker...
Kwa afstelling zou ik meer camber achter zetten om dit fenomeen te minderen.

Re: RE: polyurethaanbussen bij Alfa156

Geplaatst: ma apr 21, 2008 08:29
door Maurizio
Stabi voor bepaald wegligging achter dus check die eens evt dikker...
Kwa afstelling zou ik meer camber achter zetten om dit fenomeen te minderen.
Lijkt meer op minder roll achter .. dus stijvere stabi achter cq voorstabi weg.
Dit is de truuk om een voorwielaandrijver snel te maken, achter lichtvoetig maken, zo krijg je hem ook in een overstuur mode 8)
Camber zou kunnen helpen, alleen blijven de straat banden de beperking. Wat meer toe spoor achter helpt ook voor wat stabieler gedrag.

Dit alles vanuit de theorie, zelf nooit met fiats gespeeld :twisted:

RE: polyurethaanbussen bij Alfa156

Geplaatst: ma apr 21, 2008 10:51
door BugAlfa
performatek kan ook leveren : hier mail die ik retour kreeg van andykress@performatek.com

Hi Peter, yes i can get some. as you mentioned, i do not normally inventory them, but can order in.
to be honest, i have been getting so much business from europe that i have been thinking about expanding to include alfas that were not sold here.
kind of slim offerings, but am checking to see if there are more.
156,155 & Spider/GTV - i can only get front sway bar mounts in 22, 23, 27 & 30mm
147 - front sway bar mount (22,23,24mm bar), front upper control arm, inner
145,146 - front sway bar mount (22, 23, 27 & 30mm), front control arm, lower, F&R
33 & Sud - front sway bar 14mm; front sway bar for 1.7Q; front sway bar to lower control arm for 1.7Q; front lower control arm - inner; front radius arm, front or rear; steering rack inner tie rod bush; rear trailing arm, sedan only.

i think, am trying to confirm, early spider/GTV & 155 share same bushings for front lower control arm...
andy

Misschien komt't van pas

Re: RE: polyurethaanbussen bij Alfa156

Geplaatst: ma apr 21, 2008 20:06
door Arjan75qv
Dan nog een vraag:
Misschien handiger dit in een nieuw topic te plaatsen, dan blijft het wat overzichtelijker en zoekt het ook makkelijker terug :?