Pagina 1 van 1
HELP!!
Geplaatst: zo mei 01, 2005 12:46
door Robkg
Ik poste dit ook al op het ARTC155 forum, maar omdat het hier drukker is en meer algemenere kennis is, ook maar even hier:
Ik wou net starten, toen ik ineens een grote knal hoorde in een kleine walm onder mn motorkap vandaan zag komen. Toen ik de kap opende zag ik dat mn luchtinlaathuis (dat ding vlak voor de inlaten) geknapt was
Als ik nu start lijkt het alsof ik back-fire heb (weet t niet zeker, ken t geluid niet echt) en loopt de motor heel beroerd (heb em maar een paar sec laten lopen).
Wie kan me aan zo'n nieuw huis helpen (het liefst vandaag!!! moet morgen naar mn stage) en hoe kan dit gebeurt zijn?
Wie me kan helpen, bel me svp op 06-[weg gehaald] (ik woon in Doetinchem)
RE: HELP!!
Geplaatst: zo mei 01, 2005 14:49
door Alessandro
Loopt die auto op LPG?
Ik gok dat je een backfire hebt gehad. Is je ontsteking wel goed?
Als het een slan is tussen luchtmassameter en inlaat, dan eerst vervangen of desnoods plakken, voordat je weer start/ gaat rijden!!!!!!!!!
RE: HELP!!
Geplaatst: zo mei 01, 2005 14:54
door tdk146
idd loop hij op gas desnoods

voor nood ducktape(gaffatape)

gebruiken voor noodreparatie.
RE: HELP!!
Geplaatst: zo mei 01, 2005 15:19
door Sergio
Dity ken ik uit mijn Lancia Dedra tijd. Mijn Dedra liep op LPG.
Zeer grote kans dat je backfire hebt gehad, dan ontploft het mangsel in je luchtinlaat. Bij LPG kan dit snel aangezien het gas bij de lucht gemengd wordt voordat het de cylinders bereikt. Backfire vindt plaats bij een slechte verbranding (als ik het goed heb bij te vroege ontsteking, als evt, de inlaatklep nog niet gesloten is , klopt dit?)
Je luchtmassameter zal kapot zijn en na vervangiing zal je auto weer gewoon rijden.
ik heb nog een luchtmassameter als souvenir in mijn schuur liggen, de klep in deze meter is er finaal afgeblazen na backfire.
Je kan de schade indit soort situaties beperken door de slang tussen lMM en luchtinlaat niet met de klem vast te zetten, met een beetje geluk spring bij een volgend ebackfire dan de slang los. Een betere oplossing is het montern van een backfireklep.
RE: HELP!!
Geplaatst: zo mei 01, 2005 20:04
door Robkg
Even een paar misverstanden:
Mijn auto loopt niet op gas, nooit gedaan ook! (Gas moet je op koken

)
Met de bakfire is de inlaat gescheurd (boven de inlaatbuizen zit een soort van inlaatbox waar hetgasklephuis aanvastzit).
Nu heb ik dat gerepareerd, de rest lijkt nog heel, nu wil ik alleen weten wat de oorzaak zou zijn kunnen geweest, anders loop ik de kans dat het weer gebeurt. Het is een 'nord' motor trouwens, dus met ketting aandrijving.
RE: HELP!!
Geplaatst: zo mei 01, 2005 20:07
door tdk146
is toch wel handig als dit wat duidelijker word omschreven
iedereen reageerde dus op fenomeen gas om dat het daar dus meestal bij gebeurd.

Re: RE: HELP!!
Geplaatst: zo mei 01, 2005 20:11
door Robkg
is toch wel handig als dit wat duidelijker word omschreven
iedereen reageerde dus op fenomeen gas om dat het daar dus meestal bij gebeurd.

Nouja, als er gas in had gelegen dan had ik dat er echt wel bij vermeld, ik heb een monteurs diploma (al gebruik ikt alleen maar prive, zelden dus).
RE: HELP!!
Geplaatst: zo mei 01, 2005 20:13
door tdk146
Oeps de grote teen geraakt neemt u mijn niet kwalijk , maar u ziet aan de reaktie's van de mede forum gebruiker dat het duidelijk was dat iedereen dacht dat het over gas ging.
maar nogmaal mijn excuses van uw grote teen.
Re: RE: HELP!!
Geplaatst: zo mei 01, 2005 20:17
door Robkg
Oeps de grote teen geraakt neemt u mijn niet kwalijk , maar u ziet aan de reaktie's van de mede forum gebruiker dat het duidelijk was dat iedereen dacht dat het over gas ging.
maar nogmaal mijn excuses van uw grote teen.
Sorry
Ben chagerijnig omdat mn hele dag nu naar de klote is door dit geintje, en ik de komende dagen 's avonds ook nog aan t sleutelen ben waarschijnljik.
RE: HELP!!
Geplaatst: zo mei 01, 2005 22:08
door Remco S
Ik neem aan dat je nog een Alluminium klep deksel hebt met de plaat over de bougiekabels waar Alfa Romeo op staat. Verwijder deze en dan zit er aan de versnellingsbak kant, een rubber om de 8 bougie kabels heen. Verwijder dit rubber (tussen dit rubber kruipt vaak vocht en kan een verdwaalde vonk over laten springen naar een andere bougie kabel)
Deze methode heb ik al vaker toegepast op 155's met dit probleem met een goed resultaat
Kijk gelijk even naar de doppen van bougie kabels ofdat deze niet gescheurd zijn of een klein gaatje bevatten (te zien aan een witte vlek op het rubber)
Mocht dit zo zijn, tape deze dan af, of zet er een krimpkous omheen.
RE: HELP!!
Geplaatst: zo mei 01, 2005 23:08
door Robkg
Dank je, ik zal dit morgen avond zeker doen/bekijken en zo nodig de kabel vervangen. Ik kreeg ook al de tip om de onderkant van die plaat (die zit er idd, zoals het hoort

) te voorzien van fietsband ook tegen vonk overspringen.