Pagina 1 van 2
Hard metaal tikkend geluid, 75 TS
Geplaatst: ma jan 03, 2005 18:51
door Ivo
Afgelopen zondag avond ontdekte ik een hard metaal tikkend geluid uit mijn 75 2.0 TS. (warme motor)
Ik dacht eerst dat er een drijfstanglager uit lag, maar vanochtend startte ik mij auto weer en het was precies hetzelfde geluid! Even goed geluisterd, en ik denk dat het geluid van mijn inlaat nokkenas komt? Ik heb de nokkenasversteller losgehaald, maar zonder resultaat.
Het geluid komt direct als ik de auto start. (koude toestand) De motor loopt verder netjes op 4 cilinders. En mooi stationair. Als je met het gas speelt dan regeert de motor er direct op.
Huib denkt dat er geen klep blijft hangen, daar maakt het teveel geluid voor.
Het kleppendeksel is nu gedemonteerd, Maar kan niks geks vinden. En ik heb de klep spelling nog niet gemeten.
Wat kan ik nu het beste doen:
- klep spelling meten?
- Of is het mijn nokkenasversteller.
Geplaatst: ma jan 03, 2005 19:43
door @lfa@lgra
Lijkt toch wel op je nokkenasversteller. Als ie defect is reageert hij ook niet op het loshalen van de aansluiting. (Staat er wel spanning op??)
Geplaatst: ma jan 03, 2005 22:08
door Ivo
Er staat spanning op! De motor reageert er niet op als ik de draadjes los haalt. Ik heb de nokkenasversteller 2 cm terug gedraaid, maar het geluid blijft hetzelfde.
Geplaatst: di jan 04, 2005 20:15
door Ivo
De kleppen speling is Goed. Er staat ook geen klep vast!
Als ik 12 volt op de nokkenasversteller zet dan gaat de motor onregelmatig lopen. Dus ik denk dat de nokkenasversteller wel goed werkt???
En de tik blijft er dan wel inzitten.
Het geluid komt van de kant waar de inlaat nokkenas zit!
Wat kan ik nu het beste doen? Nokkenas er uit halen?
Geplaatst: di jan 04, 2005 20:26
door GTV Boy

Zou het niet je distributieketting kunnen zijn? Het kan zijn dat hij te slap staat .
Dan slaat hij tegen de zijkant. Dit geeft ook een tikkend geluid.Echter, dit is niet een constant tikkend geluid.
Geplaatst: di jan 04, 2005 20:29
door @lfa@lgra
Is ie in een keer beginnen te tikken of is het getik steeds sterker geworden??
Hoe ziet je nokprofiel eruit?? Geen pitting of vreetsporen op een van je nokken??
Ik zie het nut er niet van in om er nu een nokkenas uit te trekken. Daar kun je volgens mij niets nieuws mee ontdekken, naast de zaken die reeds aan de orde zijn geweest.
Kun je de nokkenasversteller niet even met een andere uitwissellen?/Zo kun je dit probleem tenminste uitsluiten voordat je weer verder zoekt.
Bekijk de distributieketting ook eens...niet alleen op spanning maar ook op een mogelijk defecte schakel. Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar je moet niets op voorhand uitsluiten...
Tis moeilijk om zo ff oplossing uit de mouw te schudden als je het zelf niet gehoord hebt.
Wordt het geluid sterker naarmate de belasting toeneemt en/of is het tempertuursafhankelijk?
Geplaatst: di jan 04, 2005 21:23
door Ivo
Volgens mij is hij opeens gaan tikken. Ik had mijn muziek hard staan, maar het is gebeurd in een stuk wat niet langer is dan 1 km, ik zette mijn radio uit en toen hoorde ik het getik.
Mij nok profiel zit er prima uit. Geen pitten of vreetsporen. Je ziet wel dan hij niet meer nieuw is, maar mag het na 192.000 km
Ik heb ook een andere nokkenasversteller gebruikt, maar dezelfde tik bleef er in zitten!
De ketting heb ik ook gespannen, maar merkte geen verschil.
En hij ziet er nog prima ui!
Het getik gaat ook met het motor toerental mee, en het maakt niet uit of de motor koud of warm is. Het getik blijft net zo hard. Ik word er zelf ook een beetje getikt van
Ik vind het zelf ook moeilijk te beschrijven. Ik ga morgen ff naar een plaatselijke Afa garage. Voordat ik alles gaat demonteren.
Geplaatst: di jan 04, 2005 21:47
door Timmerklits
Ik zou toch maar eens gaan zien naar de lagers van de drijfstangen hoor.
Is rap gecontroleerd, oliecarter eronderuit en de drijfstangen losdraaien.
Dit lijkt mij toch duidelijk een bielle( drijfstange) die rammelt, beste van dit dadelijk te controleren vermits hoeveel te langer je daar mee wacht en je start em nog een paar keer hoeveel te erger het wordt, zodat de krukas zelf beschadigd wordt.
Natuurlijk als je oliedruk enzo nog goed was is er minder kans op, maar ik zou het toch maar eens controleren, beter voorkomen
Nick
Geplaatst: di jan 04, 2005 22:42
door marc7eleven
Kantelende zuiger?
Geplaatst: wo jan 05, 2005 10:41
door @lfa@lgra
Kantelende zuiger?
Een kantelende zuiger is eigenlijk alleen maar hoorbaar bij een koud blok of een blok wat in de opwarmfase zit. (En treedt niet zo plotseling op)

Geplaatst: wo jan 05, 2005 12:33
door patje1100
Eigenlijk zou ik je nu moeten doorverwijzen naar Ravado. die heeft ervaring met dat soort geluiden maar test die drijfstanglagers eens.
Als je je bougies eruithaalt en je draait handmatig je zuiger(s) naar beneden, duw dan eens met een schroevendraaier op je ( neergaande ) zuiger. Als je een tikje hoort heb je daar je probleem.
Geplaatst: wo jan 05, 2005 17:37
door marc7eleven
Hmm, bij mijn V6 hoorde je die kantelende zuiger altijd, warm en koud...
Geplaatst: do jan 06, 2005 00:04
door Ivo
Bedankt allemaal voor de reacties
Ik heb vanavond mijn olie afgetapt! En er kwam zo veel ijzer velzel mee, dus het moet wel een lager zijn
Maar dan wil ik toch weten hoe zo lager er uit kan lopen?
Ik heb 4 weken geleden mijn olie + filter vervangen.
Er zat Sint 2000 10W40 en nu zat er 20w50 Minerale olie (van Auto Romeo).
Ik heb dat gedaan, omdat mijn olie druk erg laag werd als mijn motor hard moest werken. Hij zakte onder de 0.5 bar. En met de 20w50 olie was mijn oliedruk stationair 0.5 tot 1 bar.
Morgen ga ik mijn carterpan demonteren en de situatie bekijken.
Hoe kan ik het makkelijkst mij krukas demonteren? En moet ik dan nog ergens op letten?
Geplaatst: do jan 06, 2005 00:11
door ravado
als je oliedruk al laag was dan is die dikkere olie alleen maar een tijdelijk lapmiddel. Zeer waarschijnlijk was je drijfstanglager toen al versleten.
Je hoeft je krukas niet uit te bouwen om een drijftstanglager te vervangen maar ik zou wel een hoofdlager loshalen om te kijken hoe die er aan toe is. (puur voor de zekerheid en om je gerust te stellen

)
Let wel goed op hoe je de lagers los haalt (op dezelfde wijze weer monteren anders kunnen je oliekanaaltjes de verkeerde kant op wijzen met desastreuze gevolgen)
Geplaatst: do jan 06, 2005 00:24
door GTV Boy
Ik denk toch dat je een smeringsprobleem hebt gehad

.
Als ik je verhaal zo lees vrees ik dat je oliepomp de boosdoener is . Deze zal je moeten vervangen of reviseren.
Tja. de krukas eronderuit met het blok wordt moeilijk.Je staartstuk moet eraf om het vliegwiel eraf te krijgen.Het is wel allemaal mogelijk maar het lijkt me makkelijker als je het blok eruit takelt.Trouwens je axiaal en drijfstanglagers zullen ook wel een tik hebben gehad, dus die zal je ook moeten vernieuwen.
Dat gaat toch allemaal wat gemakkelijker als je het blok eruit hebt.
Ook zou het nog zo kunnen zijn dat je stopjes uit de krukas eruit zijn .
Dan heb je ook minder oliedruk. Afin , dat zie je wel als je de zaak uit elkaar haalt.
Succes ermee.
