Pagina 1 van 2
Schijven en blokken vervangen alfa 75
Geplaatst: vr mar 21, 2008 23:46
door Jurian
Geachte Alfisti,
Zoals de titel al een beetje verraad, moeten de schijven en blokken voor van mijn alfa 75 worden vervangen. Volgens mij moet dit niet een al te moeilijk klusje zijn (of vergis ik me nu). De vraag is, hoe het beste te werk te gaan?
Alvast bedankt,
Jurian
RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75
Geplaatst: za mar 22, 2008 00:14
door yuri 75 V6
Eitje
* Opkrikken
* Wiel er af
* Geleidingspennen uit de remklauw/blokken tikken
* Spreidveer uitnemen
* Blokken verwijderen
* Beide remklauwbevestigingsbouten lossen
* Klauw opbinden aan bovenste draagarm, zorg dat de remslang niet onder spanning komt of beschadigd raakt
* Positioneerboutje uit de remschijf draaien (daarmee zit hij op de naaf gefixeerd)
* Naafkapje verwijderen, centrale moer en buitenste voorwiellager verwijderen
* Remschijf met naafdeel verwijderen
* Naafdeel van remschijf scheiden
* Tapeinden uit de remschijf verwijderen
Monteren in omgekeerde volgorde. Zorg voor kopervet op de geleidingspennen en de contactvlakken van de remblokken (NIET op de remvoering natuurlijk!) en ontvet de nieuwe remschijf GOED voor gebruik (remmenreiniger natuurlijk).
Let ook op dat je de centrale moer die het wiellager opsluit niet te vast draait en dat je deze borgt zoals het hoort. Dit kan zijn met een splitpen (nieuwe gebruiken) of met een stuikmoer.
RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75
Geplaatst: do mar 27, 2008 23:41
door Jurian
Klinkt toch nog als een redelijke klus als je het voor het eerst gaat doen.. maar ff de hulptroepen inschakelen

. Bedankt!
RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75
Geplaatst: do mar 27, 2008 23:44
door yuri 75 V6
Valt reuze mee hoor, maar hulptroepen zijn nooit weg natuurlijk

Rustig meekijken hoe het moet, doe je het de volgende keer zó zelf.
RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75
Geplaatst: vr mar 28, 2008 09:57
door alfaqv75
Naafdeel van remschijf scheiden
dit kan nog het lastigste zijn, ik had een pers nodig om ze te scheiden
de rest is heel makkelijk en doe je ook vrij snel
offtopic:
(even heel wat anders, wij als autorijders zijn zo bang voor kopervet op je remvoering, motorrijders doen het kopervet juist op de remvoering om ze in te remmen, heel vreemd.....)
Re: RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75
Geplaatst: vr mar 28, 2008 10:21
door @lfa@lgra
[
offtopic:
(even heel wat anders, wij als autorijders zijn zo bang voor kopervet op je remvoering, motorrijders doen het kopervet juist op de remvoering om ze in te remmen, heel vreemd.....)
En daarna gooien ze de remblokken weg??
Eenmaal vet, remvloeistof of olie op je blokken en ze zullen NOOIT meer goed werken. De vloeistoffen trekken nl in het poreuze voeringmateriaal en kunnen de vereiste wrijving tussen voering en schijf/trommel niet meer bewerkstellingen. "Wegbranden" lukt ook niet simpelweg omdat door de verminderde wrijving geen/weinig warmte ontstaat.
Re: RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75
Geplaatst: vr mar 28, 2008 11:42
door ravado
Naafdeel van remschijf scheiden
dit kan nog het lastigste zijn, ik had een pers nodig om ze te scheiden
de rest is heel makkelijk en doe je ook vrij snel
offtopic:
(even heel wat anders, wij als autorijders zijn zo bang voor kopervet op je remvoering, motorrijders doen het kopervet juist op de remvoering om ze in te remmen, heel vreemd.....)
dat is nonens.. Ik heb wel aardig wat met wegmotoren gedaan en heel wat uurtjes bij de motorzaak in de werkplaats gestaan maar nog nooit, echt nooit heb ik gezien dat ze kopervet op de remvoeringen smeren. Wat ik wel heb gezien is dat ze kopervet op de zuigerkant van de remblokken smeren om het evt. piepen te voorkomen....
Remblokken met de motor rem je gewoon de eerste 50 km rustig in en daarna kun je ze echt belasten....
RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75
Geplaatst: vr mar 28, 2008 12:17
door Het-Licht
Voor het vast draaien van de centrale moer een handig truuk je : de moer moet zo vast mogelijk, maar je moet de ring die eronder zit wel net met een schroevendraaier heen en weer kunnen duwen.
Re: RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75
Geplaatst: vr mar 28, 2008 12:28
door yuri 75 V6
(even heel wat anders, wij als autorijders zijn zo bang voor kopervet op je remvoering, motorrijders doen het kopervet juist op de remvoering om ze in te remmen, heel vreemd.....)
NOOIT kopervet op je remvoeringen! (niet mensen op enge ideeën brengen he

)
RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75
Geplaatst: vr mar 28, 2008 20:19
door Jurian
Dus het advies... overal kopervet op en schijven van een motor jatten

RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75
Geplaatst: vr mar 28, 2008 23:54
door Jens Hoorn
Gewoon een beetje kopervet op de zijkant (of boven en onderkant; tis maar hoe je het bekijkt) smeren en als je nieuwe remblokken en schijven erop zet, kun je de remvlakken even een beetje opschuren. Er zit soms wel een beschermlaagje op, voor in de verpakking.
Een vet op de schijf? Heel apart...een keer remmen en het vet in helemaal in de schijf gebrandt. Misschien is het even verstandig als het bedrijg wordt genoemd waar ze dat doen. Dan kunnen we er met z'n allen NIET heen gaan
RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75
Geplaatst: vr mar 28, 2008 23:58
door Het-Licht
Nog een tip : Schuur de vlakken van de klauwen waar de remblokken tegenaan komen en de stangetjes een beetje op zadat de remblokken beter kunnen bewegen in de klauw. Op de plekjes in de klauw ook een beetje kopervet op smeren...
RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75
Geplaatst: za mar 29, 2008 20:54
door Alfa eL
Wat is het voor een 75?
Bij een exemplaar met aluminium remtangen kun je geen kopervet gebruiken.
Of zeg ik nu iets vreemds?
Re: RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75
Geplaatst: za mar 29, 2008 21:27
door Jens Hoorn
Wat is het voor een 75?
Bij een exemplaar met aluminium remtangen kun je geen kopervet gebruiken.
Of zeg ik nu iets vreemds?
Deze van Jurian zal wel geen alu remtangen hebben, maar er is een goed alternatief voor kopervet en vereist bij auto's met wielsensoren: volgens mij is dat keramiek vet. Is wit iig

RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75
Geplaatst: za mar 29, 2008 21:48
door @lfa@lgra
Keramiek vet is bestemd voor ABS/ESP/EBD auto's. Dit vet beinvloed de werking van de sensoren niet. Maar als je weet waar en hoe je kopervet gebruikt (spaarzaam en op de juiste plaatsen) kun je dit ook op dergelijke auto's toeapssen
OOK met Alu remklauwen.
Nu we toch bezig zijn: Smeer NOOIT kopervet op de geleidepennen van je schuistuk. De rubber keerringehn zwellen dan namelijk op en de remklauw wordt dan in de zijdelingse verplaatsing beperkt. Gebruik hiervoor uitsluitende ATE siliconen remvet, of een ander merk mag ook.
