Pagina 1 van 1
Cilinderkop klepzittingen vraagje
Geplaatst: di mar 18, 2008 21:18
door peppe
Hallo.
Vanaf welk bouwjaar heeft Alfa andere klepzitiingen toegepast in hun cilinderkoppen, de zgn. "hardere LPG/euro" zittingen?
Is dit vanaf 1982? dus alfetta's, Giulietta's, of pas vanaf de 75?
Of moet je een kop áltijd laten aanpassen voor LPG/euro gebruik, ongeacht welk bouwjaar?
Alvast bedankt.
gr.
Re: Cilinderkop klepzittingen vraagje
Geplaatst: di mar 18, 2008 21:21
door Dottore M
Hallo.
Vanaf welk bouwjaar heeft Alfa andere klepzitiingen toegepast in hun cilinderkoppen, de zgn. "hardere LPG/euro" zittingen?
Is dit vanaf 1982? dus alfetta's, Giulietta's, of pas vanaf de 75?
Of moet je een kop áltijd laten aanpassen voor LPG/euro gebruik, ongeacht welk bouwjaar?
Alvast bedankt.
gr.
Al héél lang. Jouw Alfa (ik weet niet wat voor één dat er is, maar je vraag suggereert niet zo'n hele oude

) heeft zeker geschikte klepzittingen.
RE: Cilinderkop klepzittingen vraagje
Geplaatst: di mar 18, 2008 21:40
door peppe
Hallo.
Gaat niet om de mijne, die is best op leeftijd (1977), en die had ze zeker niet, maar nu wel.
Gaat zich in het algemeen, volgens mijn info is dit vanaf 1981/1982.
Kan dit kloppen?
Re: RE: Cilinderkop klepzittingen vraagje
Geplaatst: di mar 18, 2008 21:52
door Dottore M
Hallo.
Gaat niet om de mijne, die is best op leeftijd (1977), en die had ze zeker niet, maar nu wel.
Gaat zich in het algemeen, volgens mijn info is dit vanaf 1981/1982.
Kan dit kloppen?
Gaat dit over Alfa's ? Die hebben -nogmaals- al héél lang geharde klepzittingen. In '77 zéker. Een paar decennia daarvoor ook al.
RE: Cilinderkop klepzittingen vraagje
Geplaatst: di mar 18, 2008 21:54
door peppe

daarom mijn vraag, dat wist ik dus niet. Jij blijkbaar wel, mijn dank voor je antwoord.
Dus: LPG/euro kan zondermeer vanaf 1975?1977?.......
gr.
RE: Cilinderkop klepzittingen vraagje
Geplaatst: di mar 18, 2008 22:00
door Rob75
Pas op met het uitgangspunt lpg/euro. Je bedoelt waarschijnlijk LPG / loodvrij en dan klopt het.
Euro heeft een lager octaangetal en heeft voor oudere modellen tot grofweg 1986 wat aanpassingen nodig in de ontsteking.
Maar veilig genoeg is LPG en 98 loodvrij.
Succes,
Rob
RE: Cilinderkop klepzittingen vraagje
Geplaatst: di mar 18, 2008 22:48
door peppe
[quote]Maar veilig genoeg is LPG en 98 loodvrij. [/quote]
dus zonder aanpassingen kan eender welke cil-kop van pakweg 1970 t/m heden voor LPG/loodvrij 98 worden toegepast.....
voor euro 95 zijn er aanpssingen nodig in ontsteking, is dit alles?
Heb effe geïnformeerd bij diegene die het mij vroeg: gaat om een 1983 Alfetta carb, loopt nu op benz, gaat op lpg. Kan dus zonder aanpassingen?
Wederom bedankt.
gr.
Re: RE: Cilinderkop klepzittingen vraagje
Geplaatst: wo mar 19, 2008 10:06
door ravado
Maar veilig genoeg is LPG en 98 loodvrij.
dus zonder aanpassingen kan eender welke cil-kop van pakweg 1970 t/m heden voor LPG/loodvrij 98 worden toegepast.....
voor euro 95 zijn er aanpssingen nodig in ontsteking, is dit alles?
Heb effe geïnformeerd bij diegene die het mij vroeg: gaat om een 1983 Alfetta carb, loopt nu op benz, gaat op lpg. Kan dus zonder aanpassingen?
Wederom bedankt.
gr.
ja daarvoor hoeft de cilinderkop niet aangepast te worden.
RE: Cilinderkop klepzittingen vraagje
Geplaatst: wo mar 19, 2008 11:06
door Gordon
Euro 95 is geen enkel probleem voor een Nord blok. Loodvrij kunnen ze al vanaf de eerste versie.
Officiele aanbeveling is RON 97 maar dat komt nog uit de tijd dat er nog geen Euro 95 en 98 bestond. De normale benzine van vroeger was volgens mij iets van RON 92 en dat zou wel een probleem geweest kunnen zijn gezien de relatief hoge compressie van de Nord blokken.
Met mijn eigen 1.8 Nord blok rij ik in ieder geval ook Euro en dat gaat al bijna 200.000 km probleemloos. De 1.3, 1.6 en 2.0 blokken hebben allemaal een lagere compressie dan dit blok en leveren dus geheid ook geen probleem op. Vooralsnog dan wel te verstaan; met al die rare bio-rommel kan het binnenkort wel eens zomaar omslaan.
Het RON getal heeft verder geen donder te maken met ontstekingstijdstip. Het bepaalt uitsluitend de weerstand om zelfstandig tot ontbranding over te gaan (klopvastheid). Vanaf het moment dat de vonk wordt gegeven gedragen 95 en 98 zich exact hetzelfde. 95 is alleen viezer en daarom goedkoper

Het is in ieder geval onzin dat je het ontstekingstijdstip zou moeten veranderen voor Euro 95.
Re: RE: Cilinderkop klepzittingen vraagje
Geplaatst: wo mar 19, 2008 14:02
door Rob75
Het RON getal heeft verder geen donder te maken met ontstekingstijdstip. Het bepaalt uitsluitend de weerstand om zelfstandig tot ontbranding over te gaan (klopvastheid). Vanaf het moment dat de vonk wordt gegeven gedragen 95 en 98 zich exact hetzelfde. 95 is alleen viezer en daarom goedkoper

Het is in ieder geval onzin dat je het ontstekingstijdstip zou moeten veranderen voor Euro 95.
Ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn speciale fabrieksbulletins over dit onderwerp. Deze zijn precies uit de periode dat de overgang naar Euro 95 werd gedaan en deze spreken voor een aantal Nord modellen wel degelijk van een bijstellen van de ontsteking. Let wel het zijn aanbevelingen, dus het zou ook zomaar goed kunnen gaan.
Bron:
http://www.alfa-pages.co.uk
Groet,
Rob
RE: Cilinderkop klepzittingen vraagje
Geplaatst: wo mar 19, 2008 15:38
door Gordon
Hmmm, wel. Miscchien wat nuanceren...
Er is sprake van twee verschillende fenomenen:
1) (Spontane) voorontsteking
Er is sprake van voorontsteking indien het mengsel in de verbrandingskamer ontbrandt voordat de vonk wordt gegeven. Dit wordt veroorzaakt door een combinatie van drukopbouw en achtergebleven nagloeinde elementen van de vorige werkslag. Er wordt dan ook wel gesproken over "dieselen". De aanwezigheid van aangezette kooldeeltjes op de cilinderwand kan dit in de hand werken (meer door het nagloeien dan door extra druk)
2) Detonatie
Detonatie is het gevolg van een te vroege ontsteking waarbij de combinatie van verdere drukopbouw door warmte en de resterende slag tot aan het BDP voor een explosief resultaat zorgt.
Euro benzine voldoet op dit moment zonder meer aan de eisen om 1) te voorkomen. Euro benzine moet wettelijk minimaal RON 95 zijn, hetgeen dus ook de reden is waarom je dit vaak ook als combinatie op de pomp ziet staan. Meestal gaat het RON getal van Euro benzine richting of zelfs over de 96, maar omdat de wetgever dit niet (er)kent staat er dan nog steeds Euro 95 op de pomp. De Nord motoren waren afgestemd op het rijden op Super benzine en dat was indertijd RON 97 (97 staat ook in het onderhoudsboekje). Je moet daarentegen natuurlijk niet denken dat ze elke Alfa door een race-technicus lieten afstellen alvorens deze naar de klant te sturen. Dat je de ontsteking 3 graden zou moeten verdraaien klinkt allemaal wel erg plausibel als je er vanuitgaat dat de motor optimaal is afgesteld, maar in de praktijk is dat dus niet zo en niet in de laatste plaats omdat de RON standaard als 'losjes' geldt.
Ik zou twijfelen als ze voor de benzine die je erin mag gooien de MON standaard hadden aangehouden

RE: Cilinderkop klepzittingen vraagje
Geplaatst: wo mar 19, 2008 20:38
door peppe
Kijk....dát zijn antwoorden.
Mannen, bedankt!

RE: Cilinderkop klepzittingen vraagje
Geplaatst: do mar 20, 2008 18:03
door Gordon
Ik heb vandaag eens wat rondgeneust aangaande die E10 norm voor Euro benzine.
Door de toevoeging van meer Ethanol zou de Euro benzine in principe een hoger RON getal moeten krijgen en dus juist meer geschikt worden voor toepassing in klassiekers dan de huidige Euro benzine volgens de E5 norm. De toevoeging van meer Ethanol houdt echter wel in dat de benzine calorisch armer wordt waardoor de motor met een ongewijzigde afstelling armer gaat lopen en dus heter wordt. Volgens plan wordt het aandeel Ethanol tussen nu en januari 2009 in stappen opgevoerd, dus ik denk dat ik toch maar eens wat vaker de staat van mijn bougies moet gaan controleren.