Pagina 1 van 2
oliepomp 75 TS vervangen
Geplaatst: zo mar 16, 2008 16:36
door @PM
Bovenstaande ga ik dus doen. Aangezien de oliedrukmeter niets doet en het oliedruklampje blijft branden (beide sensors zijn al vervangen) en hoewel de motor het prima doet vertrouw ik het niet erg.
Nu ben ik er al achter dat het carter eraf moet. Is het daarna gewoon een kwestie van de boutjes losdraaien, pomp eruit, pomp erin, boutjes vast, carter er weer onder en klaar, of zijn er verder nog aandachtspuntjes (waar is bvb dat uitsteeksel voor aan de kant waar het tandwiel zit)?
RE: oliepomp 75 TS vervangen
Geplaatst: zo mar 16, 2008 16:56
door Bertonebianco
Kon bij Prins niet zo gauw de 75TS oliepomp vinden maar ik neem even aan dat het dezelfde is als voor de ander 105 blokken.
Het is wel degelijk van belang dat je de oliepomp op de juiste manier terug monteert.
Met het monteren verdraait hij zelfs ook een beetje.
De as van oliepomp drijft op zijn beurt weer de ontsteking aan.
De ontstekingsunit past ook maar op 1 positie in de oliepompas
Dus zet de uitgaande as van de nieuwe oliepomp precies zoals de oude eruit is gekomen en controleer heel goed of de rotor van de ontsteking na montage precies dezelfde kant op wijst.
Maar waarom eerst niet de druk laten meten voordat je hieraan begint.
Eric
RE: oliepomp 75 TS vervangen
Geplaatst: zo mar 16, 2008 16:56
door Paliri
waarom niet even de oliedruk mechanisch (laten) meten?
RE: oliepomp 75 TS vervangen
Geplaatst: zo mar 16, 2008 17:12
door @PM
Hmja kan ook nog. Maar zijn die sensors zo onbetrouwbaar dan? Het lampje gaat wel uit als het draadje rechtstreeks aan massa wordt gelegd. De meter heb ik op dergelijke wijze nog niet getest.
RE: oliepomp 75 TS vervangen
Geplaatst: zo mar 16, 2008 17:32
door Rens 1.7QV
Weet niet of het al even zo is en of de motor nog gedraaid heeft. Maar als de motor het sindsdien nog goed doet, lijkt het me niet dat de oliedruk weg is, dat had je dan wel gemerkt.

RE: oliepomp 75 TS vervangen
Geplaatst: zo mar 16, 2008 17:37
door @PM
Het is al een tijdje zo en hij doet het verder prima (paar duizend km mee gereden sinds aankoop, toen was het al zo), maar ik heb me laten vertellen dat de oliedruk zodanig laag kan zijn, dat de motor het nog blijft doen, terwijl de meters te lage danwel geen oliedruk aangeven.
Re: RE: oliepomp 75 TS vervangen
Geplaatst: zo mar 16, 2008 18:35
door Paliri
Hmja kan ook nog. Maar zijn die sensors zo onbetrouwbaar dan? Het lampje gaat wel uit als het draadje rechtstreeks aan massa wordt gelegd. De meter heb ik op dergelijke wijze nog niet getest.
moet het lampje dan niet blijven branden

: als het draadje van de zender aan de massa hangt
een mechanische aansluiten is weinig werk en dan heb je wel zekerheid (wel warme motor!) , zou de oliedruk dan te laag zijn kun je gaan kijken wat er mis is.
't hoeft volgens mij niet altijd de oliepomp te zijn....kenners?
RE: oliepomp 75 TS vervangen
Geplaatst: zo mar 16, 2008 18:38
door Dominic
als je alleen het huis vevangt dan kan dat zo als je het beschrijft.
Maar als je de hele oliepomp wilt vervangen zul je het motordeksel moeten verwijderen.
De as loopt in een soort lager (2) die zitten muurvast,en de pomp is aan de auto bijzonder lastig te vervangen
Wat je ook kunt proberen is de veerspanning verhogen,nadat je mechanisch de druk hebt laten meten, want dan weet je het pas zeker.
suc 6
RE: oliepomp 75 TS vervangen
Geplaatst: zo mar 16, 2008 19:23
door Andretti Molletti
De enige defecte oliepomp die ik gezien heb is een pomp die achteraf vervangen is op een manier zoals boven beschreven.
10.000km en het asje breekt als je recht toe recht aan een pomp erin schroeft.
(hoekverschil as tov boutjes is de oorzaak)
Daarnaast (of aanvullend): een oliepomp ve 74TS die stuk is, komt niet voor (zelden). Meten is weten, en verhogen oliedruk door juiste olie en veerdruk verhoging is een een stuk makkelijker. Is je druk echt aan de lage kant dan is je blok rijp voor revisie!
RE: oliepomp 75 TS vervangen
Geplaatst: zo mar 16, 2008 19:24
door Andretti Molletti
bovenstaande geld ook voor een 75 (maar al de 75tigs hier hebben 74 in het kenteken

)
Re: RE: oliepomp 75 TS vervangen
Geplaatst: zo mar 16, 2008 22:11
door Alessandro
bovenstaande geld ook voor een 75 (maar al de 75tigs hier hebben 74 in het kenteken

)
Door de roze bril van jou wel, haha.
Op de onderdelendag stond ook een 75, waarvan het kenteken begon met 75!

RE: oliepomp 75 TS vervangen
Geplaatst: zo mar 16, 2008 23:11
door @PM
Klinkt ingewikkeld. Eerlijk gezegd dacht ik ff op de "nieuwe" pomp wachten en dan zie ik wel hoe het in elkaar steekt, maar dat was dus iets te makkelijk gedacht
Toch eerst maar ff naar de garage dus met de 84. Of 75, for that matter.
RE: oliepomp 75 TS vervangen
Geplaatst: ma mar 17, 2008 13:36
door Alessandro
Dan toch nog maar een zinvolle bijdrage van mijn kant?
Draai het te-lage-oliedruklampjeschakelaartje eruit en laat iemand de motor starten, terwijl jij kijkt...........
Zodra de olie eruitspuit roep jij in paniek: "UIT

!" naar de starter en daarna roep je: "YES, ik heb oliedruk

!"
Als er na enkele seconden nog steeds geen olie uitspuit roep je ook: "UIT!

" en daarna raak je echt in paniek...........

Re: RE: oliepomp 75 TS vervangen
Geplaatst: ma mar 17, 2008 14:02
door Paliri
Dan toch nog maar een zinvolle bijdrage van mijn kant?
Draai het te-lage-oliedruklampjeschakelaartje eruit en laat iemand de motor starten, terwijl jij kijkt...........
Zodra de olie eruitspuit roep jij in paniek: "UIT

!" naar de starter en daarna roep je: "YES, ik heb oliedruk

!"
Als er na enkele seconden nog steeds geen olie uitspuit roep je ook: "UIT!

" en daarna raak je echt in paniek...........


wel voelen dan hoe hoog de druk is

Re: RE: oliepomp 75 TS vervangen
Geplaatst: ma mar 17, 2008 17:24
door Andretti Molletti
Dan toch nog maar een zinvolle bijdrage van mijn kant?
Spuit het eruit dan komt het iig niet bij de lagers en kan je als nog reviseren.... en milieu??